Supliment ZF Austria

Supliment ZF Austria. Apetit de consum, în ciuda inflaţiei

26 oct 2022 Autor: Răzvan Botea

♦ Cătălin Pozdarie, Hervis: Suntem conştienţi că primul trimestru din 2023 poate fi mai greu, dar prognozăm creştere pentru tot anul.

Consumul şi piaţa articolelor sportive vor continua să crească şi în 2023, chiar dacă primul trimestru s-ar putea să fie mai greu din cauza crizei din energie şi a inflaţiei, este de părere Cătălin Pozdarie, CEO al retailerului de articole sportive Hervis.

„Cred că în primele luni ale anului 2023 consumul va fi influenţat în continuare de alocarea resurselor către facturile de energie şi nevoilor de strictă necesitate, având în vedere creşterea preţurilor. Cu toate acestea, îmi exprim optimismul că odată cu trecerea primului trimestru lucrurile vor intra într-un normal şi consumul va reveni la o creştere“, a spus el.

Anul 2022 a fost atipic pentru toată lumea, dar  au fost anumite particularităţi şi pentru piaţa de articole sportive, explică Pozdarie.

„Piaţa articolelor sportive este influenţată de foarte multe elemente. Cum anul 2022 a fost departe de a fi unul «normal» şi domeniul nostru a avut o evoluţie specială. De exemplu, în lunile în care trebuia să fie rece a fost prea cald şi ulterior, când trebuia să înceapă primăvara, a fost destul de rece pentru perioada respectivă.“

„Lunile de vară au fost marcate de perioade lungi de caniculă şi de dorinţa majorităţii populaţiei să-şi efectueze concediile mult amânate în ultimii 2 ani.“

Cu toate acestea, 2022 a fost un an bun, în creştere faţă de 2021. Datele sunt reflectate şi în statistici , unde comerţul cu amănuntul la opt luni, cele mai recente date disponibile, creşte cu 4,5%, în accelerare. De asemenea, mai arată datele de la Institutul Naţional de Statistică (INS), vânzările de îmbrăcăminte şi încălţăminte cresc cu un nivel dublu faţă de media comerţului cu amănuntul.

„Toate aceste elemente ne-au influenţat evoluţia dar în mare anul 2022 este un an bun, cu o creştere faţă de anul 2021 pe suprafeţe comparabile. Pentru anul 2023, noi prevedem în continuare o creştere considerabilă pe care sperăm să o realizăm, dar suntem conştienţi că primele luni ale anului vor putea fi mai dificile“, adaugă executivul retailerului austriac.

Cu toate că inflaţia s-a menţinut aproape tot anul la peste două cifre, ca în septembrie să ajungă la aproape 16%, consumul nu a scăzut, ba din contră. Totuşi, sunt câteva schimbări în comportamentul consumatorilor, remarcă retailerii.

„În general am observat o uşoară tendinţa  a clienţilor de a nu mai investi în produse de lungă întrebuinţare, cum sunt de exemplu bicicletele. De asemenea, mulţi dintre clienţii noştri se orientează către mărcile exclusive care se găsesc numai în magazinele noastre, acestea oferind aceeaşi calitate superioară, însă la un preţ mai accesibil.“

Parteneri: