Supliment ZF Birouri 2021

Când revenim la birou? Parţial sau total, hibrid sau complet remote, pe măsură ce tot mai mulţi din mediul corporatist vor fi vaccinaţi, vor reveni într-un fel sau altul la birou în următorul an

15 sep 2021 Autor: Bogdan Alecu

Consultanţii de la Cushman&Wakefield Echinox spun că 60% din angajaţi s-au întors parţial sau total la birou, dar tendinţa spre un model de lucru hibrid pare ireversibilă.

Activitatea companiilor care în mod tradiţional îşi desfăşurau activitatea preponderent în clădiri de birouri migrează spre un model de lucru hibrid, în ciuda faptului că ponderea angajaţilor care au revenit la sedii a fost într-o creştere constantă de la debutul pandemiei, reiese dintr-un studiu al firmei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, care a analizat modul de lucru al angajaţilor din Bucureşti, Cluj–Napoca, Timişoara, Iaşi şi Braşov.

Studiul realizat pe parcursul lunii august 2021, la 18 luni de la debutul pandemiei Covid-19, care a determinat companiile să îşi trimită angajaţii acasă pentru a reduce riscurile de infectare, relevă faptul că 32% dintre angajaţi şi-au reluat integral activitatea în sediile de birouri ale angajatorilor, în timp ce 28% au un model de lucru mixt, alternând prezenţa la birou cu lucrul de acasă. Astfel, ponderea celor care lucrează exclusiv de acasă a scăzut de la circa 80% la debutul pandemiei la 40% în prezent.

Potrivit altor surse, media gradului de ocupare reală în cele mai reprezentative clădiri de birouri din Bucureşti este de circa 15-30%, potrivit datelor din piaţă şi chiar spre 60% conform altor date. Valori mai mici în zona Pipera, unde unele clădiri au cel mult 10% din oameni efectiv la birou, la circa 50% în zona centru-vest precum Orhideea sau Floreasca-Barbu Văcărescu şi Piaţa Presei.

Companiile antreprenoriale, cele cu management din zona centrală sau est-europeană au înregistrat potrivit acelorlaşi surse un grad mai mare de revenire la birou, în timp ce companiile din Statele Unite, Marea Britanie sau Franţa mizează în continuare pe munca de acasă. Astfel, vaccinarea nu şi-a făcut simţită „prezenţa“ în clădirile de birouri aşa cum s-a întâmplat în cazul vacanţelor sau restaurantelor şi teraselor. În plus, marile corporaţii din Statele Unite au dat „mână liberă“ managerilor locali să decidă fiecare pentru echipa lui ceea ce crede că este mai bine.

Potrivit unui studiu realizat de CBRE, multe companii au adoptat un mediu de lucru virtual, chiar şi peste noapte, pentru a asigura un mediu de lucru sănătos pentru angajaţi în timpul pandemiei. Conform studiului Workforce Sentiment Survey, pe un eşantion de 10.000 de angajaţi din 18 ţări, 85% din respondenţi au spus că ar dori să lucreze într-un mod virtual cel puţin două-trei zile pe săptămână.

„Pandemia a accelerat adoptarea flexibilităţii locului de muncă, demonstrând că mulţi oameni pot fi productivi în afara biroului. Munca acum include mai multe taskuri digitale precum compunerea unor e-mailuri sau crearea unor tabele. Cu angajatori care văd biroul drept un loc pentru colaborare şi conectare, rolul spaţiului de lucru este acum definit de abilitatea de a aduce oameni şi echipe împreună. Această trecere implică mai multe schimbări în designul birourilor. În acest „următor normal“ organizaţiile va trebui să creeze birouri diferenţiate unde angajaţii să îşi dorească să lucreze. Acest lucru va duce la o abordare orientată către consumator din partea spaţiilor de lucru, unde angajatorii proiectează birourile în jurul nevoilor angajaţilor", explică Tudor Ionescu, head of advisory & transaction office în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CBRE.