Supliment ZF Birouri

Interviu Tudor Ionescu, CBRE: Acum spaţiile de birouri se pot transforma în funcţie de nevoile de moment, mobilare uşoară şi cu mai multe posibilităţi de a fi utilizată şi alegeri pragmatice de wellbeing

26 sep 2022 Autor: Bogdan Alecu

Biroul devine un instrument e marketing datorită noilor facilităţi implementate. Modul de lucru a devenit în unele cazuri hibrid, iar când vin la birou, angajaţii beneficiază în multe cazuri de servicii superioare celor de dinainte de pandemie.

Birourile nu mai sunt privite ca o obligaţie, ci că un instrument care ajută în tipul de muncă al respectivei companii. Tendin­ţele actuale sunt de a găsi zona cu accesibilitatea cea mai uşoară, de a contracta spaţiul cu cea mai bună echipare tehnică şi de a alege soluţiile de design potrivite celor care vor lucra în acel loc.

„Observăm trei tendinţe majore în amenajarea birourilor: investiţii con­siderabile în tehnologie. Sălile de meeting se echipează cu soluţii care să permită întâlnirile cu prezenţa mixtă; soluţiile flexible arhitecturale şi de design in­terior, spaţii care se pot transforma în funcţie de nevoile de moment, mobilare uşoară şi cu mai multe posibilităţi de a fi uti­­lizată şi alegeri pragmatice de wellbeing - de exemplu, importanţa tratamentelor acustice a devenit cunoscută, cerută şi apreciată în toate amenajările recente“, a explicat Tudor Ionescu, Head of A&T Services Office, CBRE România.

Peste 70% dintre angajatorii din re­giu­nea EMEA se îndreaptă către sistemul de lucru hibrid, potrivit studiului Office Occupier Survey realizat anual de CBRE. Da­tele arată tendinţa de reîntoarcere la birouri a angajaţilor.

Şi în România, angajaţii par dornici să se întoarcă în sediile companiilor. Aproximativ 60% dintre respondenţii unui sondaj online realizat de CBRE România în ultima jumătate a lunii aprilie au precizat că îşi doresc mai degrabă să lucreze la birou decât de acasă. La polul opus, 40% dintre români preferă să lucreze în continuare de acasă sau în sistem hibrid. „80% dintre companii adoptă un mod hibrid de a lucra, 10% se îndreaptă doar spre birou şi tot 10% aleg doar lucrul la distanţă. Modul hibrid are cele mai multe iteraţii, fiecare companie îşi caută propriul sistem adecvat sectorului lor de activitate. Anumite tipologii de muncă repetitivă sunt regăsite în cei care aleg lucrul la distanţă, în timp ce lucrul de la birou este preferat de cei a căror muncă este pe bază de colaborare, de creativitate sau în contact direct cu clienţii“, a subliniat Tudor Ionescu.

Cei care îşi doresc reîntoarcerea la birou au însă o serie de aşteptări când vine vorba de amenajarea spaţiului de lucru la sediul companiei. Spaţiile exterioare amenajate astfel încât angajaţii să poată lucra de afară contează pentru mai mult de 25% din angajaţi. De asemenea, foarte importante sunt şi birourile fixe care lasă angajaţilor posibilitatea de a le amenaja după bunul plac (20%). Un sediu care are mai multe terase contează pentru 16% dintre angajaţi, iar 15,3% dintre respondenţi consideră importante spaţiile pentru fiecare departament. Peste 7% dintre angajaţi îşi doresc şi un sistem de rezervare a biroului/a spaţiului de lucru.

De asemenea, conform datelor CBRE, există câteva caracteristici în amenajarea unui spaţiu de lucru care îi fac pe angajaţi să se simtă bine şi să fie mai productivi. Printre acestea sunt atmosfera generală creată de aspectul biroului (40%), mo­bi­lierul ergonomic (22%), modul în care este integrată tehnologia necesară conferinţelor video (peste 16%), zonele de lounge (12%) şi hot desking – posibilitatea de a lucra de la orice birou din spaţiul de lucru (11%).

„În continuare sectorul IT rămâne unul dintre cele mai flexibile din punctul de vedere al formatului de lucru, în special datorită strategiilor de employer branding ale acestor companii. În acest sector, spaţiul de birouri este considerat un catalizator de experienţe pentru echipă, de lucruri pe care angajaţii le fac împreună şi le aduc valoare.“

„Printre acestea se află evenimente de dezvoltare personală, momente de distracţie sau sesiuni de colaborare intensă cu echipe din alte sedii. Un spaţiu de lucru trebuie să permită conectare instantanee între oamenii prezenţi şi cei remote şi să ofere flexibilitate. De exemplu, un spaţiu cu birouri individuale să poată fi transformat la nevoie într-un spaţiu pentru o conferinţă sau chiar într-un spaţiu pentru o petrecere internă. Pentru a fi convertit într-un atu valoros în eforturile de employer branding ale companiilor, orice schimbare a spaţiului de lucru, fie că vorbim de relocare sau reîmprospătare, este necesar să reprezinte un rezultat al proceselor de descoperire şi/sau al celor de change management rulate cu angajaţii care apoi se traduce într-un conceptul de design“, a spus Tudor Ionescu.

Piaţa locală de birouri atrage din ce în ce mai multe companii Fortune 500, ceea ce pune România pe picior de egalitate cu pieţele mai mature din regiunea Europei Centrale şi de Est. Ultimele anunţuri ale Booking Holding, proprietarul Booking.com, care a încheiat un contract pentru 8.000 mp în U-Center, sau Ford România, care tocmai a confirmat deschiderea noului său Business Solutions Center în One Cotroceni Park, sunt rezultatele imediate ale noilor strategii care consideră abordarea nearshoring ca fiind o soluţie câştigătoare pentru viitor. Ambele companii au fost consiliate în procesul de închiriere de CBRE România, lider de piaţă după numărul de tranzacţii realizate în 2021, respectiv 79, cu o cotă de piaţă de 20% şi o dimensiune medie a tranzacţiilor reprezentate de CBRE în valoare de 1.800 mp.