Supliment ZF Branduri românești

Cum au luat naştere brandurile unora dintre cafenelele de specialitate din Bucureşti? O poreclă, un element tehnic, o stradă sunt doar câteva dintre sursele de inspiraţie. Ziarul Financiar a intrat în culisele cafenelelor de specialitate din Bucureşti şi le-a descusut de secrete

28 feb 2023 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Unii s-au inspirat de la o poreclă sau un apelativ folosit în familie, în vreme ce alţii au încercat să ascundă o informaţie tehnică. Există şi aceia care au profitat de localizare pentru a face un joc de cuvinte, iar câţiva au încercat să surprindă o filosofie întreagă în spatele denumirii. Şi aşa au luat naştere brandurile pe care le regăsim astăzi pe frontispiciile câtorva dintre cafenelele de specialitate ale Bucureştiului, un oraş care abundă în astfel de locuri pline de licori delicioase.

„Cred că alegerea numelui a fost cel mai greu de bifat pas al proiectului. Am trecut prin mai multe procese, de la a discuta cu o firmă de marketing la brainstorminguri interne. Ce a ajutat însă a fost să ne dăm un pas în spate şi să simplificăm lucrurile. Astfel, am ascuns o informaţie tehnică în nume şi aşa a luat naştere NINE BAR, 9 bari fiind presiunea ideală de extracţie a unui espresso“, povestesc Sever Bălan şi Cosmin Popescu, fondatorii cafenelei NINE Bar din Cotroceni.

Ziarul Financiar a intrat în culisele cafenelelor de specialitate din Bucureşti şi le-a descusut de secrete. Ce am aflat despre modul în care şi-au ales brandurile puteţi citi într-o scurtă trecere în revistă.

 

AM PM Coffee

Fondator: Bogdan Berdacovici

Ce reprezintă numele: La AM PM Coffee, după cum şi numele o sugerează, ideea este de a putea petrece timp atât dimineaţa, cât şi seara. Practic, în prima parte a zilei, clienţii vin pentru cafea şi gustări, în vreme ce seara locul se transformă într-un hotspot cultural şi social nest, cu cocktailuri, ateliere tematice sau evenimente de degustare. Comună pentru toată ziua este pofta de networking.

boteca13

Fondatori: Anca Rădulescu şi Bogdan Tenciuc

Ce reprezintă numele: În Paris, este o cafenea numită Caféothêque, nume care le-a plăcut foarte mult celor doi fondatori. Ei au combinat apoi numele de cafenea botanică cu localizarea cafenelei lor, aflată pe strada Boteanu 1-3. Astfel, după multe amestecuri, a re­zultat numele simplu boteca13.

Cafe de Fleurs

Fondator: Alin Burtic

Ce reprezintă numele: Conceptul pe care l-a imaginat Alin Burtic a cuprins de la început cafea la pachet cu flori, motiv pentru care brandul Cafe de Fleurs a fost natural ales. Acum, el se gândeşte, în urma propunerilor primite, să integreze în cafenelele sale şi alte produse, precum cosmetice, cărţi, dulciuri, cadouri.

Cafeneaua Veche 9

Fondator: Dan Dincă

Ce reprezintă numele: Cafeneaua Veche 9 este practic relansarea unei poveşti peste care se aşternuse praful, dar căreia fondatorul a ales să-i redea strălucirea. Clădirea este un monument istoric, fiind, de altfel, prima cafenea atestată în Bucureşti la 1812. Spaţiul generos l-a inspirat pe antreprenor să se gândească să reunească, în acelaşi loc, atât cafeaua de specialitate, cât şi meniul unui restaurant.

Cascara Coffee Shop

Fondatori: Bianca şi Tiberiu Voicu

Ce reprezintă numele: Brandul are ca sursă de inspiraţie America Latină, unde „cascaraì este denumirea dată de cultivatorii de cafea pentru resturile şi pieliţele de culoare roşie obţinute din boabele de cafea după procesare. La început, aceste coji obţinute de la boabele de cafea după spălare, neavând o valoare comercială, erau folosite doar ca îngrăşământ, fertilizant pentru plantaţiile viitoare de cafea. Ulterior, producătorii de cafea au observat că, după uscare, aceste coji pot fi infuzate, pentru a se obţine o băutură răcoritoare, unică prin gust şi miros, pe care au numit-o „cascara“. Băutura este de fapt un ceai rar şi delicios, care dezvăluie o altă dimensiune şi un alt gust al cafelei.

Gong Cafe

Fondator: Iulian Susanu

Ce reprezintă numele: „Gong“ a fost ales astfel încât să poată fi pronunţat simplu şi în alte limbi, dar şi pentru că localul se află chiar lângă Gongul Thaliei din Piaţa Timpului, într-o zonă centrală a Capitalei.

Mingle

Fondatori: Nicoleta Lungu şi Cătălin Ciurezu

Ce reprezintă numele: Brandul sugerează amestecul de idei şi obiecte care se pot găsi şi cumpăra din cafenea, „mingle“ fiind cuvântul englezesc pentru „melanj, amestec“. La Mingle există o întreagă colecţie de obiecte vintage ñ decoraţiuni, lumânări, veselă, ceasuri, bibelouri, vaze.

NINE Bar

Fondatori: Sever Bălan şi Cosmin Popescu

Ce reprezintă numele: Cea mai grea etapă din tot procesul de deschidere a cafenelei, alegerea numelui a trecut prin discuţii cu o firmă de marketing şi brainstorminguri interne. În final, brandul ascunde o informaţie tehnică, 9 bari (nine bar) fiind presiunea ideală de extracţie a unui espresso.

Papu

Fondatoare: Daniela Gherase

Ce reprezintă numele: Înainte de cafenea, Papu a fost, de fapt, bunicul antreprenoarei care a conceput acest spaţiu, aromân, amator de călătorii şi de cafea, care a cutreierat lumea toată şi care şi-a lăsat amprenta şi prin acest loc în care vin adesea tot călătorii, pentru a împărtăşi experienţe.

Vanagon

Fondatori: Lucian Iovu şi Claudiu Florescu

Ce reprezintă numele: Vanagon este numele sub care s-au vândut automobilele Volkswagen T3 în Statele Unite, unde oamenii care au Vanagon călătoresc şi petrec timp liber în natură. Pentru că şi cafeneaua lor mobilă funcţiona iniţial tot într-un T3, abia apoi apărând unitatea fixă de vânzare, celor doi antreprenori li s-a părut un nume potrivit.