Supliment ZF Branduri românești

Brandul care porneşte de la fundaţie. Zece dintre cei mai mari constructori din România şi-au transformat companiile în adevărate „etichete“. Cum funcţionează brandingul pe şantiere?

26 feb 2021 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Nu vând produse, dar „produsele“ care rezultă din activitatea lor sunt mai durabile decât multe branduri din producţie. Experienţa şi portofoliile pe care le-au construit de-a lungul anilor sunt ele în sine modalităţi de promovare, iar denumirile companiilor ajung astfel să fie tratate ca nişte branduri. Cum funcţionează brandingul în rândul antreprenorilor generali din construcţii?

Au afaceri de zeci sau sute de milioane de lei şi şi-au pus semnătura pe unele dintre cele mai mari proiecte din real-estate-ul românesc. Cu mii de angajaţi în echipă, sunt companii care au în spate zeci de ani de experienţă, iar bannerele lor afişate pe mii de şantiere din toată ţara le-au făcut să fie recunoscute ca şi cum ar fi adevărate „etichete“ puse pe un produs. Poate fi vorba despre branding atunci când vorbim despre antreprenoriat general în construcţii?

„Brandingul în domeniul construcţiilor este precum cartea de vizită pe care o oferi la prima întâlnire. Mai departe însă, numele tău se traduce frecvent prin ceea ce spun în piaţă partenerii şi clienţii despre performanţa ta“, spune Radu Piţurlea, vicepreşedintele constructorului Concelex, o companie care a construit de la locuinţe, stadioane şi şcoli la proiecte din domeniul energetic şi nuclear. Mai recent, lucrează la Catedrala Ortodoxă din München.

Ziarul Financiar a selectat zece companii din construcţii, majoritatea din topul celor mai mari de pe piaţa locală, pentru a afla care a fost strategia din spatele alegerii numelor sub care sunt astăzi cunoscute. Au fost alese însă şi companii cu businessuri mai mici şi cu mai puţini ani de experienţă în spate, pentru a vedea cum fac „novicii“ din această piaţă.

„Ecoterm înseamnă «eco», de la «ecologic» şi «term», de la «termice». Iniţial, am pornit ca furnizori de sisteme de climatizare, ulterior dezvoltându-ne ca antreprenori generali“, povesteşte Bogdan Giambaşu, unul dintre acţionarii Ecoterm, o firmă cu afaceri de 26 de milioane de lei în 2020 şi cu un portofoliu care include fabrica de vopsele Policolor, două centre logistice ale Internaţional Lazăr şi alte lucrări pentru companii precum Saint-Gobain Glass, Skanska şi Ceetrus.

Pentru alte companii din construcţii, altele au fost raţionamentele din spatele alegerii numelui.

„Wincon a fost înfiinţat în 2007 de fratele meu, Werner Irsik, iar eu eram asociat într-o altă firmă. Werner a vrut să fim asociaţi în firma lui şi să sune a ceva legat de construcţii, dar nu era nimic clar stabilit (aşa că nu ne-am asociat atunci - n. red.). Însă la finalul lui 2007 am primit vestea de la foştii mei asociaţi că trebuie să ne despărţim urgent, aşa că am activat rapid firma deja făcută de fratele meu şi am început lucrul efectiv pe Wincon în ianuarie 2008“, povesteşte astăzi Bogdan Irsik, acţionar al constructorului Wincon din Cluj-Napoca. În portfoliul Wincon se regăsesc proiecte de construcţii sau de proiectare precum Ramada Hotel din Sibiu, fabrica Marquardt din acelaşi oraş, Mitsubishi Heavy Industries în Polonia şi Eaton.

Bugetele acestor companii dedicate brandingului şi marketingului sunt în general de ordinul zecilor de mii de euro anual, dar unii dintre antreprenori mărturisesc chiar că nu au sume alocate în mod special acestui scop. Cel mai bine „vorbesc“ pentru ei clădirile pe care le ridică.