• Leu / EUR4.9410
  • Leu / GBP5.6488
  • Leu / USD5.0408
Supliment ZF Branduri românești

Branduri româneşti create de antreprenori străini. Ce i-a determinat pe o serie de oameni de afaceri să-şi părăsească pieţele-mamă pentru România?

28 feb 2022 Autor: Cristina Roşca

Ce face o marcă să fie autohtonă? Cu siguranţă nu cetăţenia celui care a creat-o, ci, mai degrabă, piaţa pe care activează şi consumatorii pe care îi deserveşte.

Ciocolata Heidi, magazinele de accesorii Meli Melo, uşile Pinum, băutura spirtoasă Alexandrion, apa minerală Aqua Carpatica sau restaurantele SpringTime sunt, deşi nu pare la prima vedere, mărci româneşti. Unele au o sonoritate străină evidentă. Altele au un nume greu de plasat ori de definit. Şi totuşi, toate aceste afaceri sunt autohtone pentru că, în primul rând, au luat naştere pe plan local.

Grupul Alexandrion, cel mai mare producător local de băuturi spirtoase după cifra de afaceri, a fost fondat de Nawaf Salameh, cetăţean român de origine siriană. El a venit prima dată în România în 1983 şi a fost student al Universităţii de Medicină Carol Davila din Capitală, facultate pe care a terminat-o în 1991. După terminarea studiilor universitare s-a hotărât să plece în Grecia pentru a face practică, acolo fiind şi locul unde a intrat în lumea businessului. A început cu vânzarea de dulciuri din Grecia spre Ucraina, România, fostele ţări din URSS, iar apoi în 1994 împreună cu un partener grec a pus bazele Alexandrion. După ce o perioadă au făcut importuri de băuturi în România, cei doi s-au hotărât să facă o fabrică de spirtoase la nivel local. De acolo până la a crea un business cu afaceri de peste 1 mld. lei a fost nevoie de circa 30 de ani. Ba mai mult, produsele realizate în România sunt astăzi exportate pe câteva zeci de pieţe din lume.

Tot ca student a venit în România şi Wargha Enayati, cel care a fondat şi apoi vândut reţeaua de sănătate privată Regina Maria. Spre deosebire de Nawaf Salameh, el a studiat local medicina şi a investit apoi în acelaşi domeniu, doar că în patria care l-a adoptat. De altfel, el se află şi astăzi în România, unde pariază tot pe domeniul sănătăţii, având proiectul Enayati Medical City.

Cei mai mulţi antreprenori străini care au dezvoltat branduri puternice româneşti sunt veniţi pe plan local de multă vreme, astfel că au avut timp să descopere piaţa şi să înţeleagă particularităţile consu­matorilor. Spre exemplu, primul contact al familiei Nusco din Italia - ce are local o serie de investiţii în sectorul imobiliar, alături de producătorul de uşi şi ferestre Pinum - cu piaţa locală datează de dinainte de căderea regimului comunist. Mai exact, deşi atunci iniţiativa privată era limitată, compania Nusco Porte din Italia, deţinută de familia Nusco, a început o colaborare cu fabrica de mobilă din Pipera unde astăzi se realizează producţia Pinum (dar de unde activitatea va fi mutată în viitorul apropiat). Mario Nusco, preşedintele Nusco, a început să lucreze cu fabrica de mobilă din Pipera aducând tehnologie şi maşinării din Italia, în scopul producţiei de uşi de design italian.

În 1992, el a pus bazele Pinum Production, compania având ca obiect de activitate producţia de uşi pentru pieţele din Italia şi România. În 2002, Pinum Production a preluat Pipera SA. Iar restul este istorie.

„Un brand nu ţine de naţiona­litate, un brand nu are frontieră, nu are limită, decât cea fixată de companie“, declara anterior Stephane Dumas, cofondator al Meli Melo. El a venit în România în 1994 şi a început în 1998 să aducă accesorii pentru femeile de aici. A ales să o facă sub un brand cu sono­ritate franceză - Meli Melo -, iar ro­mânii au asociat numele cu Franţa. Aceasta este însă o marcă autohtonă. „Important este brandul, puterea lui, nu naţionalitatea celui care l-a creat. E important să creezi un brand uşor de pronunţat“, mai spunea Dumas.

Pe această idee au mers şi antreprenorii care au creat ciocolata Heidi în anii ’90 în România. Între timp businessul a trecut în porto­foliul familiei Meinl, dar brandul şi povestea au rămas. „Heidi Chocolat a fost fondată în anul 1994 de Jürg Läderach, proprietarul companiei Confiseur Läderach AG, produ­cător elveţian de ciocolată premium şi produse de cofetărie“, spuneau anterior oficialii companiei.

„A numit compania Heidi, fiind inspirat de îndrăgitul personaj de poveste: fetiţa inocentă cu atitudine pozitivă, care îi face pe toţi oamenii din jurul ei să vadă partea frumoasă a vieţii.“

Deşi are în spate un fondator şi o inspiraţie elveţiană, Heidi este un brand românesc de ciocolată produsă într-o fabrică de lângă Bucureşti.

Astfel, ce face o marcă să fie autohtonă? Cu siguranţă nu cetăţenia celui care a creat-o ci, mai degrabă, piaţa pe care activează şi consumatorii pe care îi deserveşte.

Unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali – deşi nu este român – este Jean Valvis, creatorul unora dintre cele mai cunoscute mărci, de la Dorna (ajunsă între timp în portofoliul Coca-Cola) la La Dorna (cumpărată de Lactalis), şi de la Aqua Carpatica la Domeniile Sâmbureşti. Acestea din urmă sunt încă deţinute de antreprenor.

Omul de afaceri cu cetăţenie elveţiană şi greacă, fiind născut la Atena, este absolvent al Facultăţii de Arhitectură din cadrul Universităţii Politehnice din Atena (National Technical University of Athens), dar şi al Universităţii Paris I, Sorbona, în cadrul căreia şi-a luat şi doctoratul. După finalizarea studiilor, el a profesat ca arhitect aproape zece ani.

Ulterior, a devenit inginer consultant pentru diverse studii de fezabilitate şi în această calitate a călătorit în 1993 în România, la Bucureşti, pentru a realiza un studiu de fezabilitate în industria alimentară. Aşa a ajuns practic să identifice oportunitatea de afaceri în domeniul apelor minerale.

„Într-o zi, când eram la hotelul Bucureşti, am solicitat să beau apă minerală şi mi s-a oferit o sticlă urâtă de culoarea cafeniu închis, cu o etichetă strâmbă şi murdară. Totuşi, contrastul dintre ambalaj şi gustul apei era foarte mare. Când am văzut câtă îmbuteliere se făcea la sticle fără brand cunoscut, că nu existau ambalaje moderne, sistem de distribuţie şi nici cel mai mic element de promovare, mi-am dat seamă că era un vid uriaş pe piaţă“, îşi amintea Valvis anterior.

El a creionat astfel Dorna, a vândut-o şi în ultimii ani a recreionat un alt brand în domeniu – Aqua Carpatica, pe care l-a dus iar în top.

Antreprenorul are şi o afacere în vin – Domeniile Sâmbureşti, un alt nume românesc. De altfel, în industria locală a vinului sunt mai mulţi antreprenori străini de la Oliver Bauer care a creat brandul cu acelaşi nume – Bauer. (sic!), la Laurent Pfeffer, unul dintre fondatorii mărcii româneşti de vin Catleya.

Producătorul uşilor Pinum este deţinut de familia italiană Nusco, dar acestea sunt produse la Bucureşti.

Magazinele Meli Melo au fost fondate de un antreprenor francez, care însă a dezvoltat brandul în România, nu acasă în Hexagon.

Ciocolata Heidi are un nume inspirat de personajul de poveste cu acelaşi nume – de Heidi, fetiţia munţilor – şi are fondatori elveţieni, dar producţia e locală, la fel şi brandul.

Unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali – deşi nu este român – este Jean Valvis, creatorul unora dintre cele mai cunoscute mărci, precum Aqua Carpatica.