Supliment ZF Branduri românești

Brandurile devin un refugiu pentru consumator în vremuri dificile şi în crize, aşa că investiţi în ele!

28 feb 2023 Autor: Cristina Roşca

Suplimentul Branduri româneşti este unul dintre produsele cele mai longevive ale Ziarului Financiar, fiind lansat pentru prima dată acum mai bine de un deceniu, după criza financiară anterioară.

În momentul în care acest proiect a fost iniţiat, ideea de brand românesc nu avea aceleaşi valenţe pozitive pe care le-a căpătat în ultima perioadă. Astfel, pe parcursul a 11 ani, Ziarul Financiar a fost martor al dezvoltării acestui segment de economie numit generic mărci autohtone. Ba mai mult, a pus, sperăm noi, umărul la creşterea lui.

Speranţa e ca în continuare, an de an, indiferent de contextul economic, să apară nume noi care să crească încet, dar sigur, iar mărcile deja existente să se dezvolte şi, de ce nu, să devină branduri cu recunoaştere internaţională. Deja există câteva exemple, dar loc cu siguranţă mai e.

Când am pornit la drum cu proiectul Branduri româneşti, mărci precum 5 to Go, Lăptăria cu Caimac şi BebeTei nu existau. Altele, precum One United Properties şi Aqua Carpatica, erau la început de drum. Chiar şi nume puternice şi cu istorie, în frunte cu Dacia şi Farmec, s-au dezvoltat de atunci. Unele companii româneşti au trecut între timp graniţa şi au ajuns pe zeci de pieţe. E cazul Ivatherm, Teilor sau al firmei care produce pufuleţii Gusto.

Ce urmează să se întâmple în următorul deceniu, rămâne de văzut. Chiar şi ce urmează să se întâmple în următorul an e sub semnul întrebării dat fiind că inflaţia record şi scumpirea banilor i-au făcut pe oameni mai atenţi la preţuri şi mai chibzuiţi. În aceste condiţii, a fi brand românesc mai e un avantaj sau contează doar criteriul preţ?

„Niciodată nu este mai importantă valoarea brandului decât în momentele de criză, pentru că atunci clientul se întoarce cu faţa către brand. În momente mai lejere, el vrea să încerce lucruri diferite, lucruri noi, dar în momentul când apare o criză ştie ce va obţine pentru produs, ştie promisiunea de valoare. Astfel, este foarte important pentru fiecare să-şi crească brandul pas cu pas, milimetru cu milimetru, aceasta este o parte din succes“, spune Cătălin Mahu, fondatorul lanţului de restaurante La Mama.

Altfel spus, brandurile sunt un refugiu pentru consumator în vremurile dificile, aşa că investiţi în ele!