Supliment ZF Branduri românești

Brandurile româneşti ale retailerilor străini: lanţurile de hipermarketuri şi supermarketuri dezvoltă propriile mărci autohtone

26 feb 2021 Autor: Cristina Roşca

„Gusturi româneşti“, „Vreau din România“, „Cămara Noastră“, „Hanul Boieresc“ şi „Drag de România“ sunt mărcile private autohtone dezvoltate de jucătorii din comerţul alimentar în ultimii ani ♦ Retailerii care nu au mărci private româneşti aleg totuşi să lucreze cu producătorii locali la brandurile proprii internaţionale.

Cinci din cei zece jucători din comerţul modern au dezvoltat în ultimii ani mărci private româneşti, iniţiativa apărând într-o perioadă în care consumatorii vor să cumpere tot mai mult local.

Vânzările acestor produse se ridică undeva la 1,5 - 2 mld. lei anual, conform estimărilor ZF care au luat în calcul contribuţia totală a brandurilor proprii în business şi importanţa celor româneşti în total. Loc de creştere există încă, mai ales că începând cu anul trecut apetitul pentru produse româneşti a crescut, pandemia jucând un rol decisiv aici.

„«Made in Romania» este un trend care începuse de câţiva ani, dar care acum e mai vizibil ca oricând. Clienţii sunt dornici să cumpere şi să susţină producătorii locali. Noi eram deja activi pe segment prin programul Gusturi Ro­mâneşti de la Fermieri de câţiva ani şi am văzut evoluţia. E spectaculoasă în 2020“, spunea recent Mircea Moga, CEO al Mega Image, retailer cu peste 850 de magazine pe format mic.

Gusturi Româneşti e una dintre primele şi totodată printre cele mai cunoscute şi extinse mărci private locale, acoperind o plajă de circa 400 de produse. Retailerul olandezo-belgian are mai multe mărci private şi exclusive în portofoliu, însă cele mai puternice sunt 365 şi Gusturi Româneşti. Din totalul vânzărilor de mărci private, Gusturi Româneşti reprezintă circa 30%.

Numele folosite de retaileri pentru aceste mărci private autohtone duc cu gândul în mod evident la faptul că sunt româneşti. Este vorba de „Gusturi Româneşti“ (Mega Image), „Vreau din România“ (Kaufland), „Cămara Noastră“ (Lidl), „Hanul Boieresc“ (Penny Market) şi „Drag de România“ (Carrefour).

„Hanu Boieresc este o marcă privată lansată în 2016 cu produse strict made in Romania. Cu ocazia centenarului am ajuns la 100 de articole în portofoliu, iar acum suntem la peste 200 şi vrem să mai creştem. Vrem să transformăm această marcă într-un megabrand românesc, vedeta portofo­liului nostru“, spunea recent Daniel Gross, CEO al discounterului Penny, o reţea de circa 280 de magazine în România.

Oana Lungu, director de achiziţii produse proaspete în cadrul Kaufland România, precizează că grupul german s-a uitat întotdeauna la categoriile de im­portanţă majoră şi a considerat că acolo e de dorit să vină cu gustul local. O smântână din România are un gust diferit faţă de una din altă ţară. „Am fost prima ţară din grup care a avut o marcă proprie dezvoltată lo­cal, care şi acum este în continuă creştere.“

În cazul Kaufland, liderul pieţei locale după cifra de afaceri, marca privată locală Vreau din România a fost lansată în urmă cu circa trei ani. Prima marcă privată adusă în România e mult mai veche.

Mărcile private sunt un pariu mai vechi al jucătorilor din comerţul modern local, un pariu ce datează de circa 12-13 ani şi care a ajuns astăzi să le rotunjească încasările cu peste 15 mld. lei, conform calculelor facute de ZF.

Abia în ultimii ani, pe fondul unui apetit crescut al consumatorilor pentru „made in Romania“, au apărut şi mărcile private locale.

Retailerii care nu au mărci private româneşti în portofoliu aleg totuşi să lucreze cu producătorii locali la brandurile proprii internaţionale.

„Strategia noastră include dezvoltarea în mod durabil a mărcilor proprii, iar acestea sunt produse cu parteneri români de câte ori avem oportunitatea de a le realiza local“, spune Tiberiu Dăneţiu, director marketing Auchan Retail România, unul dintre cei mai mari retaileri locali ca cifră de afaceri, ce deţine hiper­marketuri, supermarketuri şi magazine de proximitate.