Supliment ZF Branduri românești

Care sunt, în opinia antreprenorilor şi executivilor locali, cele mai puternice mărci româneşti?

28 feb 2023 Autor: Cristina Roşca

ZF a adresat mediului de business local aceeaşi provocare, să răspundă la următoarele două întrebări – care este primul brand românesc care vă vine în minte şi ce îl face pe acesta să se remarce. Fie că au ales nume încărcate de istorie, fie că au optat pentru mărci care au fost create în capitalism, răspunsurile sunt elocvente pentru ce înseamnă un brand românesc puternic.

 

Adelina Badea, CEO, Mobexpert:

Primul brand care îmi vine în minte este Fan Courier, iar asta pentru că a fost înfiinţat şi continuă să fie condus, şi după 25 de ani, de cei trei fondatori: fraţii Mihai şi Felix Patrăşcanu. Sunt foarte puţine asocierile care rezistă testului timpului o perioadă îndelungată şi, mai mult, continuă să inoveze şi să se dezvolte aşa cum a făcut-o Fan Courier.

 

Dan Pavel, fondatorul Benvenuti:

Borsec este brandul românesc la care mă gândesc prima dată. Îl identific cu tradiţia, cu constanţa pe piaţă, cu calitatea şi cu o imagine reuşită.

 

Radu Savopol, cofondator al 5 to Go:

Notabil şi foarte actual ca brand este Urban Monkey. E un brand care a crescut, a confirmat şi a fost şi tranzacţionat (cumpărat de Unilever – n. red.).

 

Dani Caramihai, cofondator al grupului Fratelli:

Unul dintre cele mai importante branduri româneşti este, cu siguranţă, Dacia. Născut în 1967, Dacia este unul dintre cele mai iubite şi respectate branduri româneşti, un nume care a reuşit să rămână un simbol de succes în toţi aceşti ani şi o carte de vizită pentru România! Brandul Dacia s-a evidenţiat întotdeauna prin capacitatea sa de adaptabilitate la prezent, s-a remarcat în sectorul auto prin spiritul său neconvenţional şi a reuşit astfel să se extindă cu succes şi peste hotare. Dacia a reprezentat şi încă reprezintă, pentru multe familii, prima maşina nouă, simbolul calităţii, al simplităţii şi al autenticităţii.

 

Daniel Donici, cofondator, Artesana:

Primul brand care îmi vine în minte este Aqua Carpatica. E un exemplu pentru că fondatorul (Jean Valvis – n.red.) a vândut o participaţie minoritară recent (către PepsiCo – n.red.), dar nu a făcut-o pentru a ceda controlul companiei, ci pentru că aceasta e cea mai bună cale pentru dezvoltarea internaţională. Şi ţinta noastră e să devenim un nume internaţional.

 

Eliodor Apostolescu, fondatorul Phoenixy, producătorul pufuleţilor Gusto:

Primul brand românesc care îmi vine în mine este Borsec. Lucrul cel mai important care face orice brand să iasă în evidenţă este tradiţia. Dacă un brand există de peste 200 de ani, înseamnă calitate constantă pe termen lung şi acest lucru este cel mai important atribut al unei mărci.

 

Mircea Turdean, CEO şi acţionar al Farmec:

Fără îndoială, Dacia se numără printre cele mai puternice branduri româneşti. E un nume care a trecut testul timpului şi a rămas la fel de relevant de-a lungul generaţiilor. De peste 50 de ani, brandul a continuat să inoveze şi să se ancoreze în prezent, în timp ce şi-a păstrat misiunea cu care s-a lansat – maşina de familie pentru majoritatea românilor. Un exemplu ar fi Dacia Logan, care a fost prima maşină nouă a multor familii. Astăzi, Dacia se plasează în topul alegerilor românilor şi se bucură de notorietate şi peste graniţe.

 

Tiberiu Dăneţiu, director de marketing, Auchan:

Eu o să amintesc nişte branduri „de ţară“, cum ar fi Turul României. În 2022, Turul României la ciclism a fost transmis pe Eurosport în 50 de ţări. Frumuseţile României au ajuns astfel la peste 100 de milioane de oameni. Un alt brand este David Popovici, care a promovat România în mod extraordinar.

 

Raul Ciurtin, cofondator, Verdino şi Prefera Foods:

Dacia e primul brand românesc care îmi vine în minte, iar asta cred că se datorează faptului că îl ştiu dintotdeauna.

 

Grigore Horoi, preşedinte şi acţionar al Agricola Bacău:

Primul brand românesc care îmi vine în minte este Dacia. Este cel mai vizibil brand românesc, prezent în foarte multe ţări, chiar din Asia, Africa şi America de Sud (e drept că în unele state maşinile Dacia sunt vândute şi sub marca Renault). Marca Dacia a crescut foarte mult în ultimii 10 ani şi compania investeşte constant în comunicare: TV, outdoor şi online, iar asta în fiecare ţară în care distribuie maşini (însă cu precădere în Europa). Remarcabil pentru România şi pentru Dacia este că proiectarea se face integral la noi în ţară, iar la aceste proiecte lucrează în proporţie majoritară ingineri şi designeri români.

 

Ionuţ Ilie, general manager  ice cream, Unilever South and Central Europe:

Aqua Carpatica şi Gerovital sunt două branduri româneşti care vor să penetreze piaţa internaţională. Sunt câţiva antreprenori care se străduiesc să facă asta. Doar că afară trebuie să investeşti mult înainte să vezi rezultatele. Dacia e însă brandul românesc cu cea mai mare notorietate. Are prezenţă globală şi e un nume în industria auto.

 

Feliciu Paraschiv, fondatorul Paco Supermarkets:

Brandul ales este Aurora Odobeşti – fabrică de preparate din carne cu reţete de fabricaţie vechi, puse în operă într-un context tehnologic complet modernizat la cele mai înalte standarde europene. După retehnologizarea fabricii şi aducerea ei la un standard care satisface cele mai exigente cerinţe, compania a decis deschiderea de magazine proprii în mai multe oraşe ale ţării (Focşani, Bucureşti, Constanţa, Ploieşti, Iaşi, Piatra Neamţ, Galaţi) şi consolidarea unor campanii de marketing pe diverse canale de comunicare. Aceste campanii de promovare, corelate cu o imagine vizuală bine definită a logoului firmei, au dus şi duc în continuare la întărirea brandului. Toate aceste acţiuni de consolidare a brandului pe piaţă sunt în primul rând susţinute de calitatea produselor create după reţete vechi, reţete conservate din străbuni şi păstrate până în zilele noastre. Ca un exemplu, imaginaţi-vă că toate produsele tradiţionale sunt afumate cu lemn de cireş sau de prun.