Supliment ZF Branduri românești

Cele mai mari 15 companii care au cel puţin un brand românesc în portofoliu adună afaceri de 117 mld. lei. Proprietarii Dacia, Petrom şi Rompetrol, pe podium

28 feb 2023 Autor: Cristina Roşca

Au fost incluse în clasament doar companiile care au branduri de consum, mai exact mărci cu care oamenii interacţionează direct Analiza nu ţine cont de acţionariatul acestor firme, astfel că unele pot fi afaceri antreprenoriale, altele sunt controlate de stat, în timp ce în cazul unora proprietarul e străin.

Automobile Dacia, OMV Petrom Marketing şi Rompetrol Downstream sunt cele mai mari trei companii româneşti după cifra de afaceri din 2021 care au cel puţin un brand autohton în portofoliu.

Automobile Dacia nu mai are nevoie de nicio prezentare, marca auto fiind de altfel cel mai cunoscut nume românesc dincolo de graniţele ţării. Maşinile produse la Mioveni sunt conduse în varii colţuri de lume, Dacia ajungând, încet, dar sigur, un brand puternic în sector. Acest brand românesc este, de mai bine de două decenii, deţinut de grupul francez Renault.

De altfel, mai multe dintre companiile din această analiză sunt controlate de străini. E vorba de zece dintr-un total de 15 firme. Patru sunt afaceri antreprenoriale, iar una e controlată de stat – Electrica.

Podiumul are însă integral acţionariat majoritar străin. După Automobile Dacia şi Renault vin austriecii de la OMV, care contro­lează OMV Petrom Marketing, compania ce operează benzinăriile Petrom, dar şi pe cele sub brandul „mamă“ OMV. Petrom e un brand românesc, în timp ce OMV e străin. Pe plan local, grupul austriac a decis să meargă înainte cu ambele mărci, probabil datorită notorietăţii celei autohtone. Acest caz nu este singular.

Există, mai rar, e adevărat, cazuri în care un grup străin nu doar că păstrează numele românesc pe plan local, ba chiar îl şi „exportă“. Kazahii de la KazMunaiGaz sunt cei care opererează benzinăriile Rompetrol, o marcă autohtonă pe care ei o deţin şi în Bulgaria, Georgia sau Republica Moldova, conform celor mai recente date ZF. În aceste ţări, benzinăriile se numesc tot „româneşte“, Rompetrol.

De cele mai multe ori însă, atunci când un grup străin cumpără o firmă locală, el alege maxim să păstreze marca autohtonă pe piaţa respectivă. Aşa a făcut şi Arcelik, grupul turc care a preluat Arctic în 2001. Producătorul de electro­casnice a păstrat marca românească Arctic, dar o foloseşte doar local, în timp ce numele internaţional este Beko. El e prezent, de altfel, şi în România.

Un model similar cu acesta, dar şi cu cel al OMV Petrom, se găseşte în industria berii, unde toţi marii jucători au în portofoliu mai multe nume autohtone puternice, alături de cele internaţionale. Spre exemplu, Ursus Breweries, liderul pieţei de bere, controlat de japonezii de la Asahi Breweries, are un portofoliu ce cuprinde nume româneşti cu greutate precum Timişoreana, Ursus şi Ciucaş. Lor li se adaugă însă şi Peroni, Grolsch şi Asahi.

În această analiză au fost incluse doar companiile care au branduri de consum, mai exact branduri cu care oamenii interacţionează direct. Clasamentul nu ţine cont de acţionariatul acestor firme, astfel că unele pot fi afaceri antreprenoriale, altele sunt controlate de stat, în timp ce, în cazul majorităţii, proprietarul e străin.

Cele mai mari 15 companii care au cel puţin un brand românesc în portofoliu adună afaceri de 117 mld. lei. Ele au împreună 82.000 de salariaţi, unele dintre aceste firme fiind de altfel cei mai mari angajatori locali. Trei exemple în acest sens vin din retail – Dedeman (bricolaj), Profi şi Mega Image (comerţ alimentar). Acestea două din urmă sunt nume româneşti, deşi puţină lume le mai asociază cu România, ci mai mult cu faptul că au acţionar străin. Comerţul alimentar e dominat de companii mari, de grupuri străine. Profi e singura reţea ce are în spate un fond de investiţii, iar acesta nu are operaţiuni similare în alte ţări. În rest, marii retaileri au – fie sub acelaşi brand, fie sub altele – subsidiare în mai multe pieţe. Spre exemplu, olandezo-belgienii de la Ahold Delhaize au Mega Image în România, dar au magazine sub alte mărci şi în Serbia, Grecia, Cehia sau SUA.

În topul celor mai mari 15 companii care au cel puţin un brand românesc de consum în portofoliu sunt şi câteva afaceri antreprenoriale, e vorba de Dedeman, care e de altfel pe locul patru după rezultatele pe 2021, de Altex (retail electroIT), RCS & RDS (telecom) şi Arabesque (bricolaj). Singura companie controlată de stat e Electrica.

ZF nu a inclus în acest clasament firme mari precum Hidroelectrica sau Romgaz pentru că aceste nume nu sunt unele de care consumatorul se loveşte constant. Hidroelectrica a început să aibă contracte cu consumatorul casnic, însă abia recent.