Supliment ZF Branduri românești

Concepte româneşti disruptive în business: care sunt afacerile care ţin pasul cu trendurile internaţionale sau chiar le anticipează

28 feb 2022 Autor: Cristina Roşca

♦ Magazinul La Cocoş din Ploieşti, o afacere antreprenorială românească, este unul dintre cele mai bune hipermarketuri locale ca vânzări, depăşind multe unităţi sub brand străin ♦ Farmacia Tei este un alt exemplu, un business care este lider detaşat pe piaţa de retail farma după vânzările pe unitate.

Afacerile antreprenoriale româneşti sunt, de regulă, com­parate cu cele internaţionale din domeniul lor de activitate, fie că sunt prezente local, fie că nu. Nu de puţine ori, fie datorită unei alte puteri de negociere, fie pentru că au bugete de dezvoltare şi promovare mult mai mari, fie pentru că au experienţă şi expertiză mult mai îndelungată, acestea din urmă ies câştigătoare. Dar asta nu este situaţia mereu. Există şi o serie de companii locale care reuşesc să câştige această luptă, iar asta pentru că au găsit un model de business adaptat pieţei autohtone, o nişă propice dezvoltării sau pentru că au înţeles mai în profunzime dorinţele clientului român.

Un exemplu în acest sens este retailerul farma Farmacia Tei, o afacere controlată de antrepre­noarea Roxana Maftei, care face cu mai puţin de zece unităţi afaceri cât alte reţele cu 200. Compania continuă să se extindă, însă cu paşi mici şi caută de regulă spaţii mult mai mari decât ale concurenţei, de circa 2.500 mp, cât un supermarket de mari dimensiuni sau cât un hipermarket mic. Principalul argument al acestui business a fost - încă de la început, când exista o singură farmacie – preţul, un argument important pe orice piaţă, dar mai ales pe cea de medicamente dat fiind că e vorba de produse de necesitate mai degrabă decât de impuls.

Tot pe preţuri mici a mizat şi o altă afacere disruptivă românească, hipermarketul La Cocoş din Ploieşti, deschis în 2014 şi extins de-a lungul anilor până la suprafaţa actuală de 4.500 mp.

În 2020, compania a deschis şi un magazin în Bucureşti, mizând pe acelaşi model de business – cheltuieli mici cu amenajarea şi marketingul şi preţuri cât mai reduse. Această strategie a funcţionat, dat fiind că hipermarketul din Ploieşti a avut afaceri de circa 60 mil. euro în 2020. Acesta este astfel unul dintre cele mai bune hipermarketuri locale ca vânzări, depăşind multe unităţi sub brand străin. Cele mai bune magazine de retail din România ca vânzări sunt, conform ultimelor date ale ZF, hipermarketurile Carrefour Băneasa, Auchan Titan şi Cora Lujerului, fiecare cu afaceri de sub 100 mil. euro anual. În anii buni, acestea ajungeau la acest prag.

Totuşi, ele au suprafeţe duble sau chiar de aproape trei ori mai mari decât La Cocoş Ploieşti sau Bucureşti. Pentru anul trecut, cu două unităţi, compania La Cocoş vorbea de afaceri de 100 mil. euro cu două magazine.

Preţul nu este însă argumentul principal pentru orice business. Nu mereu aceasta este strategia câştigătoare. Există companii pentru care designul, produsul, brandul sau portofoliul contează mai mult. Retailerul de încălţăminte Musette este un astfel de exemplu, compania controlată de familia Bâtlan activând pe segmentul preţurilor peste medie. Încă de la început, firma a urmărit îndeaproape trendurile de la nivel internaţional şi a mers în paralel cu ele, iar asta ştiind că românii sunt iubitori de modă şi că urmăresc noutăţile din domeniu. Astfel, a reuşit să rămână în piaţă timp de trei decenii deşi numărul brandurilor străine care au venit în România în această perioadă a crescut constant. Mai mult, după cifra de afaceri, Musette este în continuare astăzi unul dintre cei mai mari jucători din retailul de încălţăminte.

Hipermarketul La Cocoş din Ploieşti a fost deschis în 2014 şi extins de-a lungul anilor până la suprafaţa actuală de 4.500 mp. În 2020 a fost deschisă unitatea din Bucureşti.

Povestea Farmaciei Tei a început să se scrie odată cu unitatea din cartierul Tei din Bucureşti, cel care a dat numele reţelei. Apoi lanţul s-a extins.

Retailerul de încălţăminte Musette a mizat încă de la început pe designul produselor, urmărind îndeaproape trendurile internaţionale.