Supliment ZF Branduri românești

Faţă în faţă: cele mai puternice branduri româneşti versus cele mai valoroase din lume

28 feb 2022 Autor: Cristina Roşca

Pragul de intrare în top 10 în România e de puţin peste 120 mil. euro (135 mil. dolari), pe când la nivel mondial e de 70 mld. dolari.

Cele mai valoroase 10 branduri din România sunt evaluate la 3,96 mld. euro (4,5 mld. dolari) în 2021, ultimul an pentru care există date. Prin comparaţie, cele mai puternice mărci de la nivel mondial – tot zece şi ele - adună valori de aproape 1.700 mld. dolari, arată calculele ale ZF pe baza datelor oferite de Brand Finance, companie independentă globală de evaluare de brand.

Datele pentru brandurile internaţionale sunt aferente acestui an, clasamentul fiind abia lansat. Informaţiile privind cele mai valo­roase mărci româneşti în 2022 nu sunt încă publice, aşa că au fost fo­losite cele de anul trecut. Totuşi, diferenţele de la an la an nu sunt mari, mai ales la vârf, maxim fiind vorba de rocade sau de o intrare nouă, conform experienţei anilor trecuţi.

Pragul de intrare în top 10 în România e de puţin peste 120 mil. euro (135 mil. dolari), pe când la nivel mondial e de 70 de miliarde de dolari, de peste 500 de ori mai mult. Pe piaţa locală există un singur brand – Dacia – evaluat la peste 1 mld. dolari (1,3 mld. euro în 2021).

În topul mondial, mai bine de jumătate dintre cele zece branduri sunt din sau au legătură cu domeniul tehnologiei. Pe plan local, doar eMAG (retail online) şi Digi (telecom/internet) au legătură cu sectorul şi nu e vorba de companii efectiv de tech. În rest, la vârf, clasa­mentul este extrem de variat, de la energie la retail şi de la bancar la utilităţi.

Este interesant de remarcat că cele mai multe dintre cele zece branduri de top de la nivel mondial sunt prezente în România, fie direct, fie prin parteneri. Dintre cele mai importante zece de pe plan local, doar unu este cu adevărat inter­naţional – Dacia. eMAG este prezent în regiunea Europei Cen­trale şi de Est, Petrom are benzinării peste Prut, iar Banca Transilvania a mers cu o achiziţie tot în Republica Moldova, însă a ales să păstreze brandul preluat. Totodată, Digi are operaţiuni pe o serie de alte pieţe.

În top zece din România îşi fac loc doar mărci autohtone, însă doar patru mai au în spate antreprenori locali (pachet majoritar sau 100%). Restul sunt controlate de giganţi francezi (Renault-Dacia, Société Générale – BRD), sud-africani (Naspers – eMAG) ori austrieci (OMV – Petrom, Erste - BCR) sau de statul român (Electrica). În cazul eMAG, antreprenorul român Iulian Stanciu încă deţine un pachet minoritar.

În ceea ce priveşte provenienţa din topul internaţional, şapte dintre cele zece mărci de la nivel mondial sunt „made in SUA“, două provin din China şi una din Coreea de Sud. Va mai dura o vreme până când un brand românesc va fi la acest nivel. Momentan, există doar câteva nume – Dacia, Banca Transilvania sau Digi – care şi fac loc în topul mondial la nivel de sector, însă nu pe o poziţie de top.

În 2022, brandul Banca Transilvania este evaluat la 460 mil. dolari, banca romanească păstrându-şi locul 302 în topul celor mai valoroase 500 de branduri bancare din lume, arată datele Brand Finance. Clasamentele pe auto sau telecom nu sunt încă publice în acest an.