Supliment ZF Branduri românești

O a doua şansă. Branduri româneşti cu istorie, dar dispărute, sunt repuse pe piaţă de antreprenori care cred în povestea lor

28 feb 2023 Autor: Cristina Roşca

Pegas este, poate, cel mai concludent exemplu, dar mai sunt şi altele.

Brandul de parfumuri Miraj este, pentru unii, doar o poveste înmiresmată de demult. Istoria acestei mărci a început să se scrie în anii ’50, când s-a deschis în Bucureşti fabrica de parfumuri Macul Roşu, care avea să fie numele iniţial. Două decenii mai târziu a apărut brandul Miraj, care a depăşit atunci nu doar aşteptările, ci şi graniţele ţării. Dar mărirea a fost urmată de o decădere la fel de impresionantă care a dus, în final, la dispariţia brandului timp de mai multe decenii. Piaţa a fost între timp inundată de mărci noi, de masă sau de nişă, în special străine, cu nume şi arome care mai de care mai exotice. Dar mirajul brandului românesc Miraj i-a făcut pe unii antreprenori să îi ofere o nouă şansă la viaţă. Astfel, după o pauză de câteva zeci de ani, parfumurile Miraj au reapărut într-o formă actuală, dar care surprinde ceva din nostaligia vremurilor de mult apuse.

„Miraj este un brand de nişă din toate punctele de vedere, însă definiţia parfumurilor de nişă este în continuă schimbare, iar linia dintre nişă şi comercial este din ce în ce mai blurată. De aceea, preferăm să definim Miraj ca fiind un brand boutique“, spune Florin Găină, director de creaţie şi unul dintre asociaţii actuali ai businessului cu parfumuri Miraj.

Deşi cel mai recent, Miraj este doar un exemplu de brand românesc dispărut, dar care a fost readus la viaţă. În realitate, lista e mult mai lungă şi începe cu Pegas, celebrul brand de biciclete care făcea regulile în piaţă în anii ’70-’80.

Dispărut în capitalism, el a fost readus la viaţă în 2011 de o serie de antreprenori care au vrut „să se bucure de ea (bicicleta Pegas – n. red.) copiii de toate vârstele“. Între timp, businessul a fost preluat de com­pania Network One Distribution, liderul pieţei de distribuţie IT&C, controlat de antreprenorul Iulian Stanciu.

De altfel, pentru Network One Distribution, Pegas a fost doar prima incursiune în trecut. În urmă cu circa trei ani, compania anunţa că televizorul Diamant primeşte şi el o nouă şansă.

„La trei decenii de când nu se mai comercializează, televizorul Diamant revine pe piaţă sub umbrela Horizon, brandul Network One Distribution (NOD)“, a anunţat compania. Astăzi, produ­sele sub acest brand, care sunt poziţionate pe segmentul de jos al pieţei din punctul de vedere al preţului, sunt disponibile pe unele platforme precum eMAG sau Flanco, acesta din urmă un business tot al lui Iulian Stanciu.

Resuscitarea mărcii Diamant nu a fost ultima mutare a NOD în acest sens, a urmat anul trecut „învierea“ Fram, un brand de frigidere bine cunoscut în perioada comunistă. Doar că acum, acest nume stă şi pe maşini de spălat ori frigidere. Noua linie se adresează deopotrivă generaţiilor nostalgice, millenialilor deschişi să redescopere simbolurile vremurilor de atunci şi generaţiei Z, dornică să se raporteze deopotrivă la rădăcini şi la aspiraţii contemporane, conform anunţului companiei.

Pe un raţionament similar au mizat şi alţi antreprenori care şi-au dorit să reînvie mărci româneşti cu istorie. Un exemplu este Optimef, un brand de ceasuri lansat iniţial în 1979, potrivit unor afirmaţii anterioare ale lui Andrei Morariu, unul dintre cei doi antreprenori care au readus la viaţă brandul. ìEra un ceas electronic, modern, precis, fiabil după cum spunea o reclamă de la acea vreme.“ Conceptul ceasului a fost o colaborare a întreprinderilor†"Mecanică Fină"†şi†ìOptică Român㓆din Bucureşti de unde şi denumirea acestuia:†OPTI†- ìOptica Română“ şi†MEF†- ìMecanică Fină“. Optimef a avut însă o istorie scurtă pentru că în cursul anului 1985 Mecanica Fină Bucureşti a lansat un model de ceas quartz cu motor†"pas cu pas" sub denumirea†Cromef. Modelele Cromef au reprezentat o etapă intermediară prin care s-a făcut trecerea de la varianta quartz digitală Optimef,†către modelele mecanice Orex†ce au fost produse începând cu noiembrie-decembrie 1985. Câteva decenii mai târziu, Andrei Morariu (actor) şi Bogdan Costea (arhitect) au readus brandul la viaţă iniţial. Ba mai mult, şi-au completat portofoliul şi cu alte produse precum genţi sau ochelari de soare. Toate poartă marca Optimef.

Nu toate poveştile de acest gen au însă un final fericit. Motocicletele Mobra sau schiurile Reghin au fost reimaginate şi reinterpretate de o serie de tineri antreprenori, dar noile capitole din istoria lor nu au fost foarte lungi. Pe site-ul dedicat schiurilor Reghin nu mai apar modele disponibile astăzi, iar pe reţelele sociale nu mai există activitate de circa doi ani. În ceea ce priveşte Mobra, nu există informaţii cu privire la ce s-a întâmplat cu brandul.

De altfel, a readuce la viaţă un nume cu istorie nu este o misiune uşoară, chiar dacă la început entuziasmul poate susţine activitatea unui astfel de business. În timp însă, entuziasmul poate păli, iar asta s-a văzut şi în vânzările Pegas, care este de altfel unul dintre primele branduri readuse la viaţă în România capitalistă.