Supliment ZF Branduri românești

Pandemia a deschis apetitul consumatorilor pentru „made in RO“. Cât contează însă un brand local când vine vorba de dezinfectant, produsul vedetă al lui 2020?

26 feb 2021 Autor: Cristina Roşca

Companiile româneşti active în producţia de cosmetice - Farmec şi Cosmetic Plant - sau de bunuri pentru îngrijirea locuinţei - Interstar Chim - s-au repliat rapid şi au dezvoltat biocide şi dezinfectanţi.

Vânzările de dezinfectant de mâini au crescut cu 900%, adică de zece ori, în 2020 faţă de anul anterior, aceste produse devenind pentru români, aproape peste noapte, o necesitate după ce ani la rând au fost folosite cu regularitate fie de misofobi, fie de cei care călătoreau în zone exotice. Baza de pornire a fost cu siguranţă mică, însă tendinţa a devenit grăitoare, aceste produse înregistrând, alături de măşti, cele mai importante creşteri de vânzări în 2020.

Anticipând efervescenţa pieţei, producătorii români de cosmetice şi de bunuri pentru îngrijirea locuinţei s-au repliat rapid şi şi-au pus brandurile şi pe biocide şi pe dezinfectant. Cât contează însă un brand local când vine vorba de dezinfectant, produsul vedetă al lui 2020?

„Pe durata pandemiei, am resimţit un val puternic de simpatie pentru produsele româneşti. Am simţit cu siguranţă această afinitate şi la dezinfectanţi. Faptul că ne-am mobilizat pentru un scop atât de important şi că am contribuit la depăşirea acelui moment de criză prin producţia de biocide a contat foarte mult pentru consumatori“, spune Liliana Popa, PR manager Farmec Cluj, cel mai mare producător local de cosmetice. Compania avea deja în portofoliu şi produse pentru curăţenia locuinţei sub branduri precum Nufăr şi Triumf.

Astfel, mulţi consumatori au venit în sprijinul companiilor locale atât prin achiziţia de produse „made in RO“, cât şi prin promovarea/recomandarea acestora în cercul lor de cunoscuţi (online sau offline).

„Ideea de «made in Romania» a contat în mod sigur în pandemie şi pentru categoria de dezinfectanţi, mai ales în perioada de lockdown, când am realizat cu toţii cât de dependenţi suntem de economia globală. Când toată Uniunea Europeană a fost închisă şi când fiecare ţară a avut ca principală grijă protejarea propriilor cetăţeni, sentimentul naţionalist a luat avânt“, spune şi Kostas Fidanakis, directorul comercial al Interstar Chim. Compania are în portofoliu branduri precum Igienol (dezinfectant), Rivex (produse de curăţare şi îngrijire a lemnului) sau Aroxol (insecticide). O parte sunt produse în fabrica de la Bucureşti, cum e cazul dezinfectantului, iar o parte sunt importate şi distribuite.

Liliana Popa de la Farmec Cluj crede că unul dintre motivele pentru care brandurile româneşti au fost căutate cu precădere în 2020, inclusiv pe segmentul de dezinfectant, este faptul că, într-o criză globală, când importurile sunt afectate, mărcile locale sunt cele pe care consumatorii se pot baza şi care oferă produse la un raport corect calitate-preţ.

„Am primit foarte multe feedback-uri pozitive şi mesaje de mulţumire în care clienţii ne spuneau că au mai multă încredere în eficienţa dezinfectanţilor produşi de noi. Acest aspect se datorează poate şi imaginii pozitive pe care o au în general produsele noastre şi care se transferă şi la articole noi.“

Totuşi, Kostas Fidanakis adaugă că sunt studii care arată că acest comportament al consumatorilor finali şi dorinţa de a sprijini mărcile naţionale s-au mai temperat în ultimul timp. O bună parte dintre utilizatori s-a întors la brandurile pe care le foloseau înainte de pandemie.

„Un brand puternic, cu notorietate, pe care consumatorii l-au folosit şi în trecut şi de care sunt mulţumiţi, contribuie în general la succesul unei lansări de produse noi. Dacă vorbim de o extindere de brand şi în alte categorii, notorietatea mărcii ajută, cu condiţia ca esenţa şi valorile de brand să rămână neschimbate.“ 

În acelaşi timp, un brand specializat de dezinfectanţi poate genera mai multă încredere în rândul consumatorilor finali decât un brand „generalist“, de curăţare a suprafeţelor, care vine cu un beneficiu adiţional de distrugere a bacteriilor, adaugă executivul.

Pe această piaţă au intrat în 2020 multe companii locale active pe piaţa de produse cosmetice, precum Ivatherm şi Cosmetic Plant, care au dezvoltat linii speciale.

„Având în vedere contextul pandemic şi nevoia generată de acesta, igienizanţii (gelul şi loţiunea)  au fost la mare căutare în rândul clienţilor Cosmetic Plant“, a completat Susana Laszlo, director general al Cosmetic Plant.

Astfel, chiar şi pe piaţa dezinfectanţilor, ideea de „made in Romania“ cântăreşte greu, deşi poate nu la fel ca în lockdown.