Supliment ZF Branduri românești

Piaţa articolelor de tip dezinfectant, produsul-vedetă în pandemie, a devenit terenul de „luptă“ al brandurilor româneşti. Cum s-a întâmplat asta?

28 feb 2022 Autor: Cristina Roşca

♦ Unele companii – precum cele active în producţia de cosmetice sau de bunuri pentru îngrijirea locuinţei – au lansat primii lor dezinfectanţi în pandemie ♦ Alţi jucători erau deja activi în domeniu, mai ales pe segmentul produselor industriale, destinate spitalelor sau altor instituţii.

Piaţa articolelor de tip dezin­fectant - atât cele destinate uzului casnic, cât şi cele industriale, folosite în diferite instituţii - este în prezent terenul de „luptă“ al mai multor branduri şi companii autohtone.

Spre deosebire de măşti, unde producătorii locali se luptă cu importurile ieftine din China sau în general din Asia, pe segmentul de dezinfectant există multe pariuri locale, unele datând de dinainte de pandemie, în timp ce altele sunt de factură recentă. Astfel, unele companii – precum cele active în pro­ducţia de cosmetice (Farmec, Ivatherm) şi de bunuri pentru în­grijirea locuinţei (InterstarChim) – au lansat primii lor dezinfectanţi în pandemie. Alţi jucători, precum Klintensiv şi Hygenium, erau deja activi în domeniu, mai ales pe segmentul produselor industriale, destinate spitalelor sau altor instituţii, dar nu numai.

„Pentru a satisface cerinţele publicului larg, în anul 2012 a fost creată gama Hygienium. Gama este dedicată igienei personale şi curăţării locuinţei, având numeroase produse: săpun lichid antibacterian, gel dezinfectant, dezinfectant universal, detergent de vase şi multe altele“, spun reprezentanţii bran­dului. Aceasta era - înainte de apa­riţia pandemiei - cea mai cunoscută şi totodată una dintre puţinele mărci din segmentul casnic. Apoi, brusc, pentru a satisface o cerere mult în creştere, investitorii s-au înghesuit să parieze pe domeniu.

Totuşi, reprezentanţii Hygenium spun că brandul românesc de produse dezinfectante şi sanitare este în continuare numărul unu în România pe segmentul dezinfectant de mâini. Ei citează datele companiei de cercetare de piaţă Nielsen pentru 2019 şi 2020, la nivelul întregii pieţe.

Este interesant de precizat că înainte de pandemie un astfel de produs era folosit mai degrabă de călătorii care mergeau în zone exotice şi de oamenii care lucrau în anumite condiţii. Puţini erau oamenii de rând care cumpărau şi utilizau dezinfectant în viaţa de zi cu zi, poate doar misofobii.

Începând cu primăvara lui 2020, lucrurile s-au schimbat radical, iar timp de un an aceste articole au fost nelipsite din geantă, de la birou sau din casă.

Vânzările de dezinfectant de mâini au crescut cu 900%, adică de zece ori, în 2020 faţă de anul anterior. Baza de pornire a fost cu siguranţă mică, însă tendinţa a devenit grăitoare, aceste produse înregistrând, alături de măşti, cele mai importante creşteri de vânzări în 2020.

Anticipând efervescenţa pieţei, producătorii români de cosmetice şi de bunuri pentru îngrijirea locuinţei s-au repliat rapid şi şi-au pus brandurile şi pe biocide şi pe dezinfectant. Un an mai târziu, în 2021, vânzările s-au prăbuşit pe segmentul consumatorilor casnici care s-au mai relaxat în ceea ce priveşte criza sanitară.

„În 2021, populaţia şi instituţiile statului au renunţat la dezinfectanţi, a trecut spaima şi nu au mai cumpărat astfel de produse. Noi am avut de suferit, a trebuit să reducem până la 90% vânzările de dezinfectanţiì, explica recent Mircea Turdean, directorul general al Farmec, cel mai mare producător local de cosmetice. Informaţiile sunt confirmate şi de reprezentanţii altor companii din piaţă, precum InterstarChim, ce are în portofoliu mai multe mărci de îngrijire a locuinţei, printre care BioCarpet sau Aroxol.

Totuşi, există un segment al categoriei de dezinfectanţi care nu este dependent de pandemie. Este cel al spitalelor şi al altor instituţii unde astfel de produse sunt utilizate în mod curent.

Klintensiv, spre exemplu, este un producător român ce deţine o experienţă de peste un deceniu pe piaţa dezinfectanţilor profesionali, clienţii companiei fiind instituţiile sanitare, jucătorii HoReCa, cei din industria alimentară sau clădirile de birouri. Este vorba de 280 de spitale, clinici şi cabinete medicale şi de 270 de instituţii publice. În total, în portofoliul Klintensiv se găsesc 4.000 de clienţi business şi 13.700 de clienţi persoane fizice. De anul trecut, compania a intrat şi pe segmentul consumatorilor casnici cu brandul KlinAll.

În total e vorba în total de trei game şi opt branduri, conform site-ul propriu.

În ultimii ani, mulţi consumatori au venit în sprijinul companiilor locale atât prin achiziţia de produse „made in RO“, cât şi prin promovarea/recomandarea acestora în cercul lor de cunoscuţi (online sau offline).

Unul dintre motivele pentru care brandurile româneşti au fost căutate cu precădere în pandemie, inclusiv pe segmentul de dezinfectant, este faptul că, într-o criză globală, când importurile sunt afectate, brandurile româneşti sunt cele pe care consumatorii se pot baza.