Supliment ZF Dezvoltare în retailul modern

Traian Despa, construction manager la PENNY: Timpul de aducere la maturitate a unui proiect de real estate este, în medie, de 27 de luni. Construcţia în sine durează mai puţin, cea mai lungă este perioada de obţinere a documentelor

17 dec 2021 Autor: Cristina Roşca

♦ Departamentul de construcţii al retailerului PENNY are ca activitate principală construcţia de magazine, la care se adaugă remodelarea celor deja existente şi dezvoltarea depozitelor logistice ♦ Compania preferă să aibă atât magazinele, cât şi centrele logistice în proprietate ♦ Proiectarea, obţinerea avizelor şi a autorizaţiei de construire, licitaţia şi alegerea partenerilor, construirea propriu-zisă şi recepţia, iar apoi predarea către utilizator sunt principalele etape în procesul de ridicare a unui proiect pe care stă pus brandul PENNY.

Retailerul cu profil discount PENNY a deschis în acest an 25 de magazine noi, reţeaua depăşind astfel pragul de 300 de unităţi pe plan local. Tot pe lista de investiţii se numără şi reamenajarea magazinelor deja existente conform noului standard, aşa că 100 de astfel de unităţi au trecut prin proces şi au fost redeschise în 2021.

Nu în ultimul rând, compania a inaugurat cel de-al patrulea centru logistic, de la Filiaşi,  judeţul Dolj.

„În 2022 vom continua să ne extindem, să construim şi să creştem numărul de magazine pe care le vom deschide. Ne-am propus peste 30 de magazine noi. Tot anul viitor, vom demara procesul de proiectare şi obţinere a autorizaţiei de construire pentru extinderea depozitului de la Bacău, astfel încât să începem lucrările efective cel târziu în ianuarie 2023“, spune Traian Despa, construction manager în cadrul PENNY.

Totodată retailerul va demara şi lucrările premergătoare proiectării depozitului cu numărul cinci, centru logistic care va fi realizat în zona Bucureştiului. Tot anul viitor, PENNY va continua procesul de remodelare a reţelei, urmând astfel a fi realizate 84 de unităţi, ultimele rămase dintre cele deja existente. Toate magazinele nou deschise sunt după noile standarde.

„Ne dorim să respectăm standardele şi să le oferim o experienţă cât mai plăcută celor care ne trec pragul, aşa că ne uităm constant şi la ce fac colegii noştri din alte ţări. Anul viitor vom realiza, ca test, două magazine cu faţade diferite faţă de ceea ce avem acum“, adaugă executivul.

Una dintre caracteristicile dezvoltării de proiecte în real estate este că timpul de aducere la maturitate a unei asemenea investiţii este foarte mare, media fiind de 27 de luni.

„Dacă ne uităm la depozitele PENNY deschise în ultimii ani în România, putem spune că am reuşit să construim un centru logistic cam la 3-4 ani. Sigur, răspunsul este mult mai complex de atât.“

Construcţia în sine durează mai puţin, analiza şi decizia de expansiune se întinde pe o perioadă mai lungă, iar şi mai lungă este perioada de obţinere a documentelor, a autorizaţiei de construire, în special, explică Traian Despa.

Orice construcţie de anvergură are mai multe faze principale, printre care se numără proiectarea, obţinerea avizelor şi a autorizaţiei de construire, licitaţia şi alegerea partenerilor, construirea propriu-zisă, recepţia şi predarea către utilizator.

„Cea mai lungă fază (a realizării depozitului de la Filiaşi, cel mai recent proiect major al PENNY – n. red.) a fost aceea de obţinere a autorizaţiei de construire. Realizarea efectivă a depozitului a durat nouă luni de zile, un timp scurt dacă ne gândim la complexitatea proiectului. Aşa cum era de aşteptat, am avut parte şi de multe provocări. Am vrut să respectăm standardul de calitate pe care l-am agreat şi ne-am dorit să ne aliniem la condiţiile actuale de pe piaţă.“

Executivul face referire la faptul că ultimii aproape doi ani au fost marcaţi de pandemia de COVID-19, care a adus cu sine şi o serie de alte probleme, de la majorări de preţuri la materii prime ori la materiale de construcţii, la sincope în aprovizionare.

„De aproape doi ani, traversăm cu toţii o perioadă complicată din foarte multe puncte de vedere. E o perioadă în care fiecare organizaţie a încercat, pe cât de mult a putut, să se adapteze la această situaţie excepţională. Dacă ar fi să punctez ceva ce s-a schimbat în ultimii ani, ar fi modul în care percepem şi răspundem la provocările de zi cu zi.“

Traian Despa spune astfel că a observat cum incertitudinea ne-a făcut să fim de departe mai apropiaţi ca niciodată. Totuşi, recunoaşte totodată că în ultima perioadă a resimţit că există probleme de disponibilitate, de capacitate reală de a răspunde cererii de produse, date de revenirea consumului. Dar toate acestea au fost cauzate de întreruperile majore din lanţul de aprovizionare, deficitul de materiale de contructii sau explozia preţurilor la energie şi carburanţi fiind vizibile în special începând cu a doua jumătate din acest an.

„Cu toate acestea, cred că lucrurile vor reveni pe un făgaş normal, iar totul este o chestiune de timp.“

Departamentul de construcţii al retailerului PENNY are ca activitate principală construcţia de magazine, la care se adaugă remodelarea celor deja existente şi dezvoltarea depozitelor logistice. Compania preferă să aibă atât magazinele, cât şi centrele logistice în proprietate. PENNY nu ridică însă singură aceste proiecte, lucând cu parteneri specializaţi.

„Concret, pentru realizarea noului depozit PENNY din Filiaşi am apelat la o echipă extinsă, la care s-au alăturat partenerii Wincon (constructor clujean – n.red.), Frigotehnica (producător de soluţii de refrigerare – n.red.) şi Oopy Arhitectura (birou de arhitectură - n. red.). În ceea ce priveste sustenabilitea, am hotărât să certificăm depozitul după standardul BREAAM New Construction. Vom atinge cel putin nivelul Excellent şi ţintim să avem cel mai verde depozit din România.“

Pentru această certificare, compania a lucrat cu ADP, cu care de altfel a colaborat şi pentru magazinul din Otopeni, care a fost premiat la BREEAM Awards 2021 ca fiind cea mai sustenabilă clădire din Europa Centrală şi de Est.

Odată cu rebrandingul PENNY, compania a făcut investiţii în remo­delarea magazinelor astfel încât acestea să împrumute din funcţionalităţile magazinului din Otopeni. Astfel, acestea consumă mai puţină energie decât cele vechi datorită faptului că grupul a dotat cu uşi vitrinele frigorifice. Suplimentar, magazinele nou construite au sisteme de panouri fotovoltaice pe acoperişuri. De asemenea, compania a început un program prin care instalează din ce în ce mai multe staţii de încărcare pentru maşini electrice.

ADP green building se ocupă de partea de consultanţă şi certificare a clădirilor, specializarea companiei fiind pe standardul BREEAM, unul dintre cele mai cunoscute din piaţa imobiliară. Acesta abordează aspecte precum confortul angajaţilor şi impactul asupra mediului prin diferite criterii – mobilitate, eficienţă energetică, consum de resurse, materiale de construcţii, susţinerea biodiversităţii. În piaţă există însă şi alte sisteme de certificare.

Certificatul BREEAM este rezultatul final al unui proces de evaluare a clădirii, care începe din etapa de proiectare, continuă pe perioada execuţiei şi uneori merge şi pe perioada de operare a clădirii.

„Sustenabilitatea este un pilon important pentru noi, aşa că ne-am dorit să avem o clădire cât mai „verde“ la Filiaşi. Depozitul are panouri fotovoltaice, staţii de încărcare a maşinilor electrice şi un sistem centralizat de monitorizare a consumului termic şi electric integrat în sistemul central din Viena.“

Obiectivul retailerului este de a certifica acest proiect după utimul stanardard BREEAM din România. Acest standard de certificare ţine cont de mai multe aspecte, astfel că pe durata construcţiei au fost monitorizate deşeurile produse şi consumul de combustibil. Totodată, în organizarea de şantier s-a folosit parţial energie regenerabilă. Majoritatea materialelor utilizate au fost certificate EDP (Environmental Product Declarations). Dotarea cu un sistem modern de panouri fotovoltaice bifaciale cu o putere totală de aproximativ 450 kW asigură o mare parte din energia electrică necesară depozitului.

De asemenea, sistemul complex de management al clădirii include contorizarea şi monitorizarea continuă a consumurilor de energie electrică şi apă. Sistemul de răcire foloseşte refrigeranţi naturali, prietenoşi cu mediul înconjurător (CO2 şi amoniac NH3). Iar din acest sistem, energia este recuperată şi folosită pentru încălzirea din pardoseală.

„Folosim iluminat led inteligent cu intensitate reglabilă; avem performanţe termice şi de etanşeitate foarte bune; folosim staţii de încărcare pentru maşinile electrice; există un sistem de colectare şi tratare a apei pluviale şi deversarea sa în pârâul care se înveci­nează cu depozitul, asigurând astfel recircularea naturală a apei. Nu în ultimul rând, se ţine cont de siguranţa circulaţiei pietonale şi a bicicliştilor în incintă.“

Oficialii PENNY au spus-o şi anterior şi o repetă, sustenabilitatea nu este doar un trend la care compania alege să se raporteze, ci face parte din strategia de creştere. Toate acţiunile PENNY din domeniul sustenabilităţii sunt încadrate în trei arii: sortiment sustenabil, energie, climă şi mediu, angajaţi şi societate. Fiecare dintre acestea este dedicată îndeplinirii unei serii de obiective durabile stabilite de Organizaţia Naţiunilor Unite.

 

Parteneri: