Estetica urâtului şi a frumosului
Prima dată am auzit de estetica urâtului în şcoală şi chiar şi astăzi, când cineva rosteşte această sintagmă, primul gând îmi zboară la Charles Baudelaire şi la Tudor Arghezi cu ale lor flori (ale răului şi respectiv de mucigai). Al doilea însă mi se duce, invariabil, către Balenciaga şi Louis Vuitton şi ai lor ugly shoes. Prima dată am scris despre aceste încălţări acum şase ani, tot în După Afaceri Premium, doar că la momentul acela disecam o tendinţă a momentului mai degrabă decât să îmi expun vreo părere personală pe subiect. De fapt, cred că nici nu îmi formasem o părere despre asta. Astăzi pot spune că - cel puţin primele modele, pentru că între timp lucrurile au degenerat – nu îmi displac deloc. Cel mai bine sumarizează relaţia mea cu ei expresia în engleză, greu de tradus exact în română, „they grew on me“. Pe scurt, au început să îmi placă, treptat, tot mai mult. Ba chiar la un moment dat am cochetat cu gândul de a mi-i cumpăra pe unii dintre ei, dar în final am renunţat în favoarea unei achiziţii mai înţelepte cred eu, un bilet de avion. De ce mi-am adus aminte de ei acum totuşi? Pentru că recent am participat la o expoziţie de artă unde au fost expuse 50 de opere a tot atâţia artişti (puteţi citi mai multe chiar în paginile din această ediţie a revistei). Iar dintre cele care mi-au plăcut mie cel mai mult, o parte nu erau frumoase în sensul clasic al cuvântului. Ba din contră. Şi atunci mi-am amintit că arta, la fel ca moda sau ca literatura trebuie, de fapt, să te facă să simţi ceva. Estetica urâtului este totuşi o estetică, o formă de frumuseţe ce stă în realitate în ochii privitorului. Şi, apoi, răsfoind acest număr al După Afaceri Premium am remarcat că în asta constă firul roşu al ediţiei curente, care vă aduce în prim-plan poveşti despre artă, design, turism, modă şi gastronomie. Este despre oameni şi branduri ori companii care pun estetica în centrul businessului sau al poveştii lor. Şi dacă e o estetică a frumosului sau a urâtului, vă las pe voi să decideţi. Vă avertizez însă că în unele cazuri va fi mai uşor de decis decât în altele.
Lectură plăcută!
P.S. Aştept sugestii şi păreri (inclusiv despre ugly shoes) pe cristina.rosca@zf.ro!
Mai multe detalii puteţi citi în cel mai nou număr din După Afaceri Premium.
Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.
Comandă Suplimentul După Afaceri Premium mai jos la preţul de 50 de lei, TVA inclus.