Supliment ZF Green Economy

În procesul de producţie a hainelor sub brandul 3WLABEL sunt folosite ţesăturile rămase de la brandurile mari de modă.

Analiză. Startupurile din ziua de azi: Orice afacere nouă ţine cont de sustenabilitate mai mult decât niciodată

16 ian 2023 Autor: Alexandra Matei

Sustenabilitatea, cuvântul care se află pe buzele tuturor în acest moment, nu mai este doar un trend sau un concept la modă, ci este pe cale să devină o obligaţie pentru toţi actorii din mediul de business Startupurile, în special cele conduse de noua generaţie de antreprenori, se preocupă încă de la început ca modul lor de funcţionare să fie unul prietenos cu mediul La rândul lor, consumatorii nu vor să cumpere orice fel de produse, ci vor produse şi servicii realizate şi livrate într-un mod etic, care să nu dăuneze mediului înconjurător.

Sustenabilitatea a devenit criteriul cel mai important pentru o mare parte dintre antreprenorii români, iar această preocupare se vede tot mai proeminent în zona businessurilor dezvoltate de noua generaţie de antreprenori. Sustenabilitatea, cuvântul care se află pe buzele tuturor în acest moment, nu mai este doar un trend sau un concept la modă, ci este pe cale să devină o obligaţie pentru toţi actorii din mediul de business.

„Multă lume crede că sustenabilitatea este o modă, dar nu mai este doar atât. Este o schimbare de mentalitate pe care antreprenorii trebuie să o facă în intervale de timp limitate. Scopul final este să asigurăm generaţiilor viitoare acelaşi confort de care am beneficiat şi noi. Suntem generaţia care are oportunitatea acestei schimbări de mindset. Antreprenorii sunt cheia care poate aduce mai aproape rezolvarea problemelor de sustenabilitate şi poate asigura binele generaţiilor viitoare“, a spus Andreea Porojan, fintech partnerships manager, Digital Transformation and Innovation, la videoconferinţa ZF Economia verde dedicată startupurilor verzi.

A fi sustenabil în business, a fi responsabil pentru producţia şi comercializarea unor produse şi a te asigura că modul în care acestea ajung la clientul final este unul curat şi etic sunt principalele aspecte pe care tinerii antreprenori le iau în calcul atunci când pornesc o afacere.

Startupurile, în special cele conduse de noua generaţie de antreprenori, se preocupă încă de la început ca modul lor de funcţionare să fie unul prietenos cu mediul şi iau în calcul foarte devreme întocmirea unor rapoarte de sustenabilitate, chiar dacă acestea nu sunt încă obligatorii.

„Este o înclinaţie mult mai mare a startupurilor către această direcţie. În ultimii trei-patru ani, din ce în ce mai multe companii mari au început să se conformeze, dar la startupuri, mai ales la cele conduse de tineri, sustenabilitatea este din start o preocupare“, a subliniat Daniela Dobre, director executiv al Green Environment Support, o companie care oferă consultanţă de mediu pentru agenţii economici.

Această preocupare pentru sustenabilitate nu se limitează doar la businessuri şi antreprenori. Astăzi, inclusiv consumatorul caută produse şi servicii cât mai prietenoase cu mediul.

Cristina Apahideanu, consultant senior în cadrul Enterteq Software, un startup local axat pe dezvoltarea de servicii software în zona de mediu, spune că noile generaţii de consumatori nu vor să consume orice fel de produse, ci vor produse şi servicii realizate şi livrate într-un mod etic, care să nu dăuneze mediului înconjurător.

„Noile generaţii de consumatori sunt preocupate de sustenabilitate şi nu vor să consume orice fel de produse. Vor ca aceste produse şi servicii să fie livrate într-un mod etic, care să ţină seama de mediu, de diversitate, de justiţie socială, iar companiile trebuie să demonstreze acest lucru“, a subliniat ea.

Această preocupare pentru sustenabilitate a consumatorului român creează un cadru perfect pentru dezvoltarea de noi startupuri pe această nişă, astfel că tot mai mulţi antreprenori aleg să pornească afaceri verzi.

De pildă, în 2022, Daniela Staicu şi Alina Ţiplea, două antreprenoare preocupate de moda sustenabilă şi de produsele prietenoase cu mediul, au deschis ALTRNTV Shop, un magazin cu produse sustenabile. Acesta este situat în centrul Capitalei, în spaţiul unde se afla pe vremuri casa de bilete a fostului Cinema Bucureşti, iar pe rafturile lui clienţii pot găsi articole vestimentare, încălţăminte, accesorii, cosmetice şi produse home-deco, create de designeri români din materiale sustenabile.

„Totul a pornit cu o documentare, am văzut că nu exista un astfel de shop în România, apoi am scris o solicitare de finanţare şi ne-am înscris într-un proiect pentru o finanţare nerambursabilă. Am căutat designeri care s-ar potrivi cu profilul nostru şi acum avem peste 40 de designeri cu care colaborăm. Ne interesează procesul lor de producţie, dar şi modul de ambalare a produselor. Suntem distribuitori, dar avem şi un brand propriu, Atelier Merci, cu produse sustenabile vestimentare pentru femei şi copii“, a povestit Daniela Staicu, cofondatoare a ALTRNTV Shop.

Cele mai cerute produse din portofoliul ALTRNTV, spune ea, sunt accesoriile - cerceii şi bijuteriile -, mai ales cele făcute din taste reciclate sau din ceramică, dar şi produsele vestimentare.

Preţurile produselor pornesc de la 35 de lei şi ajung până la circa 1.600 de lei. În portofoliu se găsesc produse din materiale precum bumbac organic, in, lână, cânepă sau produse care sunt realizate din materii prime reutilizate, cum ar fi lumânările făcute din ulei uzat.

Totodată, menţionează antre­prenoarea, o parte dintre produsele din shop sunt confecţionate din bucăţi de plăci de skateboard sau tastaturi vechi.

„Este important să înţelegi cine sunt şi cum fac produsele designerii sau producătorii cu care lucrezi, iar tu, la rândul tău, să impui anumite condiţii, astfel încât produsele respective să aibă un impact bun asupra mediului“, a mai adăugat cofondatoarea ALTRNTV.

Sustenabilitatea poate avea diferite forme în business, mai ales atunci când vine vorba de producţia în zona de fashion.

De exemplu, Irina Moreno şi Zuzana Mandic, două prietene cu background în zona de fashion şi artă, au pus bazele brandului de îmbrăcăminte 3WLABEL, sub care realizează articole vestimentare din ţesăturile rămase de la fabricile mari de textile.

Astfel, ele şi-au propus să rezolve problema deşeurilor textile rezultate din procesul de producţie.

„Am decis să înfiinţăm compania în perioada de izolare din 2020. Industria modei este a doua cea mai mare industrie poluatoare. Amân­două ştiam că există o istorie mare a producţiei de articole de îmbrăcă­minte în România, prin urmare există şi o mulţime de deşeuri potenţiale - nu doar deşeurile care sunt create de consumatori, ci şi cele pe care fabrica în sine le produce zilnic. Am ajuns să lucrăm cu o fabrică, un producător german cu sediul în Sfântu Gheorghe“, au spus cele două antreprenoare.

În procesul de producţie, explică cele două prietene, sunt folosite ţesăturile rămase de la brandurile mari de modă.

Acest lucru, cred ele, este un beneficiu important pentru România, întrucât foarte multe deşeuri textile ajung, în mod normal, la groapa de gunoi, neexistând la nivel naţional prea multe facilităţi de reciclare pentru acest tip de deşeuri.

Un aspect important al businessului creat de cele două este acela că nu lucrează cu stocuri. Acestea precizează că produsele se realizează doar la cererea clienţilor, astfel încât businessul în sine să nu fie producător de deşeuri.

Cristina Apahideanu, Enterteq Software: Noile generaţii de consumatori sunt preocupate de sustenabilitate şi nu vor să consume orice fel de produse. Vor ca aceste produse şi servicii să fie livrate într-un mod etic, care să ţină seama de mediu, de diversitate, de justiţie socială, iar companiile trebuie să demonstreze acest lucru.

 

 

Daniela Dobre, Green Environment Support: În ultimii trei-patru ani, din ce în ce mai multe companii mari au început să se conformeze, dar la startupuri, mai ales la cele conduse de tineri, sustenabilitatea este din start o preocupare.