Parlamentul European a adoptat acum doi ani o directivă pentru reducerea consumului de produse din plastic de unică folosinţă, bunuri care au un impact puternic negativ asupra mediului.
„Restricţiile de piaţă şi marcarea regulilor de produs se aplică începând cu 3 iulie 2021, în timp ce cerinţele de proiectare a produselor pentru sticle se aplică începând cu 3 iulie 2024, iar măsurile de responsabilitate extinsă a producătorului se aplică de la 31 decembrie 2024“, spun reprezentanţii companiei de audit şi consultanţă PwC într-un articol pe site-ul propriu.
Mai exact, de la începutul lui iulie se interzice comercializarea de produse specifice din plastic, respectiv tacâmurile şi farfuriile de unică folosinţă, beţişoarele de urechi, paiele/beţele pentru agitat băuturi, beţele care se ataşează baloanelor, produsele realizate din materiale plastice degradabile prin oxidare şi recipientele pentru fast-food/băuturi din polistiren expandat.
În acest sens, statele membre trebuie să adopte legislaţia privind măsurile impuse pentru interzicerea sau restricţionarea comercializării produselor din plastic. Între timp însă, agenţii economici au început deja să-şi adapteze strategia de afaceri în funcţie de prevederile Directivei de plastic, spun reprezentanţii PwC.
Spre exemplu, în mai 2021 Auchan România va sista vânzarea veselei din plastic de unică folosinţă şi va elimina ambalajele din plastic pentru toate preparatele comandate la pachet. În acelaşi timp, compania a început să dezvolte o gamă proprie de alternative reutilizabile.
Potrivit studiilor companiei, la nivel mondial, industria alimentară consumă cea mai mare cantitate de plastic în fabricarea ambalajelor, 72% dintre acestea nefiind recuperate vreodată şi ajungând în natură.
Iniţiative similare au anunţat şi alţi retaileri, unii chiar înainte ca UE să adopte această directivă. Un exemplu este REset Plastic, strategia de reducere a plasticului a Grupului Schwarz, compania ce deţine reţelele Kaufland şi Lidl. Câteva dintre acţiunile ce fac parte din această strategie sunt scoaterea de la vânzare a articolelor de plastic de unică folosinţă precum tacâmuri, farfurii şi pahare, în 2019, şi a sacoşelor de unică folosinţă din plastic convenţional, în 2018, prin care compania estimează că sunt economisite anual aproximativ 598 de tone de plastic.
În plus, în anul 2019, Lidl România a înlocuit pungile din plastic subţire pentru cântărirea fructelor şi legumelor cu o alternativă din material compostabil şi biodegrabdabil, iar la începutul lui 2020 a introdus şi săculeţi reutilizabili pentru fructe şi legume, încurajând astfel clienţii să adopte un comportament responsabil faţă de mediu. Astfel de săculeţi au fost introduşi în ofertă şi de alţi retaileri precum Mega Image sau Kaufland.
Mai mult, de la începutul anului 2021 Lidl taxează fiecare pungă de plastic de la raionul de fructe şi legume cu 0,09 lei (nouă bani), parte a aceeaşi strategie de a reduce consumul de plastic. Kaufland a luat o măsură similară în 2019.
„Fiind oferite în mod gratuit atâta timp, ne-am consolidat obiceiul de a considera pungile de unică folosinţă fără valoare şi de aceea să le folosim excesiv, să le irosim, fără să ne gândim că ele au un impact de mediu. Generăm foarte multe deşeuri şi este timpul să ne schimbăm obiceiurile la cumpărături. Am listat pungi biodegradabile, însă nu le vom oferi gratuit, din dorinţa de a limita irosirea lor şi a transmite clienţilor un mesaj de responsabilitate“, declara în 2019 Valer Hancaş, director comunicare şi corporate affairs Kaufland România.
Astfel, retailerii mari au început deja de mai multă vreme să elimine produsele din pastic de unică folosinţă din magazine. Deadline-ul oficial e foarte aproape însă pentru toată lumea, 3 iulie.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE