Economia circulară vrea să întrerupă ciclul clasic de producţie - materie primă - procesare - consum - deşeuri. Mai exact, vrea să ia deşeurile şi să le reintroducă în producţie. Astfel, ciclul arată mai degrabă astfel: materie primă - procesare - consum - reutilizarea deşeurilor în producţie şi procesul o ia de la capăt.
Economia circulară - un termen extrem de popular în ultimii ani - este văzută ca soluţia pentru criza de mediu care afectează o lume întreagă şi care este la fel de stringentă ca pandemia, deşi poate mai puţin evidentă. După cum îi spune şi numele, acest tip de economie presupune un sistem continuu de producţie şi reutilizare a resurselor şi a deşeurilor, iar un astfel de sistem poate fi utilizat în multe domenii, de la industria alimentară la modă şi de la industria auto la energie. Iniţiative în acest sens există deja, deşi la scară mică sau medie.
Spre exemplu, Carrefour România derulează Punem Preţ pe Plastic, un program de economie circulară adresat reducerii cantităţii de ambalaje din plastic şi introducerii plasticului într-un circuit responsabil, prin reducere, refolosire şi reciclare.
Un alt retailer francez, Auchan, a lansat un program de economie circulară a hainelor. În cadrul magazinelor incluse în program, clienţii vor putea regăsi, în completarea colecţiilor vestimentare din oferta magazinelor, şi o selecţie de haine purtate, în stare perfectă de comercializare, prin intermediul unui parteneriat cu lanţul de magazine de modă LaMajole. Demarat în luna februarie în hipermarketul Auchan Cluj Nord, programul a fost extins recent şi în magazinul din Târgu-Mureş Sud.
„Economia circulară are la bază un principiu simplu, iar pentru a contribui la persistenţa materiilor prime pentru generaţiile viitoare, ne încurajăm clienţii să recicleze, repare sau să reutilizeze pe cât posibil un produs“, spune Corina Dospinoiu, responsabil CSR Auchan Retail România.
Potrivit studiilor de piaţă, industria textilă este unul dintre cei mai mari poluatori ai planetei, fiind responsabilă pentru 10% din poluarea cu emisii de gaze cu efect de seră. Mai mult, doar 1% din textilele la nivel global se reciclează, spun reprezentanţii grupului francez.
Totuşi, iniţiative menite să dea hainelor o nouă viaţă apar tot mai des.
Una dintre primele astfel de iniţiative a aparţinut suedezilor de la H&M şi datează încă din 2013. Programul de colectare a hainelor este o iniţiativă globală a retailerului şi funcţionează astfel: hainele care pot fi repurtate sunt comercializate în întreaga lume drept mărfuri second-hand, pe când articolele textile care nu mai pot fi purtate sunt transformate înalte produse, precum colecţii remake sau lavete. Articolele textile care nu pot fi reutilizate fie primesc o nouă şansă sub formă de fibre textile, fie sunt folosite la fabricarea de produse, precum materiale de protecţie sau izolaţie în industria auto.
„Acceptăm orice materiale textile - de orice marcă şi în orice condiţie - chiar şi şosete desperecheate, tricouri uzate şi aşternuturi vechi. Textilele sunt apoi trimise la cea mai apropiată unitate de reciclare, unde sunt sortate manual“, potrivit site-ului H&M. Pentru fiecare sacoşă de textile, consumatorii primesc un voucher pe care-l pot folosi în magazinele reţelei.
Astfel de iniţiative care încurajează o economie circulară şi un consum prelungit se extind şi în alte domenii, cum ar fi cel al echipamentelor sportive.
Spre exemplu, acum mai bine de cinci ani retailerul francez Decathlon a început să organizeze Trocathlon, un târg de produse second hand.
În cadrul târgului sunt acceptate articole sportive de la diverşi producători, nu doar cele achiziţionate din magazinele Deca-thlon, care sunt în stare bună de funcţionare şi prezentabile din punct de vedere estetic, spun reprezentanţii companiei.
Conform regulamentului, proprietarii aduc în magazin produsele pe care doresc sa le înscrie la Trocathlon şi se pot sfătui cu un angajat Decathlon pentru stabilirea preţului de vânzare. Articolele rămân în magazin pe toată perioada târgului, fiind afişate în acelaşi timp, în catalogul online. Serviciul este gratuit. Cei care îşi vor vinde produsele în cadrul târgului vor primi un voucher echivalent cu preţul de vânzare cu ajutorul căruia vor putea achiziţiona un produs nou, din magazinele Decathlon.
„Noi, în Decathlon, lucrăm pentru a genera mai mult o economie circulară, astfel proiectăm şi animăm diferite metode alternative de vânzare, precum Trocathlon“, spune Ioana Anghel, wheel sports leader în cadrul Decathlon Romania.
Iniţiative similare au loc şi în industria mobilei spre exemplu, unde piese vechi din lemn sunt readuse la viaţă de unele ateliere şi devin articole de mobilier moderne. Aceeaşi misiune au şi atelierele - nu multe la număr - care oferă servicii de restaurare, recondiţionare, conservare şi tapiţerie.
Şi totuşi, poate cel mai cunoscut program de economie circulară de pe plan local este Rabla, o iniţiativă ce a început în sectorul auto şi ulterior a fost extinsă pe piaţa de electrocasnice. Loc de dezvoltare există încă.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE