Supliment ZF IMM 2021

Afaceri online şi offline în vreme de pandemie: cine a avut mai mult de câştigat?

31 mai 2021 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Că pandemia a mutat aproape tot ceea ce înseamnă business în mediul online, o ştie deja toată lumea ♦ Magazinele virtuale au fost, pentru mulţi, singurul mijloc care le-a asigurat supravieţuirea, iar acum că au descoperit această formă de „desfacere“, antreprenorii nu au decât să o exploateze la maximum şi mai departe. Au existat însă şi aceia care nu şi-au întors complet privirea de la lumea offline.

De la haine la miere, de la fructe şi legume la obiecte din ceramică - toate şi-au găsit locul pe internet, un adevărat „bazar“ care a luat amploare din martie 2020 încoace. Nimic nu a rămas străin de mediul online, în condiţiile în care contactul fizic a fost, pentru o vreme, îngrădit.

„Branduri care funcţionau 99% în retail şi vânzări offline au fost nevoite să se digitalizeze. Am văzut cum mici producători locali s-au strâns în grupuri de social media şi au început să livreze şi să vândă online. Am văzut cum toată lumea a trebuit să se reinventeze şi să schimbe modul de interacţiune cu clienţii, modul de a vinde, de a livra, uneori chiar şi modelul de business“, spune Claudiu Jojatu, cofondator şi digital strategist la Milk & Cookies, o companie de branding digital.

Unii dintre antreprenori au decis să accelereze anumite proiecte digitale care erau planificate pentru mai târziu, astfel că starea de urgenţă a creat, pe lângă problemele noi, care trebuia rezol­vate repede, un fel de culoar de oportunitate pentru anumite businessuri.

Efectele se văd în statistici: vânzările online de alimente, bunuri de îngrijire personală şi a locuinţei au ajuns la 200-220 de milioane de euro în 2020, în contextul în care toată piaţa de bunuri de larg consum este estimată la 20-22 de miliarde de euro, potrivit unei analize a ZF. Mai exact, acest segment de vânzări a ajuns să reprezinte 1% din piaţa totală de FMCG.

În contextul generat însă de pandemia de COVID-19, mulţi consumatori au comandat pentru prima dată online astfel de bunuri, mai ales în perioada stării de urgenţă, când libertatea de mişcare era limitată, iar autorităţile au recomandat distanţare.

Mulţi clienţi au rămas însă fideli acestui canal după ce au comandat prima dată, motiv pentru care vânzările au crescut accelerat.

Alţi antreprenori au mers însă contra curentului şi, în vreme ce toată lumea îşi punea la punct site-urile şi magazinele online, ei migrau dinspre online spre offline şi aşezau marfa pe rafturile magazinelor fizice.

În martie 2020, când magazinele stradale şi din malluri îşi anunţau închiderea rând pe rând, o inaugurare offline era doar un vis frumos. Câteva luni mai târziu, mai multe afaceri locale îşi făceau curaj să transforme visul în realitate.

Magazine de cadouri personalizate, cu haine, încălţăminte şi alte articole vestimentare pictate manual, laboratoare de croissante, magazine de ochelari sau de mobilier sunt doar câteva dintre businessurile care şi-au găsit loc şi în retailul stradal sau în marile centre comerciale din ţară, în cel mai greu an pentru afacerile mici.

StarGift, un magazin online cu produse personalizate, creat de antreprenorul Liviu Bîrleanu după o carieră de zece ani în domeniul IT, s-a extins la începutul acestui an cu primul magazin fizic, în mallul Plaza România din Bucureşti, în urma unei investiţii de 100.000 de euro. Ulterior, antreprenorul a anunţat deschiderea celui de-al doilea magazin fizic din Capitală, în mallul AFI Cotroceni.

Alte câteva businessuri din Bucureşti, care au pariat pe offline, sunt Malabaila - care se ocupă cu personalizarea obiectelor vestimentare, Lunet „ producător de ochelari, şi Fika18 „ un laborator de croissante, care funcţiona doar prin intermediul livrărilor şi care a deschis un prim punct de desfacere pe Calea Victoriei în februarie 2021.

The Edit, un showroom virtual pentru produse de mobilier şi accesorii, este un business online început în 2019 de antreprenoarele Magda Staicu şi Irina Pogonaru, al cărui spaţiu fizic urmează să fie finalizat anul acesta.

Trendul antreprenorilor curajoşi a ajuns în Cluj-Napoca, unde businessul Terrawell, un magazin care promovează conceptul de zero waste, a făcut trecerea din online în offline, în toamna anului trecut, investind 4.000 de lei într-un spaţiu fizic în centrul Clujului.