Supliment ZF IMM 2021

Antreprenorii români îşi fac curaj să treacă graniţele cu produsele şi serviciile lor

31 mai 2021 Autor: Alina-Elena Vasiliu

După ce multă vreme s-au temut să acceseze pieţele din străinătate din cauză că nu vor face faţă concurenţei, IMM-urile din România au început să prindă curaj şi să iasă la export cu produsele şi serviciile lor.

Automobilele Dacia şi pufuleţii Gusto nu mai sunt de mult doar nişte excepţii atunci când vine vorba de exporturi ale produselor fabricate în România. Mulţi alţi antreprenori au trecut graniţele cu brandurile lor şi au cucerit consumatorii străini, dar potenţialul este încă neatins.

Exportul nu este punctul forte al întreprinderilor mici şi mijlocii din România, pentru că antreprenorii români se tem să acceseze pieţe internaţionale, însă există instrumente care pot ajuta IMM-urile să vândă mai mult peste graniţe.

„Este o teamă a antreprenorului român de a trece graniţa, o teamă de necunoscut“, spunea recent Eugen Anicescu, country manager la Coface România, unul dintre principalii asigurători de credit comercial din România.

Interesul este însă în creştere, chiar dacă într-un ritm foarte lent, o problemă fiind inexistenţa în trecut a unui ecosistem care să încurajeze apetitul pentru exporturi. Antreprenorii s-au descurcat, de cele mai multe ori, pe cont propriu.

CEC Bank, de pildă, poate ajuta IMM-urile să găsească parteneri în alte 54 de ţări, prin intermediul unei platforme europene. Compania se poate prezenta să spună ce vrea să vândă sau să cumpere, iar antreprenorii pot găsi astfel parteneri din birou, fără a se deplasa. Banca Transilvania este o altă instituţie de finanţare care, prin programul BTMic, sprijină dezvoltarea afacerilor de la zero şi creşterea lor până când ajung la stadiul în care se pot face cunoscute peste graniţe.

Există afaceri mici şi mijlocii care încă de la primii paşi au fost „croite“ să ia calea exportului, fie pentru că fondatorii lor au găsit o nişă puţin exploatată, iar producţia lor este valoroasă pentru regiuni geografice mai extinse, fie pentru că duc mai departe tradiţii locale, care ajung să fie şi pe placul străinilor. Eco Tiny House (un business care produce căsuţe ecologice), Marsupi (sisteme pentru purtarea bebeluşilor), Confort Merino (un brand de plăpumi din lână), Fim Caravans (rulote pentru drumeţii), Primitiv Foods (miere şi produse apicole) sunt numai câteva dintre afacerile româneşti la început de drum care au trecut graniţele cu brandurile lor.

„Am avut cereri inclusiv din Canada şi SUA. Am trimis şi către o comunitate de români din Dubai. Ne dorim să accesăm cât mai multe pieţe“, spune Dana Văcaru despre brandul pe care l-a creat, Domnişoara Murătură.

Produse în localitatea Slobozia Moară din judeţul Dâmboviţa, murăturile au ajuns până în Italia, Spania, Germania, Grecia, Cipru, Marea Britanie.

Peste graniţe ajung şi jucăriile familiei Bumbu, fabricate în Bran, sub numele Bumbu Toys. La export, jucăriile pleacă în Australia, Statele Unite ale Americii, Indonezia, Olanda, Singapore, pieţe în care familia Bumbu cola­borează cu distribuitori. În România, prezenţa este mai redusă, dar în curs de dezvoltare.

Promovarea exporturilor este una dintre propunerile CNIPMMR (Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii) din Programul de guvernare al mediului de afaceri 2021-2024, alături de atragerea de investiţii sau implementarea programelor naţionale de finanţare a IMM-urilor şi a programelor de ajutor de stat.

Datele statistice arată că întreprinderile mici şi mijlocii aduc mai puţin de 40% din exporturile totale ale României, în condiţiile în care acestea reprezintă 99% din numărul total al companiilor din România.