Supliment ZF IMM 2021

Back in business: de ce au lăsat câţiva antreprenori ţările în care ajunseseră să lucreze pentru a pune bazele unor afaceri în România

31 mai 2021 Autor: Alina-Elena Vasiliu

După ani petrecuţi în străinătate, mai mulţi antreprenori români au ales ca ideile de business care le-au încolţit în minte să prindă contur la ei acasă, aşa că au decis să revină în România pentru a-şi îndeplini visurile.

Dan Cornea, cu experienţă în industria navală, a luat drumul antre­prenoriatului în 2020, după două decenii de navigat pe apă, când i-a venit o idee inspirată din călătoriile sale. Aşa că s-a gândit să creeze o alternativă la hârtia care rezultă din tăierea copacilor şi a conceput Bambooda, un brand de hârtie igienică din bambus. Materia primă provine din provincia Sichuan din China, recunoscută pentru acest tip de plantaţii.

„Am ales să fac această afacere acasă, şi nu în altă parte, pentru că România are încă potenţial de creştere pe sectorul în care activez. Unicitatea produsului nostru pe piaţa locală a fost un alt factor esenţial luat în considerare la momentul lansării“, spune Dan Cornea, fondatorul businessului Bambooda.

El spune că, în mod categoric, cererea de hârtie igienică din bambus ar fi fost mai ridicată în ţările europene mai dezvoltate, însă a ales să urmărească evoluţia în ţara lui de origine.

Pe o afacere acasă a pariat şi Cosmin Foltuţiu, care, după mai mulţi ani petrecuţi în Spania, s-a întors în România şi a fondat în 2018 o firmă care produce cădiţe pentru duş. Fabrica funcţionează în Oradea sub numele de Imperma.

„Povestea a început prin luna iulie a anului 2018 în Spania. La insistenţele unui bun prieten, am decis să deschid o mică fabrică în România, ştiind că aici nu exista niciun producător de asemenea cădiţe de duş“, povestea Cosmin Foltuţiu în 2020.

În septembrie 2018 a înfiinţat compania, apoi a mers în Spania pentru a cumpăra matriţele şi utilajele necesare pentru fabricarea cădiţelor de duş. În ianuarie 2019 a pus bazele fabricii, iar în aprilie a început producţia. Cădiţele sunt destinate atât locuinţelor, cât şi altor tipuri de spaţii, precum hoteluri, pensiuni, spa-uri.

Dorian Lupu, Eduard Ichim şi Regina Ichim stăteau de câţiva ani în Marea Britanie atunci când au creat platforma online MeşteriLocali.ro pentru a pune în legătură meseriaşii din domeniul construcţiilor cu cei care au nevoie de serviciile lor. Ei au gândit platforma pentru utilizatorii din România.

„Dorian este cel care a avut ideea, pe vremea când locuia în Spania, în 2006. Aveam prieteni care profesau în domeniul construcţiilor şi care au pus bazele unui site similar acolo. Între timp, am devenit proprietari de imobile în Bucureşti, unde am început să ne lovim de obstacole în găsirea unui meseriaş. La începutul anului 2018, am început să explorăm ideea de a lansa o afacere în domeniul amenajărilor“, povestea Regina Ichim.

Concret, oamenii care sunt în căutarea unui meseriaş pot publica o lucrare, adăugând fotografii şi detalii tehnice despre munca ce trebuie făcută de un profesionist. Odată publicată lucrarea, site-ul alertează meseriaşii din zonă care pot realiza cerinţele menţionate în lucrare.

Corina Ilea a revenit în România în 2016, după ce locuise vreme de zece ani în Canada. S-a stabilit la Cluj-Napoca şi acolo a deschis prima cafenea Ceramic Cafe, un concept de local unde cei care vin îşi pot alege un obiect din ceramică pe care îl pot picta după propriile dorinţe. Din Cluj, conceptul s-a extins şi în Bucureşti.

Clienţii au de ales dintr-o gamă de 30-40 de produse, de la căni şi boluri la vaze, farfurii sau vase pentru mâncarea animalelor de companie. Ei le găsesc în forma lor brută, albe, şi au posibilitatea de a le decora făcând apel la creativitate.

Pentru astfel de antreprenori şi de iniţiative, există şi programe guvernamentale menite să acorde sprijin celor care încă sunt în cumpănă. De exemplu, aproape 370 de români din străinătate au urmat cursuri de antreprenoriat în ultimii trei ani prin programul „Antreprenor Acasă“, o iniţiativă a Asociaţiei Inceptus România din Cluj-Napoca, al cărei scop a fost să încurajeze spiritul antreprenorial al celor din diaspora şi să le dea un imbold pentru a pune bazele unor afaceri în România.

Cele mai bune 55 de planuri de afaceri în domenii nonagricole, din diverse regiuni ale ţării, au primit o finanţare de 148.400 de lei, împreună cu servicii personalizate de consiliere, consultanţă şi mentorat pentru dezvoltarea respectivelor afaceri. Prin acestea, antreprenorii din diaspora au creat peste 100 de locuri de muncă.

„Să sperăm că programul Diaspora StartUp va avea o nouă ediţie, pentru că a fost primul program destinat românilor din diaspora, cu un impact foarte mare“, spune Andrei Pop, managerul proiectului „Antreprenor Acasă“.

Proiectul a început în septembrie 2017 şi s-a încheiat în noiembrie 2020, iar alături de Asociaţia Inceptus au mai fost implicaţi Asociaţia Dezvoltarea Capitalului Uman (Alba-Iulia), SC FiaTest SRL (Bucureşti) şi Rombel - Comunitatea Românilor din Belgia.

Printre afacerile finanţate, se numără o pensiune (fondată de Costel Bucur, plecat în Olanda), un studio vestimentar (deschis de Alina Morar, care a avut un periplu în Anglia şi Statele Unite ale Americii) şi un salon organic (o idee a Elenei Coman).

Susţinerea de care au nevoie aceşti oameni cu spirit antreprenorial este foarte importantă, în condiţiile în care, anual, peste 200.000 de români pleacă din România. Totuşi, jumătate se şi întorc „acasă“ în fiecare an, arată datele statistice.