Supliment ZF IMM 2021

Cafeaua, atracţia din zorii noilor generaţii de business. „Piaţa de cafea de specialitate din Bucureşti şi din România creşte din ce în ce mai mult din 2013 încoace“. Unii tineri au îndrăznit chiar să se întoarcă din străinătate în România doar pentru a-şi deschide un business în domeniul cafelei

1 aug 2022 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Dintre toate nişele pe care micii antreprenori le preferă pentru a acumula experienţă în business, cea a cafenelelor pare să fie printre cele mai efervescente, dacă nu chiar în top. Deşi pandemia a pus numeroase probleme businessurilor din HoReCa, se pare că apetitul celor cu spirit întreprinzător nu a fost descurajat, astfel că noi localuri specializate în cafea îşi deschid uşile parcă de la o zi la alta.

„Vedem diverse concepte care se dezvoltă în jurul cafelei de specialitate şi asta este extraordinar pentru piaţa cafelei din România. Mărturie, încă o dată, că oamenii se adună în jurul acestei licori magice, a doua cea mai consumată băutură din lume. Noi ne propunem să-i încurajăm pe oameni să petreacă timp şi în cartierul lor, să se bucure de lucrurile simple şi de interacţiunea umană, orice ar însemna asta pentru fiecare – ieşitul în parc cu copilul, plimbatul căţelului, o întâlnire cu un prieten sau chiar o ieşire pe cont propriu, ştiind că vor întâlni un barista prietenos cu care pot purta o con­ver­sa­ţie de calitate“, spun Vlad şi Mădălina Antipa, proprietarii cafe­nelei Baristro din zona parcului Carol din Bucureşti. Au ajuns aici după mai bine de zece ani petrecuţi în corpo­raţie, investind aproximativ 100.000 de euro, iar acum că au căpătat ceva expe­rienţă, caută momentul şi locul potrivit pentru a o lua de la capăt, cu un nou concept similar, în alte cartiere unde să identifice un apetit cel puţin la fel de mare pentru cafea.

Iulian Susanu este fondatorul Gong Cafe, amplasată foarte aproape de Piaţa Unirii din Bucureşti. El a deschis localul în iarna lui 2020, pe când lumea se pregătea să sărbă­torească primul Crăciun în vreme de pandemie. Despre piaţa locală a cafelei de specialitate, antreprenorul spune că este în continuă creştere, dar bucuria mai mare este creşterea calităţii cafelei.

Clienţii îşi doresc cafele din ce în ce mai deosebite, ştiu tot mai multe lucruri despre cafea şi cer un produs din ce în ce mai bun în ceaşcă, ceea ce nu poate duce decât la perfecţionare.

„Piaţa cafelei de specialitate este una foarte competitivă şi, pentru a ieşi în evidenţă ca business nou, trebuie să ai un design atractiv, un meniu simplu şi intuitiv, un barista zâmbitor şi sociabil şi, nu în ultimul rând, o cafea extraordinară“, spune Iulian.

În cazul lui Bogdan Georgescu, experienţa în lumea cafelei are mai multă istorie în spate. El este vicecampion mondial la prăjit cafea, iar pe lângă cafeneaua MAB” din zona Traian, a deschis recent un al doilea spaţiu cu acelaşi nume, în zona Basarab din Bucureşti. Fost angajat în industria IT, Bogdan Georgescu a investit iniţial 50.000 de euro accesaţi prin programul StartUp Nation pentru a deschide prima cafenea MAB”, unde nu doar vinde, ci şi prăjeşte cafeaua adusă din Africa, America Centrală sau America de Sud. La suma iniţială s-a mai adăugat încă pe atât pentru dezvoltare. Acest prim spaţiu, unde se află şi prăjitoria, va rămâne în continuare funcţional, în paralel cu noua cafenea.

„Din ce în ce mai mulţi clienţi vin dinspre cafeaua comercială spre noi şi asta nu poate decât să ne bucure, înseamnă că ne-am făcut treaba şi am adus noi oameni în partea de explorare a unor gusturi pe care nu le cunoşteau şi pe care sigur vor vrea să le reexperimenteze“, spune Bogdan Georgescu.

Alţi tineri au îndrăznit chiar să se întoarcă din străinătate în România pentru a-şi deschide un business în domeniul cafelei. Este cazul lui Andrei Szabo, care a lucrat vreme de câţiva ani în Statele Unite ale Americii şi a deschis primul specialty coffee shop & roastery din San Francisco.

„După ceva timp m-am întors acasă, în Bucureşti, pentru că mi-am dorit să ofer şi aici ce am învăţat în State“, povesteşte el.

Aşa că a deschis Nomonym Coffee Roastery în zona Pieţei Iancului din Bucureşti, alături de soţia lui, Aleka Sarah Vlădăreanu.

„Piaţa de cafea de specialitate din Bucureşti (şi, în general, România) creşte din ce în ce mai mult de la an la an, din 2013 încoace. Ca o comparaţie, citisem undeva cum că în 2019 erau mai multe coffee shop-uri în Bucureşti faţă de Berlin, iar Berlinul este un personaj relevant, cu vechime în specialty coffee. Asta nu înseamnă că Bucureşti are şi publicul şi vânzările cafenelelor din Berlin. Nici pe departe“, spune Andrei Szabo.

Vlad şi Mădălina Antipa au investit aproximativ 100.000 de euro în localul Baristro din zona parcului Carol din Bucureşti.

Iulian Susanu este fondatorul Gong Cafe, amplasată foarte aproape de Piaţa Unirii din Bucureşti.

În cazul lui Bogdan Georgescu, fondatorul MAB“, experienţa în lumea cafelei are mai multă istorie în spate.

Andrei Szabo a lucrat vreme de câţiva ani în Statele Unite ale Americii şi a deschis primul specialty coffee shop & roastery din San Francisco.

 

Parteneri: