Supliment ZF IMM 2021

Harta entuziasmului antreprenorial: Numărul firmelor create în 2021 a revenit pe creştere şi a depăşit chiar şi anii prepandemie. Care sunt cele mai efervescente judeţe

1 aug 2022 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Definiţia pe care Comisia Europeană o dă IMM-urilor în „Manualul utilizatorului pentru definiţia IMM-urilor“ clasifică aceste companii în trei categorii – microîntreprinderi, întreprinderi mici şi întreprinderi mijlocii în funcţie de numărul de angajaţi şi de cifra de afaceri realizată anual.

Peste 148.000 de com­panii noi au „prins viaţă“ în cursul anului 2021, un an care, deşi dificil pentru econo­mie, a adus în mediul de busi­ness cu 34% mai multe firme noi decât în anul precedent, arată datele furnizate de Oficiul Naţional al Registrului Comer­ţului (ONRC) la solicitarea ZF.

Campion la numărul de firme înregistrate este Bucu­reştiul, cu peste 24.000 de entităţi noi, iar dintre judeţe iese în evidenţă Clujul, cu 8.622 de compaii nou-create, plus 49% comparativ cu anul prece­dent. Cu peste 5.000 de firme noi anul trecut fiecare, se mai remarcă judeţele Bihor, Constanţa, Iaşi, Ilfov şi Timiş.

La polul opus, entuziasmul este mai redus în judeţele Botoşani, Brăila, Caraş-Severin, Covasna, Călăraşi, Giurgiu, Gorj, Harghita, Ialomiţa, Mehedinţi, Satu Mare, Sălaj, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Vrancea şi Vâlcea, cu mai puţin de 2.000 de companii nou-înfiinţate fiecare.

Aceste date indică o revenire după ce în 2020 numărul de companii nou-create (înmatriculă­rile profesio­niş­tilor cum apar ele la Re­gistrul Comerţului), un indica­tor care arată pofta de business din economie, scăzuse cu 18% faţă de 2019, când se înfiinţa­seră 134.220 de firme, conform datelor ONRC. Nivelul din 2021 a reuşit să depăşească (cu 10%) deci şi recordul din 2019, un an bun pentru business, în care pandemia nu exista încă. Din 2009 încoace, după criza economică, pragul de 100.000 de firme nou-create a fost depăşit în fiecare an.

Datele pentru primele cinci luni din 2022 indică însă din nou o temperare. În perioada ianuarie-mai 2022 au fost înmatriculate la ONRC 181.879 de companii, cu 9% mai puţin faţă de cele 199.876 înscrise în primele cinci luni ale anului trecut.

Definiţia pe care Comisia Europeană o dă IMM-urilor în „Manualul utilizatorului pentru definiţia IMM-urilor“ clasifică aceste companii în trei categorii – microîntreprinderi, între­prinderi mici şi întreprinderi mijlocii în funcţie de numărul de angajaţi şi de cifra de afaceri realizată anual. Datele ZF arată că pentru 2020, pe baza clasificării Comisiei Europene, au depus bilanţurile peste 745.000 de microîntreprinderi, peste 48.000 deîntreprinderi mici şi peste 8.500 de întreprinderi medii. De menţionat este că, în ceea ce priveşte anul trecut, la Ministerul de Finanţe continuă încă să apară re­zultate financiare aferente anului 2021.

Statisticile arată că cifra de afaceri cumulată a microîn­tre­prinderilor care au raportat datele pentru 2020 a fost de 220 mld. lei în 2020, acestea fiind cele mai numeroase din uni­versul IMM-urilor. În total însă, IMM-urile (adică microîntre­prinderi, între­prin­deri mici şi medii) generează 50% din cifra de afaceri totală din econo­mie, 70% din profitul total din economie şi angajează 64% din numărul total de salariaţi, po­trivit calculelor făcute de ZF.

 

Şi cei mari au fost mici

Sfatul lui Gruia Stoica, preşedintele şi fondatorul grupului Grampet, cel mai mare grup feroviar şi operator logistic privat din Europa de Sud-Est, pentru antreprenorii care deţin IMM-uri: „Ultimii ani ne-au arătat că trăim într-o lume în care incertitudinea a devenit singura constantă. Traversăm o perioadă de schimbări radicale pe care nici oamenii de afaceri cu experienţă nu le pot anticipa în totalitate. Sfatul meu pentru IMM-uri este să rămână fidele ideii de business cu care au pornit la drum şi să lanseze proiecte noi doar dacă au certitudine 101%. Nu alergaţi după Fata Morgana şi nu vă risipiţi lichidităţile, tentaţiile pot fi mari, dar în viitorul apropiat cash-ul va fi esenţial!“

 

Parteneri: