Supliment ZF IMM 2021

IMM-urile, faţă în faţă cu economia. Scumpirile de tot felul, cap de afiş în rândul provocărilor cu care se confruntă afacerile mici şi mijlocii

1 aug 2022 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Provocările au continuat să crească şi pentru afacerile mai mici, pentru IMM-urile care nu au experienţa anilor de business în spate şi pentru care mediul economic se arată de multe ori vitreg.

Despre provocări pentru marile domenii din economie se vorbeşte non-stop din 2020 încoace, de când pandemia a dat star­tul dificultăţilor pentru economie, acestei situaţii adău­gân­du-i-se la începutul acestui an şi războiul dintre Rusia şi Ucraina.

Provocările au continuat să crească însă şi pentru afacerile mai mici, pentru IMM-urile care nu au experienţa anilor de business în spate şi pentru care mediul economic se arată de multe ori vitreg. Unele dintre ele reuşesc să depăşească dificultăţile, altele însă nu. Pe lista provocărilor însă, în cazul tuturor, cel mai intens se arată lanţul scumpirilor de tot felul. Simona Pop este originară din Cluj-Napoca, iar în 2015 a fondat businessul Lionbox, un brand sub care vinde figurine şi accesorii din lut polimeric. „Lutul îl cumpăr în cantităţi mari, iar un pachet pe care în decembrie 2021 îl cumpăram cu 12,5 lei a ajuns în iunie 2022 la 16,5 lei. Folia cu bule s-a scumpit de la 45 la 96 de lei, o rolă de scotch – de la 4 la 10 lei, cutiile s-au scumpit cu 60-70%. Nu mai vorbesc despre impactul preţului la energie, mai ales că eu coc toate produsele din lut în cuptorul electric“, povesteşte Simona Pop.

Să scumpească, la rândul ei, produsele ar însemna să reducă din numărul de clienţi, care ar putea tăia de pe lista de cumpărături accesoriile Lionbox, percepute mai mult ca un moft decât ca o necesitate. Aşa că Simona preferă să-şi reducă profitul şi să meargă mai departe cu afacerea.

În 2020, Lionbox a generat o cifră de afaceri de 29.000 de lei (aproape 5.000 de euro) şi un profit de 12.000 de lei (puţin peste 2.000 de euro), compania fiind la stadiul de microîntreprindere.

„Nu m-am gândit să renunţ la acest business, încă mai pot să susţin preţurile şi deocamdată nu vreau să scumpesc produsele, mă tem că aş rămâne cu stocuri“, spune ea.

Chiar şi în aceste condiţii, Simona Pop este ceva mai norocoasă decât Daniel Bantea şi Vladimir Roguţ, doi tineri care, de curând, au luat decizia de a-şi închide businessul pe care îl fondaseră în urmă cu circa trei ani.

„Sunt nevoit să închid Petrums din câteva motive: nu am găsit un partener/ investitor care să ne ajute pentru a ne extinde, materia primă a trecut prin scumpiri majore, iar comenzile au devenit rare în ultimul an“, spune Daniel Bantea, cofondator al businessului Petrums, un atelier de obiecte de mobilier şi accesorii pentru animalele de companie, situat în judeţul Ilfov, în Dragomireşti-Vale.

Cei doi tineri investiseră 20.000 de euro şi tot atât fusese cifra lor de afaceri în 2020.

Pentru businessuri ceva mai mari, apar şi alte provocări pe tapet. Logistica este una dintre ele, mai ales că aprovizionarea cu materii prime şi materiale nu a fost o misiune uşoară pentru multe companii. Artesana, producător de lactate localizate în Tecuci, spunea recent că scumpirile se văd şi la europaleţii necesari în distribuirea mărfii.

„De la 7-8 euro, preţul unui europalet a ajuns la 18-20 de euro, aşa că am luat decizia să închiriem un tir de paleţi pe care îi rulăm. La un moment dat, va trebui să cumpărăm din nou. Toate acestea se văd în costuri. Nu am avut de ales şi am scumpit produsele, dar nu am acoperit toate cheltuielile“, spune Daniel Donici, cofondatorul Artesana, cu afaceri de 21 de milioane de lei (puţin peste 4 mil. euro) în 2021 şi 26 de angajaţi.

Dificultăţile nu sunt pentru toţi la fel de uşor de depăşit. Datele de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) arată că, în 2021, au fost dizolvate, radiate sau suspendate 111.572 de companii, cu 26% (corespunzătoare pentru 23.560 de firme) mai multe faţă de anul 2020.

Parteneri: