Galerie foto
Pandemia şi criza economică produsă de aceasta au luat prin surprindere guverne şi companii deopotrivă. Pentru multe firme şi corporaţii mediul de business şi de lucru s-a schimbat brusc. Unele s-au adaptat. Cele norocoase au descoperit noi oportunităţi de afaceri. Pe altele, criza le-a adus la limita supravieţuirii. Ziarul Financiar a intervievat manageri şi reprezentanţi de top ai unor companii poloneze, dintre care unele au operaţiuni în România, pentru a afla cum au răspuns provocărilor momentului.
„Noi avem şansa să activăm într-un domeniu în care prezenţa fizică este puţin solicitată“, spune Adina Andrei, country manager al Infinite IT Solutions România. Digitalizarea este un subiect abordat acum de companii care nici nu luau în considerare acest pas în urma cu 2-3 ani, continuă managerul. „Din acest punct de vedere, pentru noi, Infinite, nu este o criză, ci devine o oportunitate de a ajuta domenii care până acum nu erau interesate de automatizarea proceselor, de facturare electronică, de arhivare electronică. Criza medicală şi blocarea activităţii la birou nu a afectat substanţial compania, care s-a reorganizat destul de repede. „Criza există totuşi, sunt multe companii care îşi închid activitatea şi astfel pierdem posibili clienţi. Sunt companii care au redus activitatea şi ne-au solicitat amânări de plată. Am acceptat îngheţarea datoriilor până la repornirea activităţii, am acceptat termen de plată şi de 90 de zile de la clienţi aflaţi în dificultate.Toate acestea afectează businessul, însă considerăm că suntem cu toţii în aceeaşi situaţie dificilă şi că trebuie să ne înţelegem reciproc. Compania este solidă, putem rezista o perioadă cu astfel de granturi acordate clienţilor“.
Pentru Joanna Tynor, CEO-ul producătorului polonez de jocuri video Drago Entertainment, actuala criză are două feţe. Pe de o parte a ruinat multe afaceri, cum sunt restaurantele, cele din industria turismului sau închirierea de apartamente, dar pe de alta a ajutat „oarecum“ companii ca Drago Entertainment. „În timpul lockdownului global atât de multă lume a rămas blocată în casă şi a obosit să tot caute alternative la rutinele zilnice încât mulţi oameni au început să se distreze jucându-se, chiar dacă până acum nu erau fanii jocurilor video“, povesteşte Joanna Tynor. Astfel, industria de profil a vândut mai multe jocuri decât în vremurile „normale“. „Munca noastră poate fi cu uşurinţă transferată acasă, iar jocurile pot fi vândute online, aşa că pandemia nu ne-a putut opri afacerile. Pot spune că suntem pe faţa luminată a Covid.“
11 bit studios, un alt studio de jocuri polonez, se află tot acolo. „Cred că industria jocurilor video este destul de imună la actuala criză, sau cel puţin aşa pare acum“, spune Pawel Miechowski, partnerships manager la 11 bit studios. „Trebuie să ţineţi seama de faptul că multe echipe lucrau de la distanţă cu mult timp înainte de venirea pandemiei. Desigur, eficienţa poate depinde de structura internă a unei companii şi nu de locul unde se munceşte fizic.“ Astfel, criza nu a afectat studioul în alt fel decât prin reorganizarea modului de lucru. „Pandemia forţează milioane de oameni să stea acasă, aşa că toate formele de divertisment în gospodărie, cum sunt şi jocurile video, sunt din ce în ce mai populare. Jocurile video sunt destul de ieftine în condiţiile în care multe pot fi achiziţionate online prin numeroase promoţii“. Criza nu afectează nici planurile companiei, care de altfel speră să-şi extindă dinamicile de creştere, a precizat Pawel Miechowski.
Din partea Grupa LOTOS, companie de petrol poloneză, controlată de stat - şi una dintre cele mai mari de acest gen din regiune -, preşedintele board-ului de management Pawel Jan Majewski a explicat că grupul a primit lovitura bine pregătit, având o nouă rafinărie ultramodernă. „Astfel, suntem într-o poziţie uşor mai bună decât cea a companiilor de rafinare din statele vecine. Ne-am adaptat operaţiunile în primăvară. Avem o echipă special dedicată managementului crizei“. Noua rafinărie a lucrat la 98% din capacitate în prima jumătate a anului, când rivalii au redus producţia cu peste 30%. „Mulţumită locaţiei noastre (Gdansk - n.r.), am reuşit să exportăm o parte semnificativă din producţie cu vaporul, pe mare, în perioada iniţială a lockdownului. La nivel de producţie, ne descurcăm chiar bine, dar acest lucru nu înseamnă că nu simţim înţepăturile mişcărilor preţurilor şi ale marjelor de rafinare subţiri“, a spus pentru ZF Pawel Jan Majewski. El a menţionat, de asemenea, că pandemia a schimbat condiţiile economice în rău mai ales pentru segmentul upstream. „Preţurile materiilor prime au fost extrem de mici şi nu s-au îmbunătăţit prea mult de atunci. În segmentul de rafinare este un pic mai bine, însă cererea pentru combustibil scade cu o rată nemaivăzută de decenii - estimăm că cu 10% an la an. De remarcat este că în criza anterioară scăderea cererii a fost de 1%.“ Preşedintele boardului Grupa LOTOS notează şi că în piaţă se crede că unii producători de combustibili europeni nu vor putea face faţă provocărilor şi că până la 10 companii de profil vor falimenta sau îşi vor vinde activele în următorii câţiva ani.
În sectorul sucurilor şi al snacksurilor, criza nu a lovit aşa de dur ca în, spre exemplu, HoReCa, spune Grzegorz Grabowski, director general al Maspex România. „Simţim şi noi efectele pandemiei. Comportamentul consumatorilor s-a schimbat, a devenit foarte imprevizibil, ceea ce a însemnat o regândire a strategiei pe care o aveam trasată la începutul anului. Flexibilitatea în abordare şi viteza de reacţie au fost principalele atuuri care ne-au permis o adaptare rapidă, cu rezultate pozitive. Am fost pregătiţi pentru multe situaţii critice, dar nu pentru astfel de situaţii. A fost nevoie să gândim scenarii dintre cele mai diverse, pentru fiecare zonă a companiei, de exemplu: ce facem când se vor îmbolnăvi primii angajaţi din fabrici, astfel încât să putem onora comenzile? Am recalibrat oferta noastră de produse, răspunzând astfel noilor nevoi ale consumatorilor, care preferă acum produsele în ambalaje mai mari, de exemplu, şi mai puţin pe cele destinate consumului individual. A urmat apoi transformarea campaniilor de marketing şi a celor comerciale - campanii de comunicare, promoţii, diverse evenimente“, a povestit Grzegorz Grabowski.
Pentru CIECH Soda România, singurul producător local de sodă calcinată, pandemia a adăugat o dificultate în plus unei situaţii deja dificile, spune directorul general al companiei, Witold Urbanowski. „Eram deja de şase luni în repaos temporar. A trebuit să oprim producţia când furnizorul nostru de abur a decis să denunţe contractul cu noi. Am acoperit în această periodă toate costurile, păstrând echipa operaţională şi aşteptând un răspuns din partea autorităţilor la numeroasele noastre rugăminţi pentru a putea relua producţia. Când pandemia a lovit, am înţeles că nu mai putem continua şi am iniţiat un program de disponibilizări voluntare. Am ţinut operaţională producţia de silicaţi, unde nu este nevoie de sursă externă de abur şi unde lucrează 100 de angajaţi din totalul 600.“
La KRUK România, recuperator de creanţe, „anul acesta, să îi spunem anul pandemiei, a însemnat o regândire a etapelor de dezvoltare a produselor pentru clienţi prin prisma considerentelor de protecţie sanitară şi respectare a regulilor de distanţare socială. Dacă proiectele noastre pentru online se întindeau pe 1 sau 3 ani, acum în mai puţin de 6 luni a trebuit să lansăm noi modalităţi de interacţiune cu clienţii“, spune Cosmina Marinescu, director general al KRUK România.
„Putem spune că în această perioadă am ars etape, am impulsionat proiectele de digitalizare şi rezultatele sunt deja vizibile: am lansat platforma KRUKPay (www.vreausaplatesc.ro ), adresată clienţilor din servicing, cei ale căror datorii le colectăm pe o perioadă de timp, şi am continuat să dezvoltăm platforma e-KRUK, tot pentru clienţii noştri“. Cosmina Marinescu atrage atenţia că în contextul pandemiei mondiale al cărei control presupune şi măsuri care pot afecta mediul economic, o eventuală criză economică ar putea genera, mai devreme sau mai târziu, o creştere a volumului creanţelor neperformante. „Totuşi, în ultimii ani, am observat pe piaţa de profil din România o abordare mult mai responsabilă a activităţii de creditare, atât din partea creditorilor, cât şi din partea beneficiarilor de servicii financiare de orice fel.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE