Supliment ZF Polonia

Galerie foto

Ţ​ara mea este acolo unde este casa mea, iar acasă sunt acolo unde este inima mea

11 nov 2021 Autor: Bogdan Cojocaru

Într-o lume fără graniţe oamenii sunt liberi să-şi caute oportunităţile, bunăstarea şi fericirea. Pentru Europa de Est, ieşirea din comunism  a adus oportunităţi, dar şi pericole de moarte. Mirajul Vestului a atras acolo milioane de români, polonezi, bulgari, unguri, cehi. Efectele, reducerea populaţiei, îmbătrânirea ei accelerată şi penurii de forţă de muncă, se văd astăzi, când regiunea ar trebui să treacă pe o treaptă superioară a dezvoltării economice, să se maturizeze după lunga perioadă de tranziţie, să-şi schimbe modelul economic bazat pe muncă ieftină şi să evite capcana venitului mijlociu perpetuu. Pentru Europa de est a ajunge din urmă Vestul este o cursă contra cronometru. Eşecul ar duce la extincţia unor naţiuni.

Diferitele guverne ale regiunii abordează problema diferit, dar baza sunt creşterile salariale şi locuri de muncă de calitate. Unele au făcut din rezolvarea ei o prioritate, altele nu. Un ajutor nesperat a venit de la Brexit şi chiar de la pandemie. Milioane de români, polonezi, unguri şi bulgari s-au întors acasă, dar mulţi au preferat să revină în ţara de adopţie cu prima ocazie. Spre exemplu, în Bulgaria, cea mai depopulată ţară din UE, tendinţa de migraţie spre Vest s-a reluat. În Polonia însă abundă poveştile cu polonezi care s-au hotărât să rămână acasă, care şi-au adus acasă familiile întemeiate în ţări străine.

Brexitul şi pandemia au fost picăturile care au umplut paharul. Până la urmă, mulţi au plecat să muncească pentru a aduce bani familiei. Polonia, devenită cea mai mare economie est-europeană, se apropie rapid de media UE la avuţie. Iar costul vieţii este mai mic decât în Vest. Locuri de muncă apar încontinuu, iar la acest lucru ajută Agenţia Poloneză pentru Investiţii şi Comerţ. Doar în primele trei trimestre ale acestui an, când economia s-a redeschis după pandemie, instituţia a contribuit la atragerea a 67 de proiecte de investiţii, cu o valoare de 2,1 miliarde de euro, numărul lor fiind mai mult decât dublu faţă de cel din aceeaşi perioadă a anului trecut. Aceste proiecte au adus locuri de muncă pentru 13.000 de oameni.

În Polonia se dezvoltă o adevărată industrie de nişă care se adresează acomodării polonezilor care se întorc acasă, dar şi străinilor - ucraineni, bieloruşi, moldoveni - care vor să-şi facă acasă din Polonia. Instituţii şi firme poloneze încurajează, de asemenea, afacerile, cum sunt cele din Marea Britanie, să se mute în Polonia. Pe de altă parte, şi firmele poloneze se instalează ca acasă în Europa de Est şi chiar mai departe. Polonia nu doar că este un exportator de produse, dar exportă şi branduri. Agenţia Poloneză pentru Investiţii şi Comerţ le ajută promovându-le în străinătate cu ajutorul misiunilor diplomatice poloneze.

Alior Bank, un brand bancar polonez, este un promotor al inovaţiei digitale bancare în România. Produsele Maspex, grup polonez a cărui istorie se împleteşte cu lunga perioadă de tranziţie spre economie de piaţă a României, se găsesc pe rafturile tuturor supermarketurilor de pe piaţa românească. Sunt slabe şansele ca vreun român să nu fi ronţăit vreodată biscuiţii săraţi sau sticksurile Salatini. Sau să nu fi băut sucuri Tymbark. Sau să nu fi auzit de apa minerală Bucovina.

Parteneri: