Supliment ZF Retail 2021

Pariul pe digitalizare al retailerilor: de la optimizarea proceselor interne pentru asigurarea vitezei de reacţie la carduri de cumpărături şi aplicaţii

31 mar 2021 Autor: Cristina Roşca

Digitalizarea nu mai este o opţiune, ci o necesitate într-un peisaj tot mai concurenţial, unde clientul e educat şi ştie ce vrea ♦ Unele investiţii în tehnologie sunt vizibile cu ochiul liber pentru consumatori, însă altele vizează procese din bucătăria internă a retailerilor, dar care facilitează şedinţele de shopping.

Pandemia de COVID-19 a dus la o accelerare a digitalizării în mai toate domeniile, inclusiv în comerţ. Aici însă, situaţia diferă de la un jucător la altul, marii retaileri internaţionali din comerţul alimentar sau din modă pariind pe cele mai noi idei şi tehnologii încă de acum câţiva ani, anticipând importanţa digitalizării unui business. Jucătorii mai mici s-au văzut nevoiţi în 2020 să investească în domeniu pentru a ţine pasul cu schimbările aduse de pandemia de COVID-19 atât în ceea ce priveşte canalele de vânzare şi distribuţie, cât şi comportamentul de consum.

„Retailerii, ca şi celelalte companii de pe piaţă, şi-au concentrat eforturile în această perioadă către identificarea de soluţii care să-i ajute la optimizarea proceselor interne pentru asigurarea vitezei de reacţie, la eliminarea redundanţelor şi la limitarea numărului de resurse utilizate pe procese“, spune Roxana Voicu, chief operating officer la Enterprise Concept, o companie înfiinţată în 2005 cu capital 100% românesc, având ca obiect principal de activitate implementarea de soluţii de optimizare şi automatizare a proceselor de business pe piaţa de retail din România, dar nu numai. Ea adaugă că, chiar dacă procesul decizional a fost unul mai complex, companiile fiind mai precaute în operarea unor modificări majore în aceste timpuri instabile, presiunea pieţei a determinat şi determină un focus foarte mare pe digitalizare pentru a putea crea şi consolida ecosisteme cu furnizorii şi clienţii.

„Încă de la începutul activităţii noastre pe piaţa din România ne-am ghidat după principiul eficienţei, astfel că folosirea proceselor digitale în toate ariile de business, în funcţie de necesităţile identificate, a fost întotdeauna foarte importantă“, spun reprezentanţii Lidl România, unul dintre cei mai mari retaileri locali. Aşadar, pe de-o parte, compania lucrează continuu pentru a îmbunătăţi şi optimiza procesele interne prin tehnologii şi soluţii, atât în depozite, cât şi în magazine, uşurând astfel munca echipei, iar în paralel desfăşoară proiecte prin care să îmbunătăţească experienţa de cumpărături.

„De altfel, unul dintre cele mai importante proiecte din 2020 este cu siguranţă lansarea aplicaţiei Lidl Plus, o platformă digitală dezvoltată pe termen lung, (...) cu beneficii în plus la cumpărături (reduceri, preţuri speciale, cupoane – n.red.). În centrul aplicaţiei stă cardul de fidelitate digital Lidl Plus, pe care utilizatorii trebuie să îl scaneze la casa de marcat.“

Tot pentru a-şi fideliza clienţii, grupul francez Carrefour a lansat recent programul de loializare Act For Good, accesibil prin Carrefour App. Clienţii primesc la fiecare sesiune de cumpărături puncte, oferte exclusive sau au şansa să deblocheze vouchere ori experienţe. Totodată, fiecare punct acumulat se transformă şi într-un lanţ de acţiuni sustenabile pentru oameni şi planetă.

„Aplicaţia Carrefour (...) conectează într-un singur loc cumpărăturile, responsabilitatea socială, susţinerea comunităţii şi experienţele personale“, spun reprezentanţii companiei.

Digitalizarea înseamnă însă nu doar atât. Unele investiţii în tehnologie sunt vizibile cu ochiul liber pentru consumatori, însă altele vizează procese din bucătăria internă a companiilor, dar care facilitează şedinţele de shopping.

„Dacă ar fi să enumerăm dintre soluţiile implementate şi care în prezent sunt utilizate de către beneficiari, am putea să menţionam proiectul de punctaj automat solduri furnizori, în care inputul uman este minim şi doar pentru analiză rezultate şi concluzii, soluţia de planificare a furnizorilor de marfă la depozite - în care optimizăm acest proces complicat şi aducem informaţia către cei interesaţi în timp real, calculând totodată şi disponibilitatea depozitelor pe baza resurselor existente, soluţiile de bugetare, simulare şi prognoză şi urmărire execuţie, soluţiile care acoperă şi optimizează relaţia cu furnizorii pe tot procesul, de la emiterea comenzilor, identificarea diferenţelor între recepţii şi facturi, compensare“, explică Roxana Voicu.

Ea adaugă că în ultimul an Enterprise Concept a consolidat parteneriatele cu marile companii de retail de pe piaţă şi a iniţiat proiecte şi în alte industrii, inclusiv pe zona de public.

În ceea ce priveşte adaptarea proceselor interne pentru a uşura munca echipelor din magazine, la începutul acestui an Lidl finalizat un proiect demarat la finalul lui 2020, prin care a înlocuit cu variante electronice toate etichetele de preţ din hârtie de la raioanele de fructe şi legume, plante şi flori. Astfel, preţurile se actualizează automat în fiecare dimineaţă şi nu mai este necesară schimbarea manuală a etichetelor. În plus, acestea sunt prietenoase cu mediul.

„În ceea ce priveşte implementarea de soluţii digitale în magazine, începând cu anul trecut, am introdus într-o serie de magazine case de tip self check-out, pentru a le oferi clienţilor noştri o experienţă de cumpărături şi mai eficientă.“ Proiectul a început în noiembrie 2020, primele astfel de case fiind instalate în câteva magazine din capitală. „Continuăm şi anul acesta să extindem acest serviciu într-un număr mai mare de unităţi Lidl.“

Case de tip self-checkout au implementat încă de acum câţiva ani mai mulţi retaileri locali precum Kaufland, Mega Image sau Auchan, iar toţi executivii spun că interesul clienţilor pentru ele este mare. Tocmai de aceea, Carrefour a deschis la jumătatea lunii martie, în Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, un hipermarket cu un sistem complet self check-out. E primul din reţea.

Astfel, chiar şi în rândul companiilor care deja au pariat pe digitalizare de mai multă vreme, loc de dezvoltare există.

Parteneri: