Supliment ZF Retail 2021

Schimbări în peisajul de retail: toată lumea vinde de toate. Consumatorul vrea să meargă într-un singur loc la cumpărături, să fie simplu şi aproape de casă

31 mar 2021 Autor: Cristina Roşca

♦ Comerţul tradiţional a revenit în prim-plan ♦ Hipermarketurile au fost avantajate în pandemie de oferta largă de produse, mai ales în lockdown, când alte magazine nonalimentare s-au închis ♦ Parteneriatele între comercianţi de diferite tipuri sunt „la modă“ pentru ca un spaţiu de vânzare să ofere cât mai multe servicii şi produse.

Liniile de demarcaţie între tipurile de comerţ devin tot mai neclare. Astfel, dacă până nu de mult magazinele de tip hipermarket, supermarket, proximitate mo­dernă şi discount erau destinate clientului final, iar cele de tip cash&carry se adresau revânzătorilor, acum toată lumea încearcă să acopere toate tipurile de clienţi. Mai mult, magazinele de jucării au acum componentă de supermarket, iar cele de electro-IT vând şi articole auto sau de bricolaj. Benzinăriile se schimbă şi ele.

„Astăzi, clienţii nu mai vin la benzinărie doar pentru alimentarea cu carburant. Aici ei găsesc o cafea proaspătă, mâncare caldă, produse de strictă necesitate. În acelaşi timp, pot retrage bani prin sistem cashback. Dacă vor, clienţii găsesc în unele staţii de carburanţi şi spălătorii auto self-service. Aşadar, încercăm să le aducem oamenilor o gamă foarte largă de servicii şi avem idei în continuare să venim cu noi servicii, noi produse, noi direcţii care să fidelizeze clienţii“, spunea anterior Beimbet Shayakhmetov, director general executiv al KMG International, care operează reţeaua de benzinării Rompetrol.

Un exemplu concludent în acest sens este cel al Auchan, Petrom şi Costa Coffee (Coca-Cola), care au făcut ca benzinăriile, supermarketurile şi cafenelele să fie aduse laolaltă într-o formulă de tip 3 în 1. Mai exact, retailerul francez Auchan a semnat un parteneriat cu gigantul Coca-Cola astfel încât în magazinele de proximitate MyAuchan din cadrul benzinăriilor Petrom să se găsească un coffee corner (un spaţiu mic de pregătit cafeaua) sub brandul Costa Coffee. Acesta din urmă este un brand adus pe piaţa locală de Coca-Cola.

Tot Auchan colaborează cu retailerul de echipamente sportive Decathlon, liderul pieţei de profil din România, astfel că acesta din urmă va deschise 15 shopping cornere (zone amenajate) în hipermarketurile Auchan din ţară în acest an. Produsele Decathlon se vor vinde în zone dedicate, în cadrul raionului de articole sportive. Hipermarketurile au de regulă astfel de bunuri în ofertă, fie produse ale partenerilor, fie mărci proprii. O astfel de asociere - între un lanţ de hipermarketuri şi un retailer spe­cia­lizat de echipamente sportive - este o premieră. Hipermarketurile, magazine mari de chiar peste 10.000 mp, ce au pe rafturi şi 50.000 de produse alimentare şi nonalimentare, au traversat un an 2020 contrastant, spun reprezentanţii com­paniei de cercetare de piaţă Euromonitor.

„Criza generată de pandemia de COVID-19 a lovit hipermarketurile mai puternic decât alte formate din comerţul alimentar. Iniţial, aceste magazine au beneficiat de pe urma faptului că au suprafeţe generoase şi multe produse în ofertă, mai ales în perioada în care consumatorii şi-au făcut stocuri de bunuri esenţiale de teama că ar putea apărea sincope în transport şi distribuţie“, spun oficialii Euromonitor.

În primele săptămâni de lockdown, în luna martie, românii – ca de altfel consumatorii din mai toată lumea – au luat cu asalt magazinele alimentare pentru a cumpăra produse de bază - fie alimentare (conserve, făină, drojdie), fie nealimentare (hârtie igienică, detergent). Apoi, treptat, situaţia a revenit la normal. Mai mult, în lockdown autorităţile le-au recomandat oamenilor să meargă la cumpărături cât mai rar şi preferabil la magazinul de lângă casă. Astfel, au fost favorizate unităţile de tip supermarket, discount sau proximitate.

Totuşi, hipermarketurile au avut de câştigat de pe urma faptului că magazinele nonalimentare s-au închis timp de câteva luni bune. Pe lângă produse alimentare – majoritare în ofertă -, aceste magazine mai vând şi mobilă, electrocasnice, produse de grădinărit, cărţi, haine sau cosmetice.

Frank Wagner, executivul care conduce operaţiunile locale ale Lidl, afirmă că a văzut o schimbare de com­portament de consum. Oamenii vin mai rar şi cumpără mai mult. Valoarea bonului e semnificativ mai mare.

„Am văzut din 2018 şi 2019 această tendinţă, dar criza actuală a fost un catalizator. Mai mult, oamenii vor o experienţă eficientă - să stea cât mai puţin la shopping, vor să aibă totul într-un loc.“

Dacă anterior clienţii erau dispuşi să meargă în mai multe magazine pentru a-şi completa lista de shopping, începând cu 2020 nu mai vor să se expună mai mult decât e nevoie. „Trebuie să avem un sor­timent complet pentru a mulţumi clientul.“

În plus, oamenii caută magazine cât mai apropiate de casă sau apartament. Aici pandemia nu a adus schimbări pentru că tendinţa deja exista.

„Criza ne-a impus să restrângem arealul de mobilitate. Dacă înainte clienţii erau dispuşi să meargă mai departe şi să petreacă timp în mall sau hipermarket, acum  nu mai vor să facă asta. Ei caută o experienţă plăcută, vor ca totul să fie simplu, la îndemână.“

Tocmai de aceea, comerţul traditional a revenit în atenţia consumatorilor după ani de zile în care reţelele internaţionale se extindeau agresiv şi duceau astfel la închiderea de mii sau chiar peste 10.000 de mici chioşcari anual. În 2020 însă, când autorităţile au recomandat consumatorilor să meargă la magazinul cel mai apropiat de casă, chioşcurile, alimentarele şi în general unităţile mici, mai puţin aglomerate, au devenit o opţiune.

Parteneri: