• Leu / EUR4.8831
  • Leu / GBP5.7936
  • Leu / USD4.8176
Supliment ZF Retail 2022

Formatul de discount a câştigat teren constant în ultimii ani, iar inflaţia galopantă pare să-i fie combustibil pentru o nouă creştere

29 mar 2022 Autor: Cristina Roşca

În România, pe segmentul de discount există trei jucători – Lidl (care este şi liderul comerţului local), Penny şi Supeco, acesta din urmă fiind un format al grupului Carrefour, aflat la graniţa dintre discount şi cash&carry.

Magazinele de tip discount sunt formatul offline din comerţul alimentar european cu cel mai rapid ritm de creştere în perioada 2020-2022, ritmul anual fiind de 5,5%, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă IGD. Vânzările vor ajunge astfel, la finalul anului acesta, la 337 mld. euro.

Acest segment de piaţă a câştigat teren atât pe bătrânul continent în general, cât şi în România în particular, în pandemie şi chiar şi înaintea ei, într-o perioadă în care deşi au existat multe dificultăţi, bani în piaţă au fost. Începând cu finalul lui 2021 şi mai ales în acest an însă, preţurile cresc, inflaţia având un avans puternic ce nu va putea fi prins din urmă de salarii. În acest context, puterea de cumpărare va scădea, iar discounterii, care mizează în strategia lor fix pe preţ, vor avea combustibil su­plimentar pentru o nouă creştere.

„Formatul de discount câştigă teren de câţiva ani. Consumatorii sunt tot mai atenţi la cheltuieli, pe mă­sură ce se educă financiar şi gân­desc în para­digma econo­miilor, o evoluţie accen­tuată de inse­curităţile din ultimii doi ani. În timp ce pentru unii discountul este o necesitate, mulţi alţi consu­matori au realizat că a face economii este un gest de normalitate şi de sănătate financiară şi nu înseamnă compromiterea calităţii produselor“, spune Silviu Diaconu, director în cadrul Supeco.

Magazinele de tip discount, cunoscute pentru politica preţurilor mici, au avut în 2020 (ultimul an pentru care există date financiare publice), an marcat de pandemia de COVID-19, cea mai bună evoluţie din istoria lor în România. Într-o perioadă în care libertatea de mişcare a fost limitată, iar comportamentul de consum a fost prudent, au câştigat teren magazinele cu preţuri mici şi amplasate în relativa proximitate a oamenilor. Un alt avantaj îl reprezintă faptul că aceşti retaileri au acoperit relativ uniform piaţa, fiind prezenţi atât în marile oraşe, cu putere de cumpărare pe măsură, cât şi în cele mai mici sau mai sărace.

Pe piaţa de discount din România activează Lidl, Penny şi Supeco (un format al Carrefour). Primii doi jucători domină piaţa, având peste 300 de magazine fiecare. Toţi cei trei actori au însă planuri ambiţioase de creştere.

„Formatul de tip discount este unul preferat nu doar în această perioadă. Am câştigat constant cotă de piaţă în ultimii ani, independent de conjunctura economică. Mo­delul se pliază foarte bine pentru clienţii chibzuiţi, conştienţi de raportul preţ-ca­litate favorabil lor“, spune Daniel Gross, CEO-ul Penny România.

El adaugă că un discounter poate oferi un raport preţ-calitate mai bun, pentru că este preocupat continuu de excelenţa operaţională, îndeosebi în trei direcţii. Astfel, sortimentul este reprezentat de un număr concentrat de articole, preselecţia fiind realizată conform principiului  ìtop of mind“ (primul care îţi vine în minte) în toate categoriile. Totodată, aspectul/ layout-ul magazinului este standard pentru întreaga reţea naţională, unele articole fiind prezentate direct pe palet, iar procesele operaţionale sunt identice în toate unităţile.

Nu în ultimul rând, lanţul de aprovizionare este organizat prin depozite centrale, care permit transportul mărfii de la producător la depozit cu camioane de capacitate mare, încărcate integral. Astfel, costul transportului în preţul de achiziţie al produselor este mai mic, ceea ce permite, în final, şi un preţ de vânzare mai mic pentru client.

„În medie, produsele noastre au costuri cu 15% mai mici decât media pieţei. Însă, în cazul detergenţilor sau produselor de îngrijire personală, diferenţele pot ajunge şi la 30% comparativ cu restul pieţei. Datorită acestor avantaje, în perioada ianuarie-februarie 2022 cifra noastră de afaceri a crescut cu peste 25% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut“, completează directorul Supeco.

Formatul, adaugă el, se adresează atât familiilor, cât şi micilor afaceri, magazinele având în portofoliu 650 de produse cu reduceri pentru volume mari (cu cât creşte numărul de produse cumpărate, cu atât preţul per bucată scade).

Pentru că există interes pentru acest format, retailerii vor continua să deschide magazine de discount, pentru anul acesta fiind planificate peste 70. Pentru Penny, spre exemplu, va fi anul cu cea mai rapidă expansiune, 30-35 de unităţi noi.

 

Parteneri: