Supliment ZF Retail 2022

La început de an, jucătorii din comerţul modern anunţau cele mai ambiţioase planuri de dezvoltare pentru România. În ce măsură influenţează războiul de la graniţă investiţiile?

29 mar 2022 Autor: Cristina Roşca

♦ Reţelele de magazine din comerţul modern anunţau la început de 2022 undeva la 600 de hipermarketuri şi supermarketuri noi sau remodelate şi un buget total de investiţii care mergea spre 1 mld. euro ♦ Conflictul ruso-ucrainean de la graniţa cu România a pus pe jar o întreagă lume şi a ridicat semne de întrebare privind investiţiile, mai ales în zonele vecine cu războiul ♦ În ce măsură îşi reconfigurează reţelele de magazine planurile pentru România?

Războiul ruso-ucrainean a făcut ca o lume întreagă să se reconfigureze în doar câteva săptămâni. Astfel, câteva sute de companii multinaţionale au ieşit (cel puţin temporar) de pe piaţa din Rusia, ca un răspuns suplimentar la sancţiunile impuse de Occident ţării agresoare. Totodată, activitatea celor mai mulţi actori economici este momentan sub semnul întrebării pe piaţa din Ucraina, o ţară unde se duc lupte grele zi de zi.

Acelaşi conflict a determinat investitorii din varii domenii să îşi reanalizeze în general planurile pentru perioada următoare, mai ales în zonele apropiate de război, cum este şi cazul României. În aceste condiţii, în ce măsură se amână sau se anulează investiţiile din comerţul modern alimentar în 2022, care se prefigura a fi cel mai bun an din punctul de vedere al deschiderilor şi remodelărilor?

Reţelele anunţau pentru 2022 circa 600 de magazine noi şi mutări, cea mai mare cifră de la intrarea pe piaţă. În total, pentru dezvoltarea operaţiunilor din România, cele zece companii urma să scoată din buzunare circa 1 mld. euro, sumă folosită atât pentru expansiunea curentă, cât şi pentru logistică sau terenuri noi.

„În acest moment, planul nostru a rămas acelaşi. În 2022 vom investi considerabil, mai exact 100 mil. euro, în extinderea reţelei noastre de magazine, având în plan 30 - 35 de unităţi noi (inclusiv terenuri), ocazie cu care ne vom mări şi echipa cu peste 500 de colegi. De ase­menea, vom remodela şi ultimele magazine din reţea (86), proces pe care ne dorim să îl încheiem anul acesta“, spune Daniel Gross, CEO al Penny în România.

Comerţul cu dominantă ali­men­tară este unul dintre puţinele sectoa­re de business care au continuat să se dezvolte indiferent de contextul economic, magazine noi fiind deschise şi în timpul crizei financiare din 2009-2010, şi în vremuri de creştere, dar şi în pandemie.

„Ultimii doi ani ne-au demonstrat că trebuie să fim flexibili şi să avem reacţii rapide ca să  ne adaptăm contextului. Momentan, avem un plan de acţiune în funcţie de mai multe scenarii, fiind vorba de o situaţie foarte imprevizibilă. Însă, ca abordare generală, ne con­centrăm pe securizarea stocurilor noastre, aşa cum a fost cazul şi la începutul pandemiei, când exista o anumită panică printre consumatori, dar şi pe absorbirea cât mai mult a unor eventuale şocuri inflaţioniste, pentru a nu transfera integral toate creşterile către consumatorul final“, spune Julien Munch, CEO al Carrefour România.

Cu siguranţă, adaugă el, măsura în care compania poate acţiona ca un baraj depinde şi de nivelul de inflaţie, mai ales în ceea ce priveşte costul energiei.

Totuşi, în pofida problemelor economice şi geopolitice, Carrefour continuă expansiunea şi dezvoltarea activităţii în România.

„Avem în plan consolidarea amprentei noastre fizice, prin remodelarea unor magazine şi deschiderea de noi unităţi, cu accent pe proximitate, atât prin formatul Express, cât şi Market. Planul nostru este să deschidem anul acesta dublul numărului de magazine Express deschise anul trecut, când am atins cifra de 23 de noi unităţi şi 108 în total.“

De asemenea, compania a anunţat recent un proiect-pilot împreună cu Rompetrol, pentru deschiderea câtorva magazine Express în staţiile de carburanţi.

„Mai mult, avem obiective de expansiune şi pentru discounterul nostru din grup, Supeco, unde avem planificate lansări de magazine în 2022.“

Szabolcs Nemes, managing partner în cadrul companiei de consultanţă şi analiză Roland Berger Romania, este de părere că actualul context regional, marcat de situaţia geopolitică dificilă şi de războiul din Ucraina, ar putea determina reconfigurări ale planurilor de investiţii pentru marii jucători, reconfigurări de care România să beneficieze atât la nivel de retaileri, cât şi de jucători FMCG. El face referire la o importanţă relativ mai mare a României într-un orizont de oportunităţi mai limitat.

Investiţiile anuale din comerţul alimentar sunt, de regulă, mai mari decât cele din producţie, existând puţine companii care scot din buzunare 100 mil. euro pe an fiecare. În lipsa unor investiţii pe măsură în capacităţi de producţie noi de bunuri de larg consum, dezvoltarea universului de comerţ modern poate însemna însă şi creşterea importurilor. Şi universul de comerţ modern se dezvoltă, în pofida războiului, confirmă retailerii.

„Obiectivul pe termen lung este să menţinem un ritm de de creştere organic, cu o medie de 10 noi deschideri de magazine. Anul trecut am gestionat cel mai mare buget de investiţii din ultimii 16 ani, care ne-a permis inaugurarea a 11 magazine şi modernizarea altor şapte. De la începutul anului, am deschis patru magazine, depăşind pragul de 150 de hipermarketuri în reţeaua naţională, şi urmează să anunţăm şi altele. Vom continua să investim în modernizare“, confirmă Valer Hancaş, director de comunicare şi public affairs Kaufland România. 

Anul 2022, adaugă el, pentru retail presupune adaptare rapidă şi continuarea asumării unui rol mai mare: acela de a asigura aprovizionarea populaţiei în orice scenariu.

„Este încă devreme pentru a formula un răspuns relevant, însă este limpede că războiul şi inflaţia vor genera o recalibrare a planului de investiţii şi de business în general. Urmărim îndeaproape evoluţiile şi decidem în consecinţă. În pandemie am învăţat să fim atenţi la ce se întâmplă şi să reacţionăm rapid, în condiţiile unui context volatil, care din păcate se menţine“, spun oficialii Cora.

În ceea ce priveşte investiţiile companiei, retailerul va paria pe formatul de proximitate Cora Urban. Primele trei magazine au avut rezultate bune, aşa că alte şapte vor fi inaugurate în Bucureşti în 2022. Şi dezvoltarea e-commerce va continua.

Banii retailerilor pentru investiţii merg atât către deschideri de magazine noi şi către relocări sau remodelări, cât şi către achiziţia de terenuri, dezvoltarea logisticii sau a portofoliului de produse. Până acum, nicio reţea din România nu a anunţat schimbări de planuri de investiţii în contextul războiului însă, aşa cum spun şi oficialii din domeniu, lucrurile sunt volatile.

 

Parteneri: