Supliment ZF Rezidențial

Piaţa de mobilier şi decoraţiuni a rămas în atenţia consumatorului român. Magazinele au reprezentat cota mai mare din vânzări, însă şi zona comerţului online a oferit creşteri spectaculoase

24 apr 2022 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Producţia de mobilă din România a urcat în 2021 cu circa 8% faţă de anul precedent, după o scădere considerabilă în 2020, anul de început al pandemiei, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR).

Au crescut şi exporturile, dar şi importurile, semn că anul trecut starea de spirit a devenit uşor mai bună, doar pentru a se lovi însă, la începutul lui 2022, de criza generată de conflictul din Ucraina. Ce (mai) urmează?

„Anul 2021 a fost un an bun pentru sectorul mobilei din punctul de vedere al consumului intern, dar mai slab din punctul de vedere al producţiei. S-a acoperit mult din import, care a crescut mai mult decât exportul. Dacă s-ar produce mai mult, piaţa ar putea creşte în continuare, dar anul acesta va fi mai greu, pentru că preţurile sunt mai mari“, spune Aurica Sereny, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România.

Preţurile materiilor prime au fost, de altfel, mari şi în 2021, însă ele sunt într-o continuă creştere, nu par să dea înapoi, ba mai mult, sunt dublate, în ultimele luni, şi de majorările de costuri cu utilităţile. „Materialele lemnoase se vor scumpi foarte mult şi pentru că nu ne mai putem aproviziona de la Ucraina şi Rusia, doi furnizori importanţi de lemn fasonat, cherestea şi alte sortimente care nu se găsesc în România. Lipsa de resurse va pune probleme pieţei, este o concurenţă acerbă în rândul celor care cumpără materiale“, mai spune Aurica Sereny.

Exporturile de mobilă au ajuns în 2021 la o valoare de 2,2 miliarde de euro, în creştere cu 10% faţă de 2020. Avansul a fost astfel peste cel de 8% al producţiei de mobilă din România, însă sub cel de 22% al importurilor. Germania, Franţa, Italia, Slovacia, Olanda, Cehia, Marea Britanie sunt printre cei mai „avizi“ consumatori de mobilă fabricată în România.

„După un 2020 cu multă impredictibilitate, a venit un an 2021 extrem de intens. Referitor la 2021, putem afirma că piaţa de mobilier şi decoraţiuni a rămas în atenţia consumatorului român. A fost o perioadă de creştere atât pentru piaţa de mobilier şi decoraţiuni din România, cât şi pentru activitatea Mobexpert. În acest context, am reuşit să încheiem anul cu o creştere de 15% pe zona de retail“, spune Adelina Badea, CEO al companiei Mobexpert.

În continuare, zona offline a adus cea mai mare parte din cota din cifra de afaceri a companiei, deoarece clienţii preferă să vină în magazine, să vadă şi să testeze produsele Mobexpert.

„Însă şi zona comerţului online a oferit creşteri spectaculoase. În acest moment, aproximativ 30% din vânzările Mobexpert provin din mediul online.“

Consumatorii români au acordat importanţă amenajării locuinţelor, focusându-se în special pe crearea unor spaţii multifuncţionale, care să deservească mai multe scopuri. Astfel, interesul pentru zonele de living, birou, bucătărie sau terasă a crescut simţitor. În zona de mobilier, categoriile care au înregistrat cele mai mari creşteri în anul 2021 pentru Mobexpert au fost cele de canapele şi fotolii, saltele, dar şi mobilierul pentru terasă şi grădină.

La nivel de tendinţe predomină interesul pentru folosirea materialelor naturale, prietenoase cu mediul, dar şi pentru integrarea tehnologiei în piese de mobilier, precum staţii de încărcare a telefonului sau a laptopului, precum şi crearea unor spaţii multifuncţionale, care să deservească mai multe nevoi.

„Anul 2022 aduce o situaţie de neconceput, noi provocări, poate la fel de mari ca în anul 2020. Trăim într-un nou context, foarte imprevizibil, la care trebuie să ne adaptăm rapid, să găsim soluţii potrivite de a merge înainte. În aprilie, perspectivele pentru 2022 sunt cu totul altele decât cele de la finele anului 2021, când previzionam bugetele pentru acest an. În momentul în care a început invadarea Ucrainei, vânzările au înregistrat o scădere timp de aproape două săptămâni, clienţii s-au îngrijorat şi au amânat achiziţiile până la clarificarea situaţiei. Abia două săptămâni mai târziu lucrurile au început să se reaşeze pe făgaşul lor şi sperăm la o revenire accentuată a consumului de mobilier şi decoraţiuni până la finalul anului“, mai spune Adelina Badea. Astfel, pentru 2022 Mobexpert estimează o creştere de cel puţin 5% a afacerilor.