Supliment ZF Smart City

Sebastian Mahu, Head of Asset Management, IULIUS: Vom avea funcţiuni pe zona de rezidenţial şi pe zona culturală. Primul proiect în care înglobăm muzee, spaţii de cultură.

Supliment ZF Smart City. Sebastian Mahu, Iulius: Clientul vine la mall pentru o experienţă, nu neapărat pentru shopping

28 oct 2022 Autor: Bogdan Alecu

Centrele comerciale din Europa sau Statele Unite care sunt afectate de e-commerce sunt cele care au mizat exclusiv pe shopping, explică Sebastian Mahu, head of asset management, IULIUS, cel mai mare proprietar român de malluri, condus de Iulian Dascălu.

„Între shopping şi experienţă experienţa este direcţia către care merge întreaga industrie de retail. Shoppingul a devenit ceva adiacent, care este complementar la experienţă. Nu mai există centre comerciale care sunt construite doar pentru shopping. Toate produsele care au fost construite în România în ultimii ani se bazează pe acest concept“ a spus Sebastian Mahu.

Mai mult, componenta de comercial atrage şi mai uşor oamenii înapoi în birouri, sau îi poate determina să vină mai des la birou, în detrimentul muncii de acasă, în condiţiile în care pot realiza mai multe taskuri în aceeaşi zi.

„Acolo unde clădirile de birouri au şi o componentă de retail am ob­ser­vat că numărul celor care revin la birou este cu 15% mai mare decât în cazul clădirilor care sunt strict office. A doua tendinţă arată că odată cu pan­demia s-a schimbat un aspect pe care îl priveam ca dat şi anume că apogeul vânzărilor era sâmbăta. În pro­iectele mixed-use, având în vedere că oamenii muncesc de acasă lunea şi vi­nerea, corelând activităţile de weekend, am remarcat creşteri de tra­fic în zilele de miercuri şi joi“, a ex­pli­cat directorul. El a subliniat că an­ga­jaţii micilor firme, cu sub 50 de an­gajaţi, au revenit mai repede la birou, în timp ce în cazul celor mari angajaţii mizează pe un mod de lucru hibrid.

În ceea ce priveşte planul de investiţii, el a subliniat că proiectul din Cluj este în prezent prioritatea companiei, acesta fiind cel mai mare proiect de reconversie urbană.

„Proiectul din Cluj este prioritar. Încă este în fază de proiectare-planificare. Vom continua să ne canalizăm energia către acest proiect. Zona va fi foarte importantă. Vom avea funcţiuni pe zona de rezidenţial şi pe zona culturală. Primul proiect în care înglobăm muzee, spaţii de cultură“, a subliniat Sebastian Mahu.

În proiectul din Cluj investiţia este estimată pentru început la peste jumătate de miliard de euro în urma căreia platforma industrială Carbochim va fi convertită într-o nouă destinaţie. Iulius va dezvolta acolo un proiect mixt care va include atât un nou mall, cât şi rezidenţial şi birouri. Mai mult, proiectul se vrea a fi al doilea cel mai important proiect din Transilvania, după metroul din Cluj.

„Cel mai recent anunţ al companiei referitor la investiţii viitoare este legat de Cluj-Napoca. După ce am acumulat o expertiză de peste 10 ani în dezvoltarea şi operarea a două ansambluri mixed-use de regenerare urbană, Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara, singurele de acest tip din ţară, şi după 15 ani de prezenţă pe piaţa din Cluj-Napoca, demarăm un nou proiect în inima Transilvaniei. Este vorba despre cel mai amplu proiect autohton de reconversie urbană, o investiţie estimată la peste jumătate de miliard de euro, prin care platforma industrială Carbochim va fi transformată într-un spaţiu viu al Clujului şi va fi integrată ca parte din oraş“ a spus Raluca Munteanu – director de dezvoltare  la IULIUS. Investiţia va fi realizată în parteneriat cu Atterbury Europe. Proiectul este în etapa de analiză, consultare şi autorizare, demararea lucrărilor fiind estimată pentru începutul anului 2023. Fabrica Carbochim, cel mai mare producător de abrazive profesionale din România, va fi mutată şi retehnologizată anul acesta şi nu va avea perioade de inactivitate.

„Două clădiri monument de pe platforma Carbochim vor fi renovate şi redate comunităţii ca spaţii culturale şi de experienţe. Astfel, în premieră pentru România, un spaţiu dedicat artelor performative independente va fi integrat într-un proiect mixed-use, ca parteneriat cu sectorul cultural. Vechea hală Carbochim va fi convertită în centru de live-arts, care va fi gestionat de unele dintre cele mai importante organizaţii culturale şi festivaluri din Cluj-Napoca, oferind un spaţiu pentru concerte, spectacole de teatru, dans contemporan, evenimente de modă, design şi arte media. În plus, proiectul de reconversie urbană include un amfiteatru, spaţii pentru evenimente în aer liber, o sală de teatru şi cinematograf, numeroase cafenele cu tematică internaţională şi restaurante concept. A doua clădire ce va face obiectul conversiei este uzina fabricii, care va fi transformată într-un spaţiu care va reuni atât facilităţi de coworking, cât şi spaţii-pilot de promovare a antreprenorilor, de încurajare a talentelor şi a iniţiativelor inovative locale“, a explicat Raluca Munteanu.

O altă premieră constă în faptul că noul proiect va fi deschis spre Someş şi se va coordona cu masterplanul municipalităţii de amenajare a râului, integrându-se în noul culoar verde-albastru al oraşului. Mai precis, grădina urbană de peste 4 hectare inclusă în noul proiect va fi conectată printr-un traseu velopietonal cu două parcuri adiacente din Cluj-Napoca (Parcul Armătura şi Feroviarilor).

„Proiectul de reconversie urbană va include cea mai mare suprafaţă de retail din România, de peste 115.000 mp închiriabili, care va fi o destinaţie regională de petrecere a timpului liber, indoor şi outdoor, pentru toate vârstele. Sunt prevăzute noi branduri high-end, ancore cu profil dedicat familiilor, cel mai variat mix food & beverages din ţară, fresh market de susţinere a antreprenorilor şi producătorilor locali şi concepte de entertainment în premieră naţională. Într-o primă etapă, ampla dezvoltare va include şi peste 23.000 mp de spaţii de birouri verzi inteligente, care vor contribui la consolidarea prezenţei locale a unor companii multinaţionale, în zona care va deveni, în următorii ani, unul dintre polurile puternice de business ale oraşului“, a spus directorul de dezvoltare.

Ea a subliniat că dezvoltarea se axează pe deplasarea pietonală, implementând principiile „walkable city“, cu facilităţi de încurajare a transportului public. Va dispune şi de cea mai mare parcare subterană din România, cu peste 6.000 de locuri, dar şi de peste 3.500 de spaţii pentru biciclete şi staţii de încărcare a maşinilor electrice.

 

 

Parteneri: