Gustul autentic, sezonalitatea produselor, preţul accesibil şi calitatea ridicată sunt cele patru criterii pe care le îndeplinesc cei 1.450 de producători români ale căror produse sunt prezente pe rafturile celor peste 400 de magazine Carrefour România. Care este strategia pe termen mediu a retailerului francez şi care sunt segmentele de alimente pe care Carrefour pune accent în business?
„Carrefour pune accent pe mai multe segmente alimentare în strategia sa de afaceri, în special pe creşterea ponderii sourcingului local şi diferenţiere prin calitate, în condiţii de competitivitate de preţ. Printre cele mai importante segmente se numără produsele marcă proprie şi produsele organice, produsele Filiera Calităţii Carrefour şi mărcile private precum Simpl, La piaţă, Carrefour Classic şi Essential“, spune Radu Gherman, buying director ultra-fresh (PFT) al Carrefour România.
Grupul francez îşi propune ca 40% din vânzările de produse alimentare să provină de la produsele marca proprie Carrefour până în 2026 (faţă de 33% în 2022) şi vizează vânzări de produse durabile certificate în valoare de 8 miliarde de euro până în 2026 (creştere de 40% faţă de 2022).
De asemenea, îşi doreşte dezvoltarea amprentei de produse româneşti la raft. „Cea mai vizibilă şi cu impact direct în farfuria clienţilor noştri este categoria de produse proaspete şi ultraproaspete, unde avem reţeaua cea mai amplă de producători locali – 1.450“, a completat Gherman.
Filiera Calităţii este unul dintre pilonii principali ai acestui demers, aducând produse premium şi locale direct de la fermieri la rafturi.
„Deschidem constant sezonul cu primele recolte – fie că este vorba de castravetele cornichon, ardeiul gras, cireşe sau căpşune, asigurăm prezenţa producătorilor la raft chiar şi când recolta este abia la început şi costurile sunt mai ridicate“, a precizat Gherman.
El a adăugat că an de an au crescut reţeaua de parteneriate locale şi focusul pe disponibilitatea produselor româneşti la raft, mai ales pentru categoria de produse proaspete şi ultraproaspete, cu precădere fructe şi legume de sezon care se cultivă în România. „Lucrăm cu aceştia la planurile de producţie pentru a diversifica oferta, dar a şi asigura rotaţia culturii, aducem componenta de know-how pe zona de standarde de calitate, procese de cultivare, livrare. În plin sezon, asigurăm 100% din oferta la raft a fructelor şi legumelor ce pot fi plantate local de la producători români, cu extensii semnificative de perioadă.“
Ca exemplu, spune Radu Gherman, se vede o evoluţie pozitivă şi constantă, anul acesta având creşteri în vânzări de 25% pentru fructele de pădure şi ardeiul românesc, fiind un efort amplu ce acoperă de la planul de producţie, accesibilitatea la raft, includerea în oferte speciale până la campaniile de comunicare.
„Românii consumă din ce în ce mai multe produse româneşti. Iar pentru roşii, unul dintre produsele preferate de clienţii noştri, avem iarăşi volume în creştere odată cu reintroducerea unui soi foarte apreciat pentru gustul său, respectiv peste 175 tone din sortimentul inimă de bou“, a subliniat acesta.
Mai mult, el crede că piaţa locală încă are potenţial de dezvoltare – atât la nivel de volume, cât şi la nivel calitate şi modernizare. „Noi investim constant să fim unul dintre principalii jucători care susţin agricultura românească şi antreprenorii români din această categorie.“
Sprijinul vine şi în contextul dificultăţilor din ultimii ani, atât din punct de vedere meteorologic, cât şi financiar al fermierilor, care au redus suprafeţele cultivate, adică şi recolta efectivă, iar importurile au crescut, cele cu produse agroalimentare, exceptând cerealele, depăşind 6 miliarde de euro în 2023, potrivit statisticilor naţioanale.
„În ultimii zece ani a scăzut producţia de fructe şi legume din România şi a crescut dependenţa de importuri. Turcia este în top 3 pentru ambele categorii, iar ea e o ţară din afara UE. În prezent, avem peste 4.000 de furnizori la nivelul întregii companii, dintre care 91% sunt români“, a spus Radu Gherman.
Totodată, reprezentantul Carrefour România susţine că au cea mai amplă şi mai accesibilă gamă de produse ecologice de pe piaţă şi îşi propun să menţină această poziţie. În portofoliu, compania are peste 1.000 de produse bio şi a dezvoltat propria noastră gamă de produse ecologice, Carrefour Bio. În acelaşi timp, a lărgit sortimentului bio românesc din categoria legume-fructe.
Alin Dobre este unul dintre fermierii care cred că bio înseamnă mai sănătos şi este beneficiar al programului Creştem România Bio, derulat de compania Carrefour România. El are ferma ecologică în judeţul Dâmboviţa, la 45 km de Bucureşti, în comuna Conţeşti, satul Călugăreni.
„Noi începem să producem şi să livrăm începând cu luna mai şi terminăm în funcţie de condiţiile meteo din toamnă, în luna noiembrie. Vârful de producţie este în lunile de vară, atunci când aproape în fiecare săptămână avem un produs în promoţie, ca atare preţul este mult mai atractiv pentru clienţi“, spune Alin Dobre.
Compania produce dovlecel bio, dovlecei bio mixt, dovlecei bio zucchini, ardei iute bio şi, la începutul sezonului, castraveţi Fabio bio. Primele trei produse sunt realizate sub marca Carrefour Bio. De la începutul anului până în prezent, el a livrat peste 100.000 de bucăţi (60 de tone), cu o valoare aproximativă de 800.000 de lei.
În anul 2020, Alin Dobre a aplicat pe platforma online Creştem România Bio şi din anul 2021 a început să vândă în Carrefour, despre care spune că a avut un rol important în dezvoltarea fermei prin consilierea sa şi un contract de preluare a întregii producţii, odată cu obţinerea certificării ecologice.
Producem bio, dar cumpărăm bio?
„Cererea de produse bio este în creştere la nivel global, iar România urmează această tendinţă, totuşi cu un ritm uşor de creştere. Consumatorii devin mai responsabili, atât în ceea ce priveşte protecţia mediului, cât şi standardele de producţie pe care le aşteaptă, căutând produse de înaltă calitate. Produsele bio au înregistrat creşteri de două cifre în ultimii ani în reţeaua noastră“, a explicat Radu Gherman.
Odată cu intensificarea campaniilor de conştientizare cu privire la alimentaţia sănătoasă, el observă o uşoară tendinţă de creştere a interesului pentru produsele sănătoase şi ecologice, cu un potenţial semnificativ de creştere în viitor. La sfârşitul anului 2023, grupul Carrefour oferea 10.672 de produse marcă proprie, dintre care 1.263 de produse bio şi peste 1.100 de produse marca Carrefour Bio. În cadrul produselor ultra-fresh - segmentul cel mai important în bio este reprezentat de categoria legume-fructe. Vânzările bio înregistrează o creştere peste cea a categoriei, ajungând la o pondere de peste 5% din cadrul raionului.
Radu Gherman, buying director ultra-fresh (PFT) al Carrefour România: Cererea de produse bio este în creştere la nivel global, iar România urmează această tendinţă, totuşi cu un ritm uşor de creştere. Produsele bio au înregistrat creşteri de două cifre în ultimii ani în reţeaua noastră.
„Pe măsură ce piaţa revine după ultimii ani marcaţi de multe provocări de ordin economic, politic şi sanitar, avem încredere şi observăm deja tendinţe de creştere a interesului românilor pentru produse sănătoase şi organice. Mai mult, programe dedicate precum Creştem România Bio oferă o mână de ajutor semnificativă producătorilor care îşi propun dezvoltarea unei culturi organice“, a precizat Gherman.
Peşte proaspăt din Marea Neagră la raft
„Unul dintre programele locale ale Carrefour este conceptul „Bunătăţi de soi din România“, care promovează produse cu specific local ridicat. Un exemplu unic este parteneriatul cu Cooperativă Agricolă Ţara Mea, demarat în anul 2022, care furnizează fructe de mare (midii şi rapane) şi peşte capturat din Marea Neagră“, a spus executivul.
În perioada propice pescuitului, se pot livra aproximativ trei tone de peşte proaspăt săptămânal în magazinele Carrefour, totalizând 200 de tone pe an. Secretul peştelui proaspăt, din experienţa sa, constă în livrarea rapidă de la pescar direct la magazin în doar câteva ore, o premieră în România.
„Suntem singurul retailer care oferă clienţilor peşte proaspăt pescuit direct din Marea Neagră. Temperatura optimă de transport este de 10°C pentru midii şi rapane, şi de 0-2°C pentru restul produselor. Transportul se realizează folosind saci pentru midii şi rapane şi cutii de polistiren cu gheaţă pentru peşte. Cu cât susţinem mai mult aceste iniţiative, cu atât ele au potenţial de dezvoltare pentru a deveni produs constant.“
Totodată, Carrefour are o platformă care sprijină furnizorii locali prin parteneriate cu cooperative agricole sub brandul Grădina noastr. Prima cooperativă a fost înfiinţată în 2017 în Vărăşti, apoi a continuat cu un parteneriat în 2021 în Zarand.
„Cooperativele din România joacă un rol crucial în diversificarea gamei noastre de produse locale, contribuind semnificativ la dezvoltarea de parteneriate durabile şi susţinând producătorii români. În prezent, Carrefour România colaborează cu zece cooperative partenere (Grădina Noastră din Vărăşti, Zărand, Însurăţei, Brezoaele, Fierbinţi, Beiuş, Ostrov, Târgu Secuiesc, Huşi şi Voineşti)“, a spus Gherman.
Un exemplu de reuşită al parteneriatelor companiei este colaborarea cu Cooperativa Târgu Secuiesc, care furnizează cartofi pentru Filiera Calităţii Carrefour (FCC), produşi sub îndrumarea lui Mihail Mucsi, agronom şi fondator al cooperativei. „Solul din această zonă este ideal pentru cultivarea acestui soi de cartofi, iar expertiza domnului Mihail contribuie la obţinerea unui produs de calitate superioară.“
„Am fondat oficial Cooperativa Agricolă din Vărăşti în 2018, alături de alţi trei membri fondatori şi Carrefour. Atâţia am fost la început, patru familii care trăiau din agricultură şi care îşi doreau să păstreze gustul românesc al legumelor aşa cum îl ştiam de copii. Acum, suntem 150 de familii şi livrăm zilnic sute de kg de legume proaspete în toate magazinele Carrefour din ţară, din ianuarie până în decembrie, în funcţie de specificul fiecărui sezon“, a afirmat Doru Buturugă, reprezentant al Cooperativei Vărăşti.
În 2023-2024, Cooperativa din Vărăşi, judeţul Giurgiu, a livrat peste 28 de milioane de unităţi de legume, fie că vorbim de kilograme sau legături. Ea vinde castraveţi cornichon, dovlecei, varză şi vinete, dar şi verdeţuri precum: salata, ceapa verde, mărar şi pătrunjel şi ridichile roz.
„În cadrul raionului de legume-fructe, un principiu fundamental în colaborarea noastră cu toţi furnizorii este planificarea. Aceasta presupune stabilirea unor cantităţi precise de produse în funcţie de nevoile anuale şi de comportamentul consumatorilor, ajutându-i pe fermieri să evite surplusurile mari care ar putea duce la scăderea preţurilor şi asigură o acoperire a nevoii de sourcing local pe toată perioada de producţie din România“, a subliniat Radu Gherman.
Cooperativa Gradina noastră din Voineşti livreazăcătre Carrefour mere, pere, cireşe şi prune. Fructele sunt clasate pe categorii în funcţie de soi şi calibrul lor. „Colaborarea cu Carrefour a fost de un mare ajutor pentru noi şi producătorii locali din Bazinul pomicol Voineşti, deoarece am avut unde valorifica fructele, ceea ce aduce o încurajare pentru agricultura românească“, spune Valentin Gheboianu, reprezentantul Cooperativa Gradina noastră din Voineşti.
Oferta cooperativei variază în funcţie de perioada de recoltare a fructelor şi, de asemenea, de clima din sezonul respectiv. Aceasta livrează către Carrefour din anul 2022. „Oportunitatea a apărut în urma depunerii ofertelor noastre de fructe şi de posibilitatea Cooperativei de a susţine livrările solicitate de către Carrefour.“
Cantitatea de fructe livrată de către Grădina Noastră Din Voineşti Cooperativa Agricolă este de aproximativ 60.000 kg de fructe/săptămână în locaţiile de la Cefin, Bucureşti şi Deva.
Doru Buturugă, reprezentant al Cooperativei Vărăşti: Am fondat oficial Cooperativa Agricolă din Vărăşti în 2018, alături de alţi trei membri fondatori şi Carrefour. Acum, suntem 150 de familii şi livrăm zilnic sute de kilograme de legume proaspete în toate magazinele Carrefour din ţară, din ianuarie până în decembrie, în funcţie de specificul fiecărui sezon.