Suplimente

ARGUMENT 100 Cele mai valoroase companii - 2020

ARGUMENT 100 Cele mai valoroase companii - 2020
03.12.2020, 00:25 737

Ediţia a 15-a a Anuarului Top 100 Cele Mai Valoroase Companii din România este probabil una dintre cele mai spectaculoase în ceea ce priveşte mişcările de companii de pe primele poziţii.

Astfel, surprizei UiPath din 2019, unicornul românesc producător de roboţi software intrat direct pe locul 1 anul trecut, i s-au adăugat eMag şi Dedeman. Emag, reprezentată prin Dante Internaţional SA, a ajuns de pe locul 22 în 2019 până pe locul 4 în 2020, cu o evaluare îndrăzneaţă de 2,6 miliarde euro, determinată de o listare recentă a celui mai mare e-retailer din Polonia. Dedeman îşi încununează parcursul neştirbit din cele 15 ediţii ale topului, ajungând pe locul 5, cu o valoare de 2,4 miliarde euro, după o creştere de 22%.

Iată că energia, băncile şi telecomul, care au dominat ani la rând topul celor mai valoroase companii din România, fac loc retailului (eMag, Dedeman şi Kaufland) şi it-ului - UiPath.

Apa, petrolul şi gazul (Hidroelectrica, OMV Petrom, Romgaz), adică bogăţiile României care erau altădată surprinse în stema ţării, fac împreună circa 10 miliarde de euro.

„Doar atât de puţin?“ s-ar putea întreba cineva, având în vedere că „start-up-ul“ UiPath, cu o istorie de doar 7-8 ani, este cotat în top la 10,5 miliarde euro, iar ştirile despre o posibilă listare la New York Exchange îi dau o valoare de 20 miliarde de dolari.

Iată că aici este frumuseţea şi magia businessului. Dacă nu pui resursele naturale la treabă într-un sens care să cuprindă viitorul şi să-l valorizeze, pieţele nu te cred şi nu pariază.

Topul este afectat fără îndoială de situaţia complicată a economiei locale şi mondiale determinată de pandemie. Circa un sfert din companii sunt evaluate conform capitalizării bursiere, iar băncile au fost penalizate substanţial. De asemenea, scad companiile din energie, din imobiliare, din sectorul auto şi cresc producătorii de software, retailul sau producătorii din agrobusiness.

Este topul cu cea mai mare amplitudine între cea mai mare creştere - de 160% faţă de anul anterior (eMag) - şi cea mai mare scădere, 46% (Continental Automotive).

De asemenea, avem o mare discordanţă între evoluţii în general: o treime dintre companii sunt în scădere şi circa jumătate sunt în creştere, iar restul sunt nou-intrate.

E topul cel mai discordant de până acum. Dar aici nu este numai impactul pandemiei, ci avem de-a face cu o nouă definiţie a lumii de business şi a lumii în general: nimic nu mai e la fel pentru toată lumea odată. Businessul local şi cel global se segmentează, impactul diverselor crize de toate facturile - sanitare, financiare sau energetice - este perceput în mod divers. Lumea se duce către un model multipolarizat, iar de aici încolo va fi tot mai complicat să poţi avea politici de ţară sau strategii de investiţii care să influenţeze sau să surprindă această multitudine de evoluţii.

 

SORIN PÅSLARU este redactorul-şef al Ziarului Financiar
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO