Suplimente

ARGUMENT BT Capital Partners: Stabilirea valorii unei afaceri în contextul macroeconomic actual

Top 100 Cele mai valoroase companii din România - 2022

ARGUMENT BT Capital Partners: Stabilirea valorii unei...
07.12.2022, 08:12 141

Stabilirea valorii de piaţă a unei afaceri este un lucru dificil de abordat în orice moment, dar în special în timpul turbulenţelor economice majore precum cele cu care ne confruntăm în ultima perioadă.

Cu România, probabil, deja în recesiune, şi cu o economie globală care se confruntă cu creşterea dobânzilor, a inflaţiei, şi, implicit, a costului de trai, precauţia a devenit un cuvânt cheie pentru investitori.

La nivel global, este puţin probabil ca întreprinderile mature, cu o cotă de piaţă considerabilă şi cu fluxuri stabile de venituri, să se confrunte cu o scădere semnificativă a valorii de piaţă, dar, de exemplu, companiile din tehnologie fără un model de business (sau un produs) validat şi rezilient, în special s

tart-up-urile (care încă nu au demonstrat că sunt generatoare de venituri sau care au piederi), au cunoscut deja scăderi considerabile.

Valorile de piaţă ale unor companii de top, precum Meta Platforms (ex-Facebook), care a pariat pe un segment nou („metaverse“), producătorul de echipamente de fitness Peloton Interactive şi start-up-ul de livrare DoorDash, au fost corectate masiv de piaţă în ultimele 12 luni:

Meta Platforms a pierdut aproximativ 67% din valoarea sa în ultimul an, de departe cea mai mare scădere înregistrată de un gigant tehnologic. Măsurile Apple pentru confidenţialitate impiedică integrarea reclamelor targetate, iar popularitatea crescută a TikTok (principalul concurent din sectorul de social media) a atras utilizatorii şi agenţiile de publicitate de partea sa. Totodată, situaţia macroeconomică a determinat multe companii să-şi reducă investiţiile în marketing online, una dintre cele mai importante surse de venit pentru Meta Platforms. În plus, pariul „metaverse“, de peste 36 miliarde de dolari, a înregistrat până în prezent pierderi operaţionale cumulate de circa 30 miliarde de dolari.

Acţiunile Peloton Interactive au scăzut cu circa 78% an la an. Compania a fost unul dintre câştigătorii tranziţiei către telemuncă din perioada pandemică, pe fondul restricţiilor de circulaţie şi al măsurilor de controlare a coronavirusului, multe persoane au apelat la serviciile lor pentru a se antrena de acasă. După COVID însă, situaţia s-a schimbat, iar cererea pentru produsele Peloton Interactive a scăzut din ce în ce mai mult, afectată considerabil şi de climatul macroeconomic delicat.

În cazul companiilor neprofitabile de tip start-up, precum DoorDash, acţionarii se aşteaptă la o creştere puternică a veniturilor deoarece, în cele mai multe cazuri, avansul rapid al veniturilor, atunci când este menţinut, duce adesea la o creştere rapidă a profitului. În ultimul an, veniturile DoorDash au un plus de circa 46%, un rezultat mai bun decât cel obţinut de majoritatea companiilor care înregistrează pierderi. Cu toate acestea, preţul acţiunilor a scăzut cu aproximativ 73%, deoarece atenţia investitorilor se îndreaptă spre profitabilitate, în aceste vremuri în care nu există transparenţă pe termen mediu-lung.

În mod obişnuit, o companie este evaluată prin prognozarea fluxurilor viitoare de numerar, actualizate la valoarea actuală. Reducerea reflectă faptul că valoarea de astăzi a banilor este mai mare decât cea din viitor. Cu cât reducerea este mai mare, cu atât valoarea unei afaceri este mai mică.

Problema este că factorul de actualizare în acest moment trece printr-o schimbare semnificativă ca urmare a creşterii dobânzilor.

În prezent, investitorii îşi vor revizui strategiile şi vor opta pentru instrumente cu risc scăzut, cum ar fi titlurile de stat. Dobânzile vor continua cel mai probabil să crească (poate nu atât de mult pe cât este prevăzut în piaţă), având un efect de domino asupra evaluărilor, iar investitorii sunt din ce în ce mai axaţi pe securizarea profiturilor.

Impactul este deja confirmat de numărul ofertelor publice iniţiale (IPO). Potrivit unui studiu realizat de PwC, listările de acţiuni la bursele din Europa au atins cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani, înregistrând un declin foarte mare în T2/2022 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut: de la 142 în perioada aprilie-iunie 2021 la 29 în aceleaşi luni din acest an.

Concomintent, piaţa de capital locală a trecut printr-un an dificil. Tensiunile geopolitice continue şi instabilitatea economică au făcut ca mulţi potenţiali emitenţi să-şi amâne planurile de listare până când stabilitatea şi transparenţa revin în piaţă. Aceste companii îşi reevaluează acum planurile pentru a se asigura că se pot adapta la noul climat macroeconomic şi sunt pregătite pentru redresare în viitorul apropiat.

În contextul inflaţionist, se observă o perioadă de incertitudine în ceea ce priveşte evaluările, deoarece este foarte dificil a anticipa si prognoza veniturile şi cheltuielile pe care companiile ţintă le vor percepe în viitor. Unele firme vor putea transfera creşterile de costuri către consumatori, dacă produsul sau serviciul lor este esenţial însă, companiilor din sectoare „auxiliare“ le va fi mai greu deoarece consumatorii, afectaţi de creşterea costului de trai, sunt mai precauţi cu modul în care îşi cheltuie banii.

Problemele menţionate afectează majoritatea jucătorilor din economie şi ele se adaugă la complexitatea evaluărilor companiilor.

Experţii se aşteaptă ca activitatea din pieţele publice şi private să se reia în 2023, odată cu o potenţială relaxare economică, dar deocamdată climatul actual complică evaluarea companiilor care fie sunt la vânzare, fie caută finanţare.

 

Şerban Dumitrescu, associate BT Capital Partners

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO