Suplimente

Argument Cei mai mari jucători din economie

Argument Cei mai mari jucători din economie

Autor: Sorin Pâslaru

27.06.2019, 00:06 209

2018 a fost cel mai bun an din istoria businessului românesc, cu o cifră totală de afaceri a companiilor de circa 330 mld. euro şi un profit brut istoric de 25-30 mld. euro, conform estimărilor Ziarului Financiar.

Evoluţia la nivel macro vine cu o creştere economică de 4,1%, s-a regăsit şi în conturile companiilor, care au cunoscut majorări de 10-15% ale cifrelor de afaceri şi profiturilor.  A fost un an de consolidare, în care firmele nu au suferit schimbări ale fiscalităţii şi nici mişcări bruşte ale dobânzilor sau ale cursului valutar, care să influenţeze percepţia consumatorilor. Doar inflaţia de 3-4% a muşcat din creşterea puterii de cumpărare, dar a fost şi în avantajul firmelor, care şi-au descărcat astfel în piaţă majorările interne de costuri.

Ritmul de creştere al salari­ilor a continuat cu un plus de 15% pe an, ceea ce a făcut ca în ultimii şapte ani salariul mediu net din România să se dubleze, până aproape de 3.000 de lei net, în 2018.

Există sectoare de activitate precum sănătatea, învăţământul şi construcţiile unde salariul mediu net s-a dublat doar în 4-5 ani.

Creşterea salariilor nu se datorează doar politicilor guvernului de majorare a salariului minim pe economie, ci şi unei evoluţii generale în toată regiunea Europei de Est de presiune pe piaţa muncii.

Angajatorii caută nu numai programatori sau constructori, ci şi vânzători în retail sau muncitori în fabricile de componente auto. Toţi aceşti bani în plus din economie s-au aruncat în piaţă.

Ca urmare, vânzările de bunuri de larg consum şi de folosinţă îndelungată, de combustibil, de automobile, dar şi de locuinţe au crescut cu rate între 10 şi 20%. Însă pentru multe pieţe, cum este cea imobiliară sau auto, nici măcar în 2018 nu au fost atinse nivelurile din 2007-2008.

În acest context de motoare turate pentru majoritatea firmelor, companiile cu capital pivat românesc au avut creşteri solide care le-au menţinut sau îmbunătăţit poziţiile în topurile sectoriale.

Spre exemplu, Bog’Art, cel mai mare jucător român din piaţa construcţiilor, a cunoscut o rată de creştere a afacerilor de peste 30% şi a trecut astfel pe primul loc în clasamentul celor mai mari jucători din acest sector. Creşterea s-a bazat însă în primul rând pe comenzi ale dezvoltatorilor privaţi de birouri rezidenţiale şi centre comerciale  şi nu pe lucrări de infrastructură -  autostrăzi sau şosele comandate de stat. Rămâne însă cu o cifră de afaceri sub 1 mld. lei, în condiţiile în care, la o piaţă a costrucţiilor de 10-12 mld. euro, ar trebui să fie măcar o mare companie de profil cu capital românesc cu business de peste 1 mld. euro.

Aceasta de fapt poate să fie şi o explicaţie pentru încetineala construcţiei de autostrăzi din România: faptul că nu avem un mare jucător capabil, atât financiar cât şi tehnologic, să treacă munţii cu o autostradă.

Alţi mari jucători români care şi-au consolidat primul loc pe pieţele unde activează ca urmare a unei creşteri de peste 10% a cifrei de afaceri sunt Köber, în industria vopselelor, Fan Courier, în curierat, MedLife, în servicii de sănătate privată.

În industria chimică se profilează apariţia unui nou jucător, Compania Română de Chimie - care include Chimcomplex şi noile active achiziţionate de la Oltchim.  Firmele româneşti şi băncile au început să intre, prin achiziţii, şi pe pieţele din regiune. Până să ajungă însă la foamea de extindere a polonezilor, de exemplu, mai este drum lung.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO