Suplimente

Astăzi apare “Anuarul de Business al României 2021. Cei mai mari jucători din economie”

Argument Sorin Pâslaru, redactor-şef Ziarul Financiar

Astăzi apare “Anuarul de Business al României 2021....

Autor: Sorin Pâslaru

22.06.2021, 17:30 280

Datele despre cifrele de afaceri şi profiturile din 2020 ale liderilor de piaţă din cele peste 80 de sectoare reprezentative din economie analizate în anuarul Cei mai mari jucători din economie ediţia 2021 arată ca pierderile de business din cauza pandemiei nu au fost până la urmă atât de mari.

Cele mai mari scăderi de cifre de afaceri au fost, cum era de aşteptat, în sectorul de hoteluri, restaurante şi turism, dar aceste activităţi nu au (deocamdată) o amploare atât de mare în economia românească încât să influenţeze şi restul afacerilor. Au mai scăzut substanţial veniturile companiilor din retailul de combustibili auto.

Marile hoteluri din Bucureşti, spre exemplu, şi-au văzut afacerile diminuate cu peste 50%. Cifra de afaceri a hotelului Marriot a scăzut în 2020 faţă de 2019 de la 140 de milioane de lei la 61 de milioane de lei, iar grupul Ana Hotels, care include două hoteluri în Poiana Braşov, unu pe litoral şi două în Bucureşt,i şi-a diminuat veniturile până la mai puţin de o treime: de la 167 de milioane de lei la 55 de milioane de lei. La fel lanţul Continental: scădere de la 142 de milioane de lei la 40 de milioane de lei cifră de afaceri.

Dacă liderii au evoluat astfel, este de presupus că celelalte businessuri hoteliere au fost şi mai afectate. În turism, agenţii precum Christian Tour, Eximtour şi Vola şi-au micşoratveniturile cu două treimi.

Restaurantele au reuşit să reziste mai bine prin livrările la domiciliu şi terase. Spre exemplu, afacerile McDonalds au scăzut doar cu 7% în criză, de la 926 de milioane de lei în 2019 la 869 de milioane de lei în 2020. KFC în schimb a scăzut cu 20%, de la 670 de milioane de lei la 530 de milioane de lei, iar Starbucks cu 35%, de la 140 de milioane de lei la 91 de milioane de lei.

Consumul la domiciliu a reuşit să menţină pe plus vânzările de bere, de lapte sau de carne. Astfel, liderii berarilor - Ursus, Heineken şi Bergenbier  - au înregistrat creşteri ale cifrelor de afaceri între 3 şi 5%, iar Heineken şi Bergenbier şi-au îmbunătăţit profitabilitatea serios. Producătorii mari de vin precum Recaş, Jidvei şi Cotnari şi-au redus cifra de afaceri.

La fel şi primii trei mari jucători din sectorul băuturilor nealcoolice (sucuri carbogazoase, apă minerală). Vânzările Coca-Cola, care probabil aproximează mersul economiei mai bine decât orice institut de statistică, au scăzut cu 11% în 2020, până la 2,4 miliarde de lei, dar profitabilitatea a rămas la un nivel ridicat: 336 de milioane de lei profit net, adică 14% marja de profit net. Au scăzut şi Pepsi şi Romaqua Group.

Liderii din sectoarele carne, lapte, pâine sau ulei precum Smithfield, Transavia, Albalact, Velpitar şi Bunge şi-au majorat afacerile în 2020, dar alte companii din top 10 din aceste domenii au înregistrat şi scăderi.

În energie însă au fost scăderi masive ale cifrei de afaceri şi profitului, determinate atât de scăderea preţurilor, cât şi de diminuarea consumului ca urmare a restricţiilor de circulaţie. OMV Petrom scade cu 25%, de la 20 de miliarde de lei la 15 miliarde de lei cifră de afaceri, pe când Rompetrol scade cu 42%, de la afaceri de 14 miliarde de lei la 8 miliarde de lei.

Consumul de energie electrică a fost mult mai rezilient, astfel încât afacerile Electrica sau Enel s-au menţinut.

Companiile din construcţii au „zburdat“, precum UMB Spedition, care şi-a majorat cifra de afaceri de la 280 de milioane de lei la 1 miliard de lei, sau PORR (Austria), cu afaceri dublate de la 400 de milioane de lei la 800 de milioane de lei. Ambele sunt implicate în construcţii de autostrăzi şi drumuri expres, iar statul a început să dea drumul la bani pentru infrastructură.

Au avut de câştigat şi curierii, dar în aceeaşi filosofie „liderul ia totul“. Fan Courier şi-a majorat afacerile de la 790 de milioane de lei la 1 miliard de lei, cu 25%, dar urmăritorul Urgent Cargus a crescut cu doar 10%, de la 450 de milioane de lei la 490 milioane de lei. Bineînţeles că transporturile aeriene au suferit masiv, Wizz Air, Tarom şi Blue Air reducându-şi numărul de pasageri şi deci afacerile cu peste două treimi.

Stând acasă, oamenii şi-au pus locuinţa la punct. Afacerile Dedeman au crescut cu 10%, până la 9 miliarde de lei. La fel şi Leroy Merlin, dar la mare distanţă, până la 2,1 miliarde de lei. Vânzările de ciment au fost de asemenea în creştere, determinate de revirimentul construcţiilor.

Băncile şi asigurările au stat bine, pe plus, vânzările online au crescut puternic (eMAG plus 45%), iar marii integratori din software IBM şi Microsoft au crescut cu peste 10%.

Per total, 2020 nu a fost aşa de dur cum părea în martie-aprilie. Se va vedea în următorii ani ce efecte de durată va lăsa şocul.

Sorin Pâslaru, redactor-şef Ziarul Financiar

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO