Suplimente

Cine sunt cei care au primit titlul de „Antreprenorul Anului“ în cadrul proiectului „Campioni în business“

Cine sunt cei care au primit titlul de „Antreprenorul...

Autor: Corina Mirea, Mădălina Dediu Panaete

16.11.2015, 00:30 995

ANTREPRENORUL  ANULUI 2010

Doina Cepalis, fondatoarea TE-Rox Prod din Paşcani

După absolvirea Facultăţii de Ştiinţe Economice din Iaşi, Doina Cepalis a lucrat mai mulţi ani în contabilitate. Ulterior, în 1990, a devenit directorul economic al retailerului Moldova SA, care avea circa 200 de angajaţi şi 37 de magazine. Lanţul de magazine a fost privatizat prin metoda MEBO în 1994, iar antreprenoarea a devenit acţionar, cumpărând un pachet majoritar. În anul 2000 a cumpărat 93% din acţiunile fabricii Integrata Paşcani, specializată în realizarea de produse din in şi cânepă.

Şapte ani mai târziu, compania trecea printr-o perioadă dificilă, ceea ce a dus la reorganizarea acesteia pentru a rămâne pe piaţă. Începe astfel să producă huse şi centuri de siguranţă pentru scaunele auto pentru copii. Astăzi, fabricile Te-Rox Prod realizează atât huse şi accesorii, cât şi scaune auto pentru copii. Grupul deţinut de Doina Cepalis are cinci fabrici şi afaceri de peste 120 mil. lei.

Astfel că ea este una dintre cele mai mari antreprenoare din România, ducând compania Te-Rox Prod din Paşcani pe primul loc în topul producătorilor de scaune auto din Europa. Iar reuşitele sale în business sunt cu atât mai importante cu cât în momentul în care economia internaţională i-a schimbat macazul în afaceri ea a regândit businessul astfel încât să păstreze locurile de muncă ale câtorva sute de oameni ale căror mâini fabrică produse pentru Disney, Ferrari, Chicco, Prenatal, Fischer Price sau Tex. În total, în cadrul grupului lucrează peste 1.000 de oameni. Cea mai mare companie din grup - Te-Rox Prod - a avut anul trecut o cifră de afaceri de 95,2 milioane de lei, cu 4% mai mult faţă de anul precedent. Corina Mirea

 

ANTREPRENORUL  ANULUI 2011

Mihai Miron, fondator al Ropharma din Braşov

Mihai Miron este unul dintre cei mai experimentaţi antreprenori din piaţa farmaceutică, fiind fondatorul Europharm, companie pe care a vândut-o către gigantul GlaxoSmithKline. În 1992, când a început acest business, el s-a folosit de o şcoală dezafectată, unde, alături de 14 colaboratori, a pus bazele primei unităţi de producţie de medicamente. A rămas la cârma companiei mai mulţi ani, fiind nu doar manager pe România al businessului, ci pe întreaga Europă Centrală şi de Est. De numele lui se leagă însă şi crearea şi lansarea pe piaţa românească a  82 de medicamente, precum şi grupul farmaceutic Ropharma, care activează pe mai multe segmente de profil. Este unul dintre antreprenorii în serie ai României, preferând să nu privească de la depărtare evoluţia companiilor create în timp ce îşi investeşte banii obţinuţi în alte domenii, ci a preferat ca imediat ce nu a mai putut continua într-o structură devenită corporatistă să se întoarcă în joc, în piaţă şi să creeze un nou brand.

Ropharma (din care fac parte mai multe linii de business, de la producţie de medicamente la farmacii, distribuţie de medicamente şi servicii medicale) este unul dintre cele mai puternice branduri din industria farmaceutică locală în prezent. 

Când a demarat producţia în anii ’90, aceasta a început la Buzău, iar distribuţia a fost făcută, într-o primă fază, în Buzău, Focşani, Braşov şi Iaşi, însă lucrurile au evoluat mai rapid la Braşov (unde Ropharma are şi în prezent sediul central). Corina Mirea

 

ANTREPRENORUL  ANULUI 2012

Teofil Mureşan, fondator şi membru al Electrogrup din Cluj

În 1997, Teofil Mureşan lucra ca dispecer-şef la Dispeceratul Energetic Naţional şi era profesor asociat la Universitatea Tehnică din Cluj. De-a lungul timpului însă, el a fost şi consultant în sectorul infrastructurii energetice, de unde a şi pornit ideea acestuia de a îşi face un business în această zonă, respectiv Electrogrup. De atunci businessul său şi-a extins domeniul de activitate, ajungând să poată oferi servicii în infrastructura telecom, în new media, în piaţa de energie şi de gaze naturale sau în energii regenerabile. Astfel că astăzi, la 15 ani de la debutul său în afaceri, liniile de business au evoluat în companii distincte.  După apariţia pe piaţa românească a primilor furnizori de telefonie mobilă, Electrogrup a trecut şi la realizarea infrastructurii de telecomunicaţii.

De atunci, businessul condus de Mureşan împreună cu fratele său Simion a crescut spre un rulaj anual de 90 - 100 de milioane de euro, iar grupul activează şi pe segmentul energiilor regenerabile. Teofil Mureşan, care este acum membru al boardului Eletrogrup, nu a rămas departe de studiu, acesta finalizând un program de MBA la London Business School. El este şi doctor în inginerie electrică.

Printre clienţii Electrogrup se numără nume mari din industria de telecomunicaţii (cum ar fi Vodafone, Orange, Romtelecom sau UPC), distribuitori de energie (E-ON, Enel, Electrica, CEZ Group sau Transelectrica) şi dezvoltatori de parcuri industriale. Corina Mirea

 

ANTREPRENORUL  ANULUI 2013

Radu Georgescu, partener fondator al Gecad Group din Bucureşti

Radu Georgescu este un antreprenor cu vechime al pieţei locale. În 1992, când a lansat prima companie de software Gecad, avea doar 24 de ani şi era student în ultimul an la Construcţii de maşini în cadrul Institutului Politehnic Bucureşti (actuala Universitatea Politehnică din Bucureşti). În acea perioadă a început însă pasiunea pentru calculatoare şi tot atunci şi-a „vândut“ şi primul proiect. Proiectul consta într-o aplicaţie software pentru proiectare asistată, derivată din proiectul de licenţă, vândută chiar profesorului coordonator. Doi ani mai târziu, în 1994, Radu Georgescu pune bazele tehnologiei antivirus RAV, pe care Microsoft o cumpără în 2003. Câţiva ani mai târziu, el a mai avut o companie de vândut, după ce în tot acest timp a pus pe picioare şi a dezvoltat o altă companie plasată relativ pe acelaşi segment generalist pe care merg şi celelalte licenţe. Astfel, în 2010, Radu Georgescu vinde Gecad ePayment, numită în prezent PayU România, către grupul sud-african Naspers. În 2013, el marchează al treilea mare exit prin vânzarea Avangate, companie a Gecad Group, către Francisco Partners.

De mai bine de 20 de ani Radu Georgescu continuă astfel să fie unul dintre cei mai activi antreprenori din România. Businessul care are legătură directă cu numele lui Radu Georgescu, respectiv Avangate (Avangate SR:), a avut anul trecut afaceri de circa 32,5 milioane de lei în 2014, în creştere cu aproximativ 40% faţă de anul precedent, potrit datelor de la Ministerul de Finanţe.

De numele lui Radu Georgescu se mai leagă şi start-up-uri precum Vector Watch (unde este membru al boardului) sau Doggy & Co. Corina Mirea

 

ANTREPRENORUL  ANULUI 2014

ADRIAN MIHAI (foto), Neculai Mihai, Felix Pătrăşcanu - fondatori ai Fan Courier

Efervescenţa anilor ’90 l-a făcut pe Adrian Mihai să-şi dorească propria afacere. Aşa că în 1998, alături de fratele său Neculai şi de Felix Pătrăşcanu, prieten din copilărie, a intrat în prima sa mare aventură antreprenorială: Fan Courier. La mai bine de 15 ani de la lansare, cei trei sunt în continuare acţionarii principali ai unei companii care a trecut de la o firmă aflată într-un apartament de două camere la unul dintre cele mai tehnologizate hub-uri din domeniul curieratului rapid. Fan Courier este în prezent liderul pieţei locale de curierat, cu afaceri de 333,7 milioane de lei în 2014, cu 19% mai mult faţă de anul precedent, cifrele fiind peste nivelul estimat anterior de conducerea companiei.

În momentul lansării pe piaţă, acţionarii Fan Courier îşi doreau să transforme compania în cel mai mare furnizor de servicii de curierat din România. În prezent, compania pusă pe picioare de ei nu numai că este cel mai mare jucător din piaţă, ci este şi un angajator important pe o piaţă care în perioada de criză nu a avut cum să creeze locuri de muncă. În 2014 a avut un număr mediu de 3.785 de angajaţi, cu 1.000 mai mulţi faţă de anul precedent. Fan Courier, afacerea începută în 1998 de trei antreprenori români ca o alternativă la serviciile poştale, a reuşit să adune în perioada 2008-2013 profituri nete de peste 55 de milioane de euro, cu o marjă medie de 18%, arată datele de la Ministerul de Finanţe.  În perioada 2008-2013 cifra de afaceri a companiei s-a majorat cu 83% în lei, avansul de anul trecut faţă de 2012 fiind de 16%, la 280 mil. lei (63 mil. euro). Corina Mirea

 

ANTREPRENORUL  ANULUI 2015

Raul Ciurtin, acţionar Albalact din judeţul Alba

Raul Ciurtin este acţionar şi preşedinte al Albalact, companie listată la Bursa de Valori din Bucureşti care a devenit liderul pieţei de lactate şi care are în prezent o capitalizare de 200 de milioane de lei.

La Revoluţie, Raul Ciurtin, care acum are 43 de ani, era un licean care se gândea să facă o carieră în medicină. Însă după ce a absolvit Facultatea de Medicină Iuliu Haţieganu din Cluj şi a urmat timp de doi ani stagiatura ca medic generalist la Satu Mare, soarta i-a schimbat drumul iniţial şi l-a trimis în mediul de business.

Oportunitatea de a intra în afaceri a venit chiar din partea tatălui sau, Petru Ciurtin, care în 1999 a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni al Albalact, după ce compania a intrat în proces de privatizare.

Albalact a fost de fapt Întreprinderea de Industrializare a Laptelui înfiinţată în 1971 în Alba Iulia, care a intrat în regres după Revoluţie. De altfel, la momentul preluării societăţii, fabrica se afla într-o situaţie dezastruoasă, iar datornicii băteau la usa.În anul 2000, cifra de afaceri a companiei era de 1,5 milioane de euro. Anul trecut, Albalact a devenit cel mai mare jucător din industria lactatelor, cu o cifră de afaceri de 475 mil. lei (circa 107 mil. euro).

„Sunt foarte mândru de faptul că sunt antreprenor român şi că după ani şi ani de lupte cu probleme, provocări, dar cu credinţă intactă că se pot face mai bine în fiecare zi, am reuşit după 16 ani să ajungem ca să zic aşa „from zero to hero” ( de la zero la erou n-red.). Am ajuns să devenim lideri într-o industrie foarte competitivă, cea a lactatelor, unde majoritatea jucătorilor sunt multinaţionale cu multă multă experienţă pe piaţă”, a declarat Raul Ciurtin în cadrul Galei Campioni în Business 2015.  Albalact are în portofoliu peste 150 de produse comercializate mai multe branduri precum Zuzu, Fulga, De Albalact, Rarăul şi Poiana Florilor. Compania este prezentă pe piaţă cu produse precum lapte ambalat, iaurt, unt, smântână sau brânzeturi, Albalact are o fabrică la Oiejea, judeţul Alba, dar deţine şi fabrica Rarăul. Compania este liderul pieţei de lapte UHT şi lapte pasteurizat cu brand-ul Zuzu încă din anul 2008. De asemenea, Albalact este lider şi în alte segmente de piaţă. Compania are cel mai vândut brand de unt şi smântână – De Albalact.

Pe segmentul iaurt, Albalact este al doilea mare producător, cu brand-ul Zuzu, la fel şi în categoria brânză proaspată de vaci - unde compania ocupă locul secund cu brand-ul Rarăul. Albalact este listată şi la bursa de la Bucureşti cu simbolul ALBZ.

Albalact mai deţine în proporţie de 100% societatea de logistică Albalact Logistic. Mădălina Panaete 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO