Suplimente

Cristalele Boemiei nu-i lasă indiferenţi pe români, dar nici pe autorităţi

„Preciosa are o tradiţie seculară, este o «industrie» a artizanatului de lux.“

„Preciosa are o tradiţie seculară, este o «industrie» a artizanatului de lux.“

Autor: Bogdan Cojocaru

26.09.2014, 00:04 713

Cristalul de Boemia este si­no­nim cu luxul, rafinamentul şi măiestria, iar renu­mele can­de­labrelor meşterilor cehi a ajuns până la marile curţi re­ga­le, de la Viena la Versailles şi de la Înal­ta Poartă oto­mană la Sankt Petersburg.

În zilele noastre, şapte companii din industria cristalului din Boemia de Nord produc şi duc mai departe o tradiţie de peste şase secole sub numele Preciosa, reprezentat în România de Sorin Bunea, prin Online Business Solutions (OBS). Firma are din aprilie un magazin în Băneasa Shopping City, iar domnul Bunea face „o de­z­vă­luire, în premieră“ pentru cititorii ZF: „Designerii Preciosa vor concepe produse dedicate exclusiv pieţei româneşti“.

„Punctul de vânzare din Băneasa Shopping City este doar un prim pas. Avem multe planuri, dar unul dintre ele este cu totul special: creaţii ale meşterilor din Boemia care se vor adresa tradiţiilor ro­mâneşti şi nu vor putea fi achiziţionate decât din România“, spune domnul Bunea.

Reflexiile cristalului boemian nu-i lasă in­diferenţi pe români. În luna august, a cin­cea de la deschiderea magazinului din Bă­neasa, cifra vânzărilor aproape s-a dublat faţă de prima lună, aprile. OBS este im­portator-distribuitor al produselor Pre­ciosa Beauty, divizia care se ocupă de crea­rea, fabricarea şi comercializarea biju­te­riilor şi a figurinelor Preciosa, şi totodată retailer.

Să vinzi produse de lux din cristal nu este uşor în România. Afacerile se lovesc de birocraţie. Preciosa produce doar în Uniunea Europeană, iar produsele sale sunt verificate în concordanţă cu normele comu­nitare. Cu toate acestea, pentru a putea fi comercializate în România, biju­teriile din metal preţios sunt reverificate de autorităţile române, bucată cu bucată, în conformitate cu exact aceleaşi norme.

„Este un proces redundant şi inutil care se traduce în cheltuieli considerabile, întârzieri în lansarea noilor colecţii, efort logistic, plus, cel mai grav, un risc major de deteriorare a unor produse de lux, deci risc de pierderi foarte mari“, explică domnul Bunea.

Istoria Preciosa este întunecată de Primul Război Mondial. În Boemia de Nord, doar şapte companii din industria cristalului au supravieţuit conflagraţiei, iar ele s-au unit şi din 1948 poartă denumirea de Preciosa. „În acest fel con­tinuă o tradiţie înce­pută încă din anul 1376, când în Boe­mia a fost aprins primul cuptor de pre­lu­crare a stic­lei“,  spune Bunea. Gru­pul are în prezent fi­lia­le, printre altele, în SUA, Marea Britanie, Rusia, Dubai, China şi Singapore.

În România, cele mai scumpe figurine din cristal Preciosa vândute până acum de OBS sunt „Chess Set“, un set format din tablă şi piese de şah care costă 2.280 de lei,  şi „Mustang“, o mică statuetă a unui cal cu pre­ţul de 910 lei. Din categoria bijuerii, cea mai scumpă piesă vândută este colierul „Fantasy“, la preţul de 920 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO