Suplimente

Cu inovaţie şi tehnologie, două bănci poloneze au venit în România pentru a ataca piaţa prăfuită a serviciilor digitale

Cu inovaţie şi tehnologie, două bănci poloneze au venit în România pentru a ataca piaţa prăfuită a serviciilor digitale

Idea Bank este o bancă de talie redusă cu active de 1,3 miliarde de lei, echivalentul unei cote de piaţă de 0,1%.

Autor: Anelis Baciu

09.05.2016, 00:06 1551
Idea Bank, bancă controlată de miliardarul Leszek Czarnecki, unul dintre cei mai bogaţi polonezi, şi Alior, cel mai nou star al industriei bancare poloneze, au atacat piaţa românească mizând pe dezvoltarea operaţiunilor online şi ţintirea tinerei generaţii.

Cele două par însă să aibă mult de lucru în România, care are o piaţă a serviciilor digitale învechită în comparaţie cu cea a ţării-mamă, recunoscută în regiune pentru ritmul alert şi uşurinţa cu care a îmbrăţişat tehnologia modernă şi inovaţia.

Punând preţ pe eficienţă şi pe reducerea costurilor, sistemul bancar polonez promovează intens tranzacţiile online şi plăţile contactless în special în rândul tinerilor.

Atât Idea Bank, cât şi Alior vor să replice pe piaţa locală modelul de business din Polonia, de aceea au o prezenţă teritorială redusă.

În cazul Alior, lipsa unei reţele de vânzări este explicată şi prin faptul că banca a pus România pe harta de dezvoltare abia la finalul anului trecut.

Alior  a încheiat un acord cu Telekom (fostul Cosmote) şi va  furniza servicii bancare celor şase milioane de clienţi ai operatorului de telefonie mobilă.

Alior este o bancă tânără, fiind înfiinţată în 2008, fapt care explică preferinţa pentru serviciile digitale. Deşi tânără, banca a câştigat rapid teren. În Polonia Alior are aproape trei milioane de clienţi, din care peste 130.000 de companii.

De altfel, Alior este una dintre cele mai agresive bănci din Polonia pe zona de retail, unde a semnat parteneriate strategice cu Tesco şi T-Mobile.

Banca a raportat anul trecut un profit de peste 360 de milioane de lei, cu 13% mai mult decât în 2014. Mai întâi sistemul bancar a atras atenţia însă miliardarului polonez Leszek Czarnecki (51 de ani), cu o avere estimată de Forbes la 1,4 miliarde de dolari.

Czarnecki care controlează un  adevărat imperiu financiar în Europa Centrală şi de Est a făcut avere dezvoltând în anii ’90 cea mai mare companie de leasing din Polonia, pe care a listat-o în 2000 la bursa din Varşovia şi a vândut-o un an mai târziu către banca franceză Credit Agricole.

De atunci, el şi-a extins afacerile în Ucraina, Rusia, Belarus şi în final România, odată cu preluarea în 2013 a Romanian International Bank (RIB) pe scheletul căreia a construit Idea Bank.

Idea Bank este o bancă de talie redusă cu active de 1,3 miliarde de lei, echivalentul unei cote de piaţă de 0,1%.

Polonezii au însă planuri de creştere şi vor să creeze în România un grup financiar solid în banking şi leasing.

Idea Bank mizează mai mult pe zona digitală, un atu pentru care este cunoscută în ţara de origine. Idea Bank mai este numită în Polonia şi „Uber bank“, după ce a introdus un serviciu prin care pune la dispoziţia clienţilor o maşină care livrează cash printr-un simplu apel telefonic prin intermediul unei aplicaţii mobile. Produsul dez­voltat de Idea în Polonia este practic un ATM mobil care permite şi depu­nerea, nu doar retragerea de numerar.

Pe lângă industria bancară, investitorii polonezii sunt prezenţi, dar indirect, şi pe piaţa asigurărilor. Grupul olandez Aegon operează pe piaţa românească de asigurări şi pensii private printr-o sucursală a companiei de asigurări pe care o deţine în Polonia.

 
AFACERI DE LA ZERO