Suplimente

Diversitatea, echitatea şi incluziunea, cuvinte cheie în vocabularul departamentelor de HR în viitor

Diversitatea, echitatea şi incluziunea, cuvinte cheie...

Autor: Ramona Cornea

22.04.2024, 00:05 55

„Companiile care adoptă explicit o abordare incluzivă transmit un important mesaj social despre respectarea oamenilor şi a condiţiei umane înainte de orice altceva şi devin un magnet pentru talente altfel ignorate.” „Pe lângă beneficiile evidente în ceea ce priveşte inovaţia, creativitatea şi satisfacţia angajaţilor, focusul pe DEI contribuie şi la îmbunătăţirea reputaţiei companiei şi la atragerea unui spectru mai larg de talente.”

În 2023, diversitatea, echitatea şi incluziunea (DEI) au fost supuse unor presiuni, iar constrângerile financiare din cadrul organizaţiilor, împreună cu modificările aduse legislaţiei, au pus sub semnul întrebării rolurile şi acţiunile DEI, scrie raportul World of Work Trends 2024, realizat de Top Employers Institute.

„Chiar şi aşa, două din cinci (41%) dintre companiile noastre certificate Top Employer continuă să acorde prioritate DEI, o creştere cu 18 puncte procentuale faţă de anul trecut”, scrie raportul citat.

Departamentele de HR au învăţat să integreze mai strâns diversitatea, echitatea şi incluziunea în practicile sale de zi cu zi. Motivaţiile cheie ale organizaţiilor în promovarea DEI constă în impactul pozitiv al acestora asupra altor domenii ale performanţei afacerii.

În România, diversitatea în forţa de muncă a companiilor a fost într-o continuă evoluţie în ultimii ani, pe măsură ce tot mai multe organizaţii încep să recunoască importanţa practicilor DEI pentru succesul pe termen lung, susţine Bogdan Gabor, country manager al companiei de resurse umane Lugera, The People Republic.

„În plus, în contextul globalizării şi al integrării României în pieţele internaţionale, companiile locale au fost încurajate să adopte practici mai deschise şi inclusive. Astfel, multe companii au început să dezvolte şi să implementeze politici şi programe orientate spre creşterea diversităţii în cadrul echipelor lor, acordând o atenţie specială recrutării din grupuri subreprezentate şi promovării unei culturi organizaţionale care valorizează diferenţele individuale”, adaugă el.

Cu toate acestea, gradul în care diversitatea, echitatea şi incluziunea sunt integrate în strategiile de resurse umane variază semnificativ de la o companie la alta, în funcţie de dimensiunea organizaţiei, domeniul de activitate şi gradul de expunere internaţională.

„În general, marile corporaţii şi companiile multinaţionale care operează în România tind să aibă politici mai elaborate şi programe dedicate DEI, reflectând standardele şi practicile lor globale. Pe de altă parte, IMM-urile şi companiile locale pot fi la început de drum în ceea ce priveşte implementarea unor astfel de iniţiative, deşi există un interes crescând şi în rândul acestora faţă de diversificarea şi îmbunătăţirea practicilor de angajare.

Este important de menţionat că, pe lângă beneficiile evidente în ceea ce priveşte inovaţia, creativitatea şi satisfacţia angajaţilor, focusul pe DEI contribuie şi la îmbunătăţirea reputaţiei companiei şi la atragerea unui spectru mai larg de talente”, a concluzionat Bogdan Gabor.

Ionela Borsan, recruitment manager în cadrul companiei de recrutare în regim temporar Prohuman România, subliniază şi ea că acest concept al DEI este din ce în ce mai prezent în rândurile companiilor, iar angajatorii încearcă să găsească un echilibru între diversitate, incluziune şi acel “perfect match” între candidat, organizaţie şi activitate.

„Strategia de resurse umane adoptată la nivel general de către companii porneşte de la nevoia de o retenţie cât mai mare şi identificarea tiparului de candidat care să facă click cu respectiva cultura organizaţională, cât şi cu echipa.”

 „Riscurile pot fi majore dacă strategia este privită dintr-un unghi diferit şi  se reflectă într-o atriţie mare, prezenţa conflictelor şi a unui disengagement în rândul angajaţilor”, explică ea.

Sorin Faur, fondator al Academiei de HR, spune că în România suntem la începutul acestui trend al diversităţii, echităţii şi incluziune, nu a fost o preocupare sau o prioritate până recent.

„Dar acest subiect este unul care creşte puternic şi câştigă tot mai multa atenţie prin importul masiv de forţă de muncă din Asia. (...)  Acest subiect al DEI ar trebui să devină unul important pe agenda companiilor. Oamenii ar trebui văzuţi că talente, doar prin prisma abilităţilor şi potenţialului lor şi nu după culoarea pielii, ori după vârstă. Într-o lume gândită în jurul muncii ca cea mai importantă sursă de venit pentru miliarde de oameni, populaţia angajată trebuie oricum să reflecte structura şi segmentarea existentă în societate, pentru a fi sustenabili ca societate. Companiile care adoptă explicit o abordare incluzivă transmit un important mesaj social despre respectarea oamenilor şi a condiţiei umane înainte de orice altceva şi devin un magnet pentru talente altfel ignorate”, crede el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels