Suplimente

Florin Stoian, Yellow Menu: Antreprenoriatul este o provocare pe care o înveţi pe parcurs, făcând. Altfel, nu înveţi nicăieri să faci asta

Supliment Roca Investments

Florin Stoian spune că a deprins, în timp, puterea de a renunţa la lucruri şi, când situaţia o impune, chiar şi la angajaţi, chiar dacă nu e o plăcere pentru nimeni.

Florin Stoian spune că a deprins, în timp, puterea de a renunţa la lucruri şi, când situaţia o impune, chiar şi la angajaţi, chiar dacă nu e o plăcere pentru nimeni.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

14.12.2020, 00:05 200

Florin Stoian a fondat platforma de catering Yellow Menu în 2015, la trei ani după ce vânduse businessul Star Taxi, celebra aplicaţie care îţi comandă o maşină în câteva secunde.

La bază este economist şi om de vânzări. Primul lui job a fost la HBO, apoi a urmat unul în cadrul filialei Nokia din România. A învăţat din fiecare experienţă câte ceva şi a valorificat tot bagajul de cunoştinţe odată cu prima lui funcţie de CEO, dar şi de fondator.

Se întâmpla în 2010, când a pornit un startup de la zero, Star Taxi, celebra aplicaţie care îţi comandă o maşină în câteva secunde. A construit nu doar un business, ci chiar o piaţă. Când a decis să plece, în 2012, erau 20 de oameni în echipă. Acela a fost momentul în care a vândut Star Taxi către World Com Trading. Trei ani mai târziu punea bazele Yellow Menu, o platformă de catering care a ajuns în cinci ani la o reţea de 12.000 de utilizatori. Ce a învăţat din toate astea?

„Antreprenoriatul este un challenge (o provocare - trad.) pe care îl înveţi pe parcurs, făcând. Altfel, nu înveţi nicăieri să faci asta“, spune astăzi Florin Stoian.

Făcând, şi nu doar văzând, a deprins aptitudinile unui bun organizator, dar şi curajul de a-şi asuma riscuri. E mai greu când vine vorba de startup-uri decât atunci când sunt implicate companii cu ani buni de existenţă în piaţă, însă nu e imposibil. Startup-urile sunt un lung şir de riscuri în toate privinţele, de la business la echipă.

„Mă caracterizează dorinţa de a aduce ceva nou, de a face ceva nou, inedit, ieşit din tipare. De a ajunge acolo unde alţii nu au fost. Când încerci mereu lucruri noi, este clar că unele ies, altele nu ies. Este şi acolo vorba despre risc.“

Dar riscul se completează constant cu responsabilitatea, iar una dintre ele, poate cea mai grea, este cea care implică echipa. Florin Stoian spune că a deprins, în timp, puterea de a renunţa la lucruri şi, când situaţia o impune, chiar şi la angajaţi, chiar dacă nu e o plăcere pentru nimeni.

Renunţarea la Star Taxi şi începerea unui alt startup au fost unele dintre momentele-cheie din viaţa lui Florin Stoian, crede el, privind acum retrospectiv. S-a dovedit a fi o decizie bună, pentru că a plecat în Arabia Saudită, unde a creat un produs similar, pe care de asemenea l-a vândut.

„Făcând, şi nu doar văzând“ este principiul care l-a ghidat pe fondatorul Yellow Menu şi în viaţă, nu doar în business. Este tatăl a doi copii de cinci şi doi ani, iar „meseria“ aceasta nu ar fi putut s-o stăpânească altfel decât practicând-o.

„Sunt un familist convins, dar şi un tip religios. Trăiesc cu convingerea că tot ce se întâmplă, se întâmplă cu ajutorul cuiva de sus care ne pune pe drumul cel bun.“

Ajutor a fost şi ceea ce a primit atunci când a început colaborarea cu ROCA, soluţie de private equity parte a Impetum Group. A intrat pentru prima dată în contact cu echipa ROCA la un tech accelerator care tocmai se lansa. A fost încă un moment-cheie din viaţa lui Florin Stoian, care spune că momentul în care îţi alegi partenerii este unul definitoriu pentru viaţa unui business, indiferent de tipul de activitate.

„Alexandru Savin, investment managerul în cadrul ROCA, a înţeles exact ce construiam, a văzut oportunitatea şi parteneriatul a venit în mod natural. A fost o sinergie foarte bună de ambele părţi“, îşi aminteşte Florin Stoian.

Au construit repede un plan, iar lucrurile s-au pus în mişcare aproape imediat. Finanţarea primită de la ROCA i-a permis businessului Yellow Menu să se gândească la expansiune şi să crească. Mai mult, pe lângă componenta financiară, ROCA a venit şi cu o resursă foarte importantă de know-how de business, cu idei şi cu o nouă viziune.

„Per total lucrurile încep să se vadă. Yellow a tot crescut destul de bine chiar şi în condiţiile actuale ale pieţei, având în vedere că 80% din comenzi veneau de la birouri. Deşi a fost un an dificil, suntem bine pe cifre. Ne-am lansat la Cluj în an de pandemie şi Yellow creşte destul de bine şi acolo. Cu siguranţă va fi şi mai bine după ce se dezmorţesc lucrurile în piaţă.“

Pandemia a ajutat la o reevaluare, dar şi la o educare a pieţei, iar Yellow Menu a încercat să se muleze pe situaţie. Echipa din spatele companiei de catering a învăţat că nu trebuie să se focalizeze doar pe segmentul de office, ci şi pe cel de family, pentru oamenii care lucrează de acasă.

Lecţia de business a anului 2020? „Întotdeauna se poate mai rău. Atunci când crezi că nu se poate întâmpla nimic care să te aducă la un pas de dispariţie, chiar se poate întâmpla. Dacă avem impresia că am previzionat totul în business, anul ăsta ne-a dovedit că nu e aşa. Nu credea nimeni că ni se poate întâmpla nouă asta.“

Acum, Florin Stoian se pregăteşte pentru un 2021 care să aducă cel mult o stabilizare, dar nu o creştere. Aşteptările sunt pentru o atitudine mai ponderată a oamenilor în privinţa cheltuielilor, iar pe plan economic, crede antreprenorul, „probabil că nu va fi grozav dacă nu vom reuşi să luăm banii din granturi şi să îi trimitem în piaţă. Fără sprijin de la stat, există riscul unei recesiuni dure“.

Speranţa este că România va învăţa din exemplele altor ţări care sprijină antreprenorii, cum ar fi Polonia, care vine cu jumătate de miliard de euro pentru startup-uri. În definitiv, revenirea nu se poate produce aproape niciodată pe cont propriu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO