Suplimente

MOL apasă pedala extinderii pe o piaţă cu puţine perspective de creştere

MOL apasă pedala extinderii pe o piaţă cu puţine perspective de creştere

În ciuda pieţei ostile, vânzările MOL România au crescut anul trecut în volum cu circa 4%, de la 433.000 de tone în 2010 la circa 451.000 de tone.

Autor: Roxana Petrescu

15.03.2012, 00:04 576

MOL România, a patra companie petrolieră ca dimensiune activă pe piaţa de profil locală, este pregătită să dea startul unui nou val de investiţii prin care urmăreşte ca în următorii cinci ani de zile să-şi mărească reţeaua de benzinării cu 70 de noi puncte de alimentare. Ţinta MOL este ca la finalul acestei perioade cota de piaţă a companiei să crească de la 12%, cât controlează în prezent prin cele 128 de benzinării, la 15%.

Totodată, MOL anunţă lansarea unui nou concept de benzinărie în următorii doi ani, punctul de alimentare ecologic, o astfel de investiţie fiind deja realizată în Budapesta.

Planurile anunţate de MOL, un business de peste 630 de milioane de euro în 2010, vin în contextul în care piaţa carburanţilor a trecut prin trei ani de recesiune, pentru anul acesta cele mai optimiste estimări indicând o stagnare. "Vrem să deschidem 70 de noi benzinării în următorii cinci ani, să începem activităţile în sectorul upstream (explorare şi pro­ducţie - n. red.). MOL intenţionează să des­chidă în România o benzinărie eco­logică. Pereţii sunt vii, vor fi făcuţi din plante.

Staţia consumă cu 50% mai puţină energie. Panourile solare arată ca un copac, este un concept futuristic. Practic această benzinărie are şi un încărcător pentru maşinile electrice, dar şi clădirea va face parte din clasa energetică A plus. Intenţionăm să o deschidem într-un an sau doi", a declarat recent Kinga Daradics, CEO al MOL România.

Potrivit reprezentanţilor MOL Ro­mâ­nia, cele mai multe deschideri de benzinării vor avea loc spre sfârşitul perioadei celor cinci ani, majoritatea acestora urmând să fie greenfield-uri.

Ţinând cont că în medie in­vestiţia într-o benzinărie se ridică la circa 1-1,5 mil. euro, în total MOL ar putea aloca pentru această extindere circa 100 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

"Ar fi o greşeală să spun că dacă în condiţiile în care ar fi oportunităţi de achiziţii pe piaţă, MOL nu le va lua în considerare, însă în acest moment nu pot face nicio previziune clară cu privire la acest subiect", a mai precizat directorul com­paniei MOL România. În ciuda pieţei ostile, vânzările MOL România au crescut anul trecut în volum cu circa 4%, de la 433.000 de tone în 2010 la circa 451.000 de tone.

"Pentru anul acesta avem un scenariu moderat, cu o creştere redusă", a mai pre­cizat Daradics. Dincolo de dezvoltarea seg­men­tu­lui de retail, MOL ar putea deveni un jucător im­por­tant şi pe partea de ex­plo­rare şi producţie de hidro­carburi.

Compania a încheiat acor­duri de con­cesiune cu Agenţia Naţională de Resurse Minerale (ANRM) pentru trei perimetre de explorare câştigate în ca­drul unei licitaţii derulate în 2010. Cele trei peri­metre sunt localizate în Voivozi (Bihor), Adea (Arad) şi Curtici (Arad), aproape de graniţa cu Ungaria, unde MOL deja a obţinut rezultate bune pe partea de explorare a hidrocarburilor.

Cele trei perimetre au o suprafaţă însumată de 3.434 de kilometri pătraţi, iar perioada de explorare este împărţită într-un interval de trei ani şi o fază opţională de trei ani.

Până la începerea propriu-zisă a lucrărilor MOL trebuie să treacă printr-un lung lanţ de avizare, fiind obligatorie ob­ţinerea unor avize din partea mai multor ministere, printre care se numără Minis­terul Economiei, al Justiţiei, al Finanţelor şi al Mediului, precum şi a Guvernului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO