Suplimente

România aduce 11% din rulajul de peste 1 mld. euro al grupului Gedeon Richter

România aduce 11% din rulajul de peste 1 mld. euro al grupului Gedeon Richter

Autor: Ioana David

15.03.2012, 00:03 437

Au făcut achiziţii, au investit în pro­iec­te greenfield, au adus noi medi­ca­mente în fabrica de la Târgu-Mureş, astfel că ungurii de la Gedeon Richter au ajuns la afaceri de 130 mil. euro pe piaţa locală la 14 ani de la pri­mii paşi în Ro­mâ­nia. Grupul a investit pe toate segmentele pieţei de me­dicamente din România, pro­ducţie, distri­buţie şi retail, devenind prima com­panie cu activitate integrată din indus­tria locală de profil: producţie (prin inter­mediul Gedeon Richter România), dis­tribuţie (Phar­ma­farm) şi retail (Gedeon Richter Far­ma­cia). Acti­vitatea de distri­buţie şi retail gene­rea­ză cel mai mare volum de business, care anul trecut spre exemplu a fost de 109,9 mil. euro, cu 8,3% mai puţin com­pa­rativ cu 2010. Businessul s-a contractat pe piaţa locală după ce în­trea­ga industrie trece printr-o perioadă nefa­vorabilă.

Achiziţiile au fost cuvântul de ordine

Gedeon Richter a intrat pe piaţa locală printr-o achiziţie în 1998, când a preluat pa­chetul majoritar al fabricii de medi­ca­mente Armedica S.A. din Târgu-Mureş. Câţiva ani mai târziu ungurii decid să re­nunţe la numele Armedica, fabrică fondată în 1985, pentru Gedeon Richter România. În timp, în urma infuziilor multiple de ca­pi­tal, Gedeon Richter şi-a mărit deţinerea la aproape 100%.

Următoarele achiziţii sunt bifate de com­panie în distribuţie, businessul său actual pe acest segment rezultând din fu­ziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm - cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie de achiziţii a fost aplicată şi pentru dezvoltarea businessului de farmacii, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi sub brandul Farmacia Richter.

Preluarea distribuitorilor Pharmafarm şi a grupului Dita a scos din conturile com­pa­niei ungare circa 30 mil. euro, însă la această sumă s-au mai adăugat cele cheltuite pentru construirea reţelei de farmacii.

Gedeon Richter a fost singurul grup cu o strategie atât de agresivă vizavi de piaţa din România, piaţă afectată acum de ter­me­nele lungi la care statul decontează medi­camentele gratuite şi compensate.

România aduce 11% din rulajul grupului

Grupul ungar rulează aproape 82% din businessul său total din distribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele mai mari bătăi de cap anul trecut.

În pofida acestui fapt, businessul total din România a contribuit cu 11,7% la cifra de afaceri de peste 1 mld. euro a produ­că­toru­lui ungar, procente care însă sunt în scă­dere. În 2009, piaţa locală aducea 17% din veniturile grupului. Compania are în porto­foliu branduri pre­cum Acid Acetilsalicilic Richter, Fasconal, Postinor, dar are şi pro­duse care se eliberează pe bază de reţetă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO