Au făcut achiziţii, au investit în proiecte greenfield, au adus noi medicamente în fabrica de la Târgu-Mureş, astfel că ungurii de la Gedeon Richter au ajuns la afaceri de 130 mil. euro pe piaţa locală la 14 ani de la primii paşi în România. Grupul a investit pe toate segmentele pieţei de medicamente din România, producţie, distribuţie şi retail, devenind prima companie cu activitate integrată din industria locală de profil: producţie (prin intermediul Gedeon Richter România), distribuţie (Pharmafarm) şi retail (Gedeon Richter Farmacia). Activitatea de distribuţie şi retail generează cel mai mare volum de business, care anul trecut spre exemplu a fost de 109,9 mil. euro, cu 8,3% mai puţin comparativ cu 2010. Businessul s-a contractat pe piaţa locală după ce întreaga industrie trece printr-o perioadă nefavorabilă.
Achiziţiile au fost cuvântul de ordine
Gedeon Richter a intrat pe piaţa locală printr-o achiziţie în 1998, când a preluat pachetul majoritar al fabricii de medicamente Armedica S.A. din Târgu-Mureş. Câţiva ani mai târziu ungurii decid să renunţe la numele Armedica, fabrică fondată în 1985, pentru Gedeon Richter România. În timp, în urma infuziilor multiple de capital, Gedeon Richter şi-a mărit deţinerea la aproape 100%.
Următoarele achiziţii sunt bifate de companie în distribuţie, businessul său actual pe acest segment rezultând din fuziunea a doi jucători - Dita Import Export şi PharmaFarm - cumpăraţi în 2006, 2007. Aceeaşi strategie de achiziţii a fost aplicată şi pentru dezvoltarea businessului de farmacii, grupate într-o reţea de circa 120 de unităţi sub brandul Farmacia Richter.
Preluarea distribuitorilor Pharmafarm şi a grupului Dita a scos din conturile companiei ungare circa 30 mil. euro, însă la această sumă s-au mai adăugat cele cheltuite pentru construirea reţelei de farmacii.
Gedeon Richter a fost singurul grup cu o strategie atât de agresivă vizavi de piaţa din România, piaţă afectată acum de termenele lungi la care statul decontează medicamentele gratuite şi compensate.
România aduce 11% din rulajul grupului
Grupul ungar rulează aproape 82% din businessul său total din distribuţie şi retail în România, iar această zonă i-a dat cele mai mari bătăi de cap anul trecut.
În pofida acestui fapt, businessul total din România a contribuit cu 11,7% la cifra de afaceri de peste 1 mld. euro a producătorului ungar, procente care însă sunt în scădere. În 2009, piaţa locală aducea 17% din veniturile grupului. Compania are în portofoliu branduri precum Acid Acetilsalicilic Richter, Fasconal, Postinor, dar are şi produse care se eliberează pe bază de reţetă.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels