Suplimente

Supliment ZF Benzinărie & Restaurant - un nou concept. Interviu. Marian Gogu, director general, KFC România: Strategia noastră s-a schimbat semnificativ de-a lungul anilor. Iniţial amplasam restaurantele în zone cheie din oraş, apoi am mers în malluri şi ulterior ne-am îndreptat către drive-thru

Marian Gogu, director general, KFC România: De la începutul anului, am inaugurat patru noi unităţi, atât de tip drive-thru, cât şi food court, şi pentru prima dată am încheiat un parteneriat cu un lanţ de benzinării, ajungând astfel la o nouă categorie de consumatori, prin poziţionarea strategică pe autostrada 1. Pentru anul în curs, urmărim să ne extindem în acelaşi ritm susţinut. În ceea ce priveşte planurile pe termen lung, ne propunem să continuăm să deschidem noi unităţi, în special de tip drive-thru.

Autor: Cristina Roşca

25.04.2023, 00:07 247

Lanţul de restaurante de tip fast-food KFC a intrat pe piaţa din România în 1997 Brandul este adus pe plan local în sistem de franciză de către grupul Sphera Franchise Group Astăzi, în România sunt deschise 100 de restaurante sub brandul KFC, iar expansiunea continuă Reţeaua deţine mai multe tipuri de localuri şi anume drive-thru, stradal, unităţi în food-court-urile din mall şi, cel mai recent, restaurante lângă benzinăriile Rompetrol.

Reţeaua de restaurante de tip quick service KFC va accelera expansiunea în România în acest an, opt deschideri fiind în plan în 2023, de circa două ori mai multe decât în fiecare din anii anteriori. De altfel, patru inaugurări au avut deja loc până în prezent, în aprilie 2023 lanţul atingând borna de 100 de restaurante în România.

„În prezent, reţeaua KFC a ajuns la 100 de unităţi în România, cifră de care suntem mândri şi recunoscători în acelaşi timp, fiindcă istoria celor peste 25 de ani ne-a demonstrat că brandul este dorit de consumatori în cât mai multe zone din ţară. Avem 26 de unităţi de tip drive-thru, 13 stradale (inline) şi 59 de tip food court, în timp ce două unităţi sunt lângă benzinăriile Rompetrol“, spune Marian Gogu, director general al KFC România. Acesta din urmă este un concept nou lansat şi în teste, iar pentru ca o astfel de unitate să îşi atingă potenţialul e nevoie de 1-2 ani, potrivit informaţiilor existente.

Reţeaua KFC deţine pe piaţa locală mai multe tipuri de restaurante, însă în ultimii ani compania a mizat în special pe dezvoltarea unităţilor de tip drive-thru. Acestea necesită investiţii mai mari, dar sunt totodată cele mai bune ca vânzări dat fiind că sunt localuri multichannel. Mai exact, ele au terasă, mese la interior, zonă de drive şi există şi posibilitate de livrări.

„În prezent, ne orientăm către unităţi de tip drive-thru, fiindcă sunt multichannel – clientul poate servi masa în restaurant sau poate lua produsele la pachet, iar dacă se grăbeşte poate comanda la fereastra de drive.“

Un alt pariu în ceea ce priveşte dezvoltarea este cel al restaurantelor amplasate lângă benzinăriile Rompetrol. Lanţul de fast-food KFC, controlat local de grupul Sphera Franchise Group, a deschis un prim astfel de restaurant în 2023, în cadrul benzinăriei Rompetrol amplasată pe autostrada Deva – Sibiu.

„Strategia noastră de dezvoltare are în vedere inclusiv identificarea unor teritorii şi formate care să ne permită adresarea unor ocazii de consum noi şi, implicit, să răspundem unor nevoi ale clienţilor neacoperite anterior.“

Marian Gogu adaugă că deschiderea de unităţi în cadrul unor benzinării reprezintă un nou canal de vânzare şi un model de business care funcţionează foarte bine în alte ţări, cu o serie de avantaje, precum accesul la o locaţie convenabilă şi accesibilă, având în vedere poziţionarea pe autostradă, unde există trafic auto intens.

„Prin urmare, parteneriatul cu Rompetrol a venit firesc, tocmai din dorinţa de a ne extinde pe multiple paliere. Urmărim ca acest nou format de restaurante să completeze amprenta businessului  KFC, care numără 100 de spaţii în prezent. Ne-am dorit să intrăm în benzinării nou construite întrucât, la nivel logistic, este mai dificil să reamenajezi un spaţiu deja existent astfel încât să respecte cerinţele necesare funcţionării unui restaurant, cu atât mai mult cu cât unităţile KFC sunt construite conform unor standarde agreate internaţional la nivelul grupului Yum!“

KFC este, alături de Taco Bell şi Pizza Hut, un brand aflat în portofoliul gigantului american Yum!. În România, brandul de restaurante de tip fast-food KFC a intrat în 1997, fiind adus în sistem de franciză de o serie de acţionari români. Ei continuă să deţină şi astăzi franciza, ca de alfel şi pe cele ale Pizza Hut şi Taco Bell în România. Întregul business este controlat de Sphera Franchise Group, un grup listat la Bursa de Valori Bucureşti.

„România este singura ţară, dintre cele în care grupul activează (grupul Sphera activează cu brandul KFC şi în Republica Moldova şi în Italia – n.red.), în care operăm restaurante în cadrul unor benzinării.“

Totuşi, conceptul de restaurant KFC amplasat în cadrul unei staţii de alimentare cu carburant există deja în alte ţări.

„Unităţile respective au fost deschise în urmă cu mai mulţi ani pe autostrăzi intens circulate, cu rezultate bune. Ele ne-au oferit o perspectivă privind potenţialul pe termen lung al acestor tipuri de unităţi şi au contribuit la decizia noastră de a încheia parteneriatul cu Rompetrol.“

Acest tip de restaurant se adresează, în general, clienţilor care călătoresc, indiferent că este vorba despre călătorii de afaceri sau de agrement. Aceşti clienţi sunt cei care caută de obicei opţiuni rapide şi accesibile de servire a mesei.

„În egală măsură, ţintim şoferii de camioane şi utilaje grele – cei care parcurg distanţe foarte mari, astfel că au nevoie inclusiv de un loc în care să staţioneze pentru o perioadă mai îndelungată, pentru hrană şi odihnă, dincolo de alimentarea cu carburant.“

Totodată, de acest parteneriat pot beneficia inclusiv consumatorii care lucrează în proximitatea benzinăriilor în care sunt prezente restaurantele KFC, adaugă executivul român.

În total, există trei localuri amplasate lângă benzinăriile Rompetrol, însă unul are şi linie de drive-thru aşa că este încadrat în categoria restaurantelor sub acest format.

„Toate cele trei restaurante – KFC Pecica, Orăştie şi Giarmata – au săli proprii de dine-in, iar KFC Pecica este prevăzut şi cu o linie de drive, prin prisma poziţionării sale la ieşirea din ţară. Ne aşteptăm ca cei care tranzitează zona respectivă să prefere opţiunea de ridicare a produselor, pentru rapiditate.“

Directorul general al KFC România adaugă că noile restaurante sunt construite conform celor mai recente standarde ale francizorului Yum!, având un design ultramodern şi fiind dotate cu cele mai noi tehnologii.

„Acestea includ ecrane digitale pentru prezentarea produselor şi a ofertelor, atât în zona drive-thru (în cazul unităţilor de acest tip), cât şi în interiorul restaurantului. De asemenea, facilităţile includ kioscuri digitale, care le permit clienţilor să îşi comande produsele şi să realizeze plata cu uşurinţă şi rapiditate.“

Şi unele activităţi din bucătărie sunt digitalizate, fiind implementate, spre exemplu, sisteme de optimizare a procesului de realizare a comenzilor, de gătire şi de verificare a standardelor de calitate şi siguranţă alimentară.

Brandul a intrat pe piaţa locală acum mai bine de 25 de ani, într-o perioadă în care numărul de mărci străine era foarte mic, atât în industria restau­rantelor, cât şi în general. Primul restaurant a fost unul stradal, amplasat în Bucureşti, iar timp de patru ani acesta a fost singura unitate din România.

„Strategia noastră de dezvoltare s-a schimbat semnificativ de-a lungul timpului: de la amplasarea restaurantelor în zone cheie din oraş, prin locaţii stradale (Piaţa Romană şi Piaţa Unirii din Bucureşti, de exemplu), am mers ulterior în food-court-urile din centrele comerciale, iar apoi ne-am îndreptat către unităţile de tip drive-thru, care oferă clienţilor mai multă autonomie, iar brandului o mai mare vizibilitate.“

Într-o primă etapă, compania şi-a concentrat atenţia pe dezvoltarea prezenţei în oraşele mari, însă, cu timpul, odată cu creşterea notorietăţii brandului, KFC a deschis unităţi inclusiv în localităţi mai mici, cum ar fi Bistriţa, Deva, Botoşani, Târgu-Jiu şi Roman, unde exista deja cerere pentru produsele mărcii, spune Marian Gogu.

„În decursul timpului, brandul s-a dezvoltat semnificativ pe piaţa autohtonă şi a devenit mult mai accesibil pentru toate categoriile de vârstă.“

În ultimii trei ani, comporta­mentul de achiziţie al consu­matorilor s-a schimbat în mare parte din cauza contextului sanitar (pandemia). În ultimul an, contextul socioeconomic şi-a pus şi el amprenta asupra comportamentului clienţilor, având în vedere şi conflictul de la graniţă.

„KFC a fost într-o permanentă dezvoltare, în pofida tuturor provocărilor din ultimii ani, extinzându-şi constant reţeaua de restaurante, ceea ce a condus, în mod evident, şi la creşterea vânzărilor de la an la an. Acest lucru este posibil datorită cererii ridicate din partea consumatorilor, fie că vorbim despre locuri în care nu suntem prezenţi încă, fie despre comunităţi care au acces la restaurantele noastre, însă îşi doresc localuri în proximitate.“

În 2022, compania care operează reţeaua de restaurante KFC a obţinut vânzări de 950 mil. lei, plus 29%. Avansul like for like, fără a se ţine cont de expansiune, a fost de 21,8%, peste inflaţie, semn că a existat o creştere reală, nu doar una alimentată de scumpiri. Profitul s-a apropiat de 67 mil. lei, după un avans de 44%. În aceste condiţii, în care businessul creşte rapid, compania continuă expansiunea.

„De la începutul anului, am inaugurat patru noi unităţi, atât de tip drive-thru, cât şi food court, şi pentru prima dată am încheiat un parteneriat cu un lanţ de benzinării, ajungând astfel la o nouă categorie de consumatori, prin poziţionarea strategică pe autostrada 1. Pentru anul în curs, urmărim să ne extindem în acelaşi ritm susţinut. În ceea ce priveşte planurile pe termen lung, ne propunem să continuăm să deschidem noi unităţi, în special de tip drive-thru.“

La nivel de grup, Sphera va investi 6,8 milioane euro în 2023, bani care vor merge către deschi­derea a 10 restaurante. Dintre acestea, opt sunt KFC. Alte 3,8 mi­lioane euro sunt alocate pentru remodelarea unor localuri existente şi pentru implementarea de soluţii digitale de comandă, cum ar fi chioşcurile digitale. În ceea ce priveşte remodelarea, după cinci ani fiecare restaurant trece printr-o remodelare minoră, pentru ca la zece ani să aibă loc una majoră.

Pe lângă restau­rantele fizice – principalul canal de vânzare pentru companie –, şi livrările reprezintă o prioritate pentru KFC.

„Dacă înainte de 2020 segmentul de livrare reprezenta aproximativ 8% din vânzări, în pandemie el a ajuns la 31%. În prezent, am revenit în mare parte la comportamentul de consum pre-pandemic, dar segmentul livrărilor continuă să fie semnificativ, aproximativ 15%, astfel că se află între priorităţile noastre, astfel încât să răspundem acestei nevoi de a comanda din confortul casei.“

O altă componentă importantă care a condus la schimbarea comportamentului clienţilor este digitalizarea, care la fel s-a intensificat în ultimii ani prin amplasarea kiosk-urilor de comandă în majoritatea restaurantelor sau prin plasarea comenzilor online, pe platformele specializate.

„În ceea ce priveşte produsele din portofoliul companiei, pe lângă cele «tradiţionale» – Hot Wings, Crispy Strips, Original Recipe (bucăţile de pui Kentucky) – am dezvoltat constant noi game de produse (ca de exemplu burgeri), precum şi produse nepicante - inclusiv strips. Aceste eforturi ne-au permis să ne adaptăm cerinţelor şi preferinţelor în continuă schimbare ale pieţei“, conchide Marian Gogu.

 

Cine este Sphera Franchise Group, compania care deţine franciza KFC în România

► Sphera Franchise Group este compania care administrează lanţurile de restaurante KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România, dar are operaţiuni KFC şi în Italia şi în Republica Moldova.

► Primul restaurant KFC din România a fost deschis în 1997 în Bucureşti, iar în 2008 grupul a inaugurat prima unitate sub acest brand în Republica Moldova. În 2017, Sphera Franchise Group a deschis primele două restaurante în Italia (unul în Verona şi celălalt în Mestre, amplasat în zona metropolitană a Veneţiei), continuând apoi dezvoltarea.

► Primul brand al grupului din România a fost Pizza Hut, un nume prezent local din 1994, când a fost inaugurat restaurantul din  Piaţa Romană (Calea Dorobanţilor 5-7). Acesta funcţionează şi astăzi. Ulterior, compania a dezvoltat şi conceptul de Pizza Hut Delivery, cele două funcţionând în paralel astăzi.

► Taco Bell este cel mai nou brand din portofoliul Sphera Franchise Group, fiind adus în România în 2017.

► În total, sub toate brandurile şi pe toate pieţele, grupul deţine în prezent peste 175 de restaurante şi are aproape 5.000 de angajaţi.

► Sphera Franchise Group este listată pe Bursa de Valori Bucureşti din 2017 sub simbolul SFG, fiind singura companie din HoReCa inclusă în indicele principal BET, precum şi în FTSE Global Microcap.

Istoria KFC în România

1997 – KFC intră pe piaţa locală, deschizând primul său restaurant, cel amplasat în Piaţa Romană din Bucureşti. Localul funcţionează în continuare şi astăzi.

2005 – a fost inagurat primul restaurant KFC din afara Capitalei, este vorba de o unitate în Constanţa. Acesta era amplasat într-un centru comercial – Tomis Mall.

2009 – a fost deschis primul restaurant de tip drive-thru din România, la Sibiu.   

2018 - sosul Glenn, sosul cu usturoi, un produs fanion al KFC România,  este introdus în oferta marilor magazine de retail de pe plan local.

2018 – reţeaua de restaurante începe să testeze serviciul de livrări.

2019 -paiele din plastic au fost înlocuite cu paie din hârtie produse din materie primă ce provine din păduri administrate în mod sustenabil.

Septembrie 2020 - KFC România a lansat platforma proprie de e-commerce delivery.kfc.ro.

2020 - au fost introduse în restaurante kiosk-uri digitale de comandă şi variante touchless (care nu necesită atingerea ecranului).

2023 – KFC deschide primele restaurante din România amplasate în proximitatea unor benzinării, este vorba de staţiile de alimentare ale Rompetrol.

Aprilie 2023 - Reţeaua de restaurante de tip fast-food ajunge la 100 de unităţi pe plan local.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO