Farmec, cel mai mare producător român de cosmetice, a finalizat anul trecut cu o creştere de circa 12% a cifrei de afaceri şi un avans cu 2% a profitului net, potrivit datelor preliminare, transmise de oficialii companiei. Reţeaua de magazine proprii Farmec şi Gerovital a ajuns la 31 de unităţi în februarie anul acesta.
Ce planuri de dezvoltare aveţi pentru 2025, ce afaceri aţi bugetat şi cum aţi finalizat anul trecut?
Ne dorim să continuăm investiţiile în tehnologie şi în anul 2025, mai ales pe liniile de producţie. Sunt investiţii pe care ne concentrăm constant, cu scopul de a automatiza şi de a digitaliza procesele de producţie. Aceste investiţii ne-au permis, în ultimii ani, să eficientizăm procesele de producţie şi să ne mărim considerabil capacităţile. Echipamentele noi, automatizate, au susţinut creşteri anuale ale volumelor cu circa 10%, iar asta se reflectă şi în cifrele din vânzări.
În plus, şi pentru acest an avem în plan o serie de investiţii importante în proiecte de modernizare, lansare ori relansare a unor game de produse. Suntem în permanenţă la curent cu ultimele descoperiri din industrie, pe care încercăm să le integrăm şi în produsele noastre. Încercăm să inovăm permanent şi să venim pe piaţă cu produse în ton cu cerinţele consumatorilor.
Cu toate că anul 2024 a fost unul complicat, rezultatele preliminare ne arată că am avut o creştere de circa 12% a cifrei de afaceri şi o creştere cu 2% a profitului net, comparativ cu anul 2023.
La câte magazine a ajuns reţeaua proprie şi câte aveţi în plan să mai deschideţi?
În luna februarie 2025, reţeaua de magazine proprii Farmec şi Gerovital numără 31 de magazine. Magazinele noastre sunt situate în cele mai importante oraşe din ţară, iar pe termen lung ne dorim să ajungem mai aproape de consumatorii din mai multe zone relevante din ţară. Ne dorim să fim prezenţi în oraşe noi, unde nu au existat până acum magazine Farmec sau Gerovital. Ne propunem să dublăm, în următorii cinci ani, numărul magazinelor proprii.
Ce obiective aveţi pentru acest an şi la ce proiecte lucraţi?
Obiectivul principal este acela de a ne menţine poziţia de lider (pe piaţa românească) în ceea ce priveşte produsele anti-îmbătrânire. Principalele proiecte ţin de automatizarea proceselor de producţie, unde investim constant în aparatură modernă, de ultimă generaţie, precum şi de dezvoltarea reţelei de magazine de brand Farmec şi Gerovital.
Pe ce game de produse aţi avut cea mai mare creştere a vânzărilor anul trecut?
Am înregistrat creşteri susţinute pe mai toate categoriile de produse, însă cele mai semnificative creşteri ale vânzărilor au fost la produsele din categoria Face Care. Gama Gerovital H3 Evolution, care împlineşte anul acesta 15 ani de la lansarea pe piaţă, rămâne în topul celor mai bine vândute game din portofoliul nostru. Şi gamele Gerovital Stop Acnee sau Aslavital au înregistrat rezultate foarte bune în 2024, în creştere faţă de anul precedent. De asemenea, Gerovital Kids, gama dedicată exclusiv copiilor, lansată în iunie 2023, a înregistrat creşteri semnificative anul trecut. Nu în ultimul rând, produsele de curăţenie din gamele Nufăr & Triumf înregistrează constant creşteri susţinute.
Ce schimbări va aduce acest an pe gamele de produse?
Cercetătorii noştri testează permanent formule şi ingrediente actuale, cu scopul clar de a le introduce în produsele noastre viitoare. De asemenea, produsele noastre trec permanent prin procese de modernizare, iar acestea au loc fie la nivel de ambalaje (schimbări de design, de ambalaje propriu-zise), fie la nivel de ingrediente active, în funcţie de descoperirile recente din industrie şi/sau de tendinţele în domeniu.
Aveţi în plan noi lansări de produse?
Sigur că da. Lansarea de noi produse face parte din strategia companiei noastre de dezvoltare pe termen mediu şi lung. Anual lansăm sau modernizăm cel puţin o gamă nouă. Am început anul 2025 cu relansarea gamei Aslavital, iar noutatea adusă uneia dintre cele mai relevante game din portofoliul nostru constă în două ingrediente introduse în noile produse: argila 100% naturală şi SKINectura™, substanţă care are capacitatea de a susţine fermitatea pielii.
Ce oportunităţi şi provocări vedeţi în piaţă în acest an?
Există oportunităţi de creştere susţinută a volumelor, însă acest lucru nu este posibil fără o strategie bine pusă la punct. Pe fondul unei puteri de cumpărare mai reduse, cauzată de fenomenul inflaţionist actual şi de provocările curente ale consumatorilor, va fi nevoie de fie de o oarecare stabilizare a preţurilor, iar asta va fi o provocare. În ceea ce ne priveşte, facem tot posibilul să ne asigurăm că oferim preţuri comparabile cu cele ale competitorilor. Promoţiile la raft ne vor menţine poziţia în faţa consumatorilor şi ne vor ajuta să avem cifre bune în ceea ce priveşte volumul vânzărilor.
La cât se ridică bugetul de investiţii în acest an?
Pentru anul acesta previzionăm o creştere semnificativă a bugetului de investiţii, care să ne permită să achiziţionăm noi echipamente pentru liniile de producţie, precum şi să continuăm expansiunea reţelei de magazine de brand. De asemenea, vom avea investiţii importante pentru dezvoltarea flotei auto.
Cum vedeţi evoluţia consumului pe piaţa pe care activaţi în 2025?
Piaţa de produse cosmetice se va menţine cel mai probabil pe un trend ascendent, chiar dacă vor exista creşteri mai moderate. Şi piaţa produselor pentru îngrijirea locuinţei, unde avem o prezenţă importantă, va înregistra creşteri susţinute.
Cu toate acestea, provocarea pe care o vedem este aceea de menţinere a ritmului din ultimii ani, într-un context economic destul de incert, care pune presiuni importante pe consumatori şi implicit pe toate industriile, inclusiv pe cea cosmetică.
Istoria ne-a arătat că, pentru a ne menţine relevanţi pe o piaţă atât de competitivă şi pentru a ne adapta fiecărei perioade, este nevoie de o abordare sănătoasă între nevoia de îngrijire şi bugetele pe care consumatorii sunt dispuşi să le investească în acest sens.