Suplimente

ZF 23 de ani. Actori în regiune. Slovacia, o superputere auto fără mărci naţionale

ZF 23 de ani. Actori în regiune. Slovacia, o superputere...

Autor: Bogdan Cojocaru

18.11.2021, 11:44 341

Un teritoriu din vestul ţării, care acoperă 7% din suprafaţa Slovaciei, este curtea unei uriaşe fabrici auto.

În Slovacia, industria auto livrează 35% din exporturile totale ale ţării (sau peste 40% după unele estimări). Iar prin acest lucru este limpede cât de superspecializată este economia slovacă. Sectorul auto hrăneşte industria oţelului, a chimicalelor, a textilelor, ITC-ul, serviciile de reparaţii şi multe altele.

Patru producători de maşini, Volkswagen (Bratislava), Kia (Zilina), PSA Peugeot Citroën (Trnava) şi (mai nou) Jaguar Range Rover şi-au concentrat bazele de producţie slovace în vestul ţării, într-o zonă de mai puţin de 3.500 km pătraţi. Adică 7% din teritoriul Slovaciei este curtea unei uriaşe fabrici auto. În 2018, producţia lor a crescut la 1,08 milioane de maşini, ceea ce reprezintă un alt rezultat record pentru producătorii de maşini. Iar acesta nu include contribuţia Jaguar Land Rover, venit mai târziu. În acel an, Slovacia se afla în fruntea clasamentului mondial la numărul de maşini produse raportat la 1.000 de locuitori – 198 de unităţi.

Ponderea producţiei de automobile este de peste 45% din producţia industrială totală. Maşinile din fabricile slovace se îndreaptă către pieţele din întreaga lume. În vremuri bune, aproape un sfert se îndreaptă spre Germania, 12% către Franţa şi aproape 10% din exporturi sunt destinate Marii Britanii şi Statelor Unite.

Dar amploarea şi importanţa sectorului auto sunt şi mai evidente în numărul de locuri de muncă directe şi indirecte create de această industrie. Se estimează că cifra ajunge la 250.000, ceea ce reprezintă aproape 10% din totalul persoanelor angajate în economia slovacă.


Slovacia se afla în 2018 în fruntea clasamentului mondial la numărul de maşini produse raportat la 1.000 de locuitori – 198 de unităţi. Ponderea producţiei de automobile este de peste 45% din producţia industrială totală.


Povestea industriei auto din Republica Slovacă independentă a început înainte ca statul însuşi să fie înfiinţat. În 1991, Volkswagen era deja stabilit la Bratislava şi deschidea calea venirii altor jucători. Astăzi, VW este unic în lume pentru numărul de mărci concentrate sub un singur acoperiş. În timp ce maşinile din clasa de mijloc inferioară au fost produse în Slovacia încă din anii 1990, producţia actuală include mai multe mărci emblematice precum Porsche, Audi sau Volkswagen. Selecţia de maşini este completată de Skoda şi Seat. După mai bine de un deceniu, timp în care Slovacia s-a stabilizat macroeconomic şi şi-a stabilit clar direcţia europeană, compania franceză PSA Peugeot a decis să se alăture. Fabrica din vestul Slovaciei a devenit cea mai profitabilă parte a companiei. În 2004, un al treilea producător de maşini şi-a anunţat venirea, îndreptându-se tot spre vestul Slovaciei: KIA, care şi-a construit acolo singura sa fabrică europeană.

Această dependenţă de sectorul auto poate să fie toxică. În 2019, când o încetinire sincronizată lovea economia mondială, VW a concediat 3.000 de muncitori de la o fabrică slovacă unde producea Touareg şi Porsche Cayenne. Acest lucru a zguduit toată industria. Şocul cel mai mare a venit de la pandemie. Lockdownurile au făcut ca industria practic să paralizeze. Acum, ca în restul regiunii, angajatorii se plâng de penuria de forţă de muncă. În acest context, numărul străinilor care muncesc în Slovacia creşte de la începutul anului, ajungând la aproape 70.000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO