Suplimente

ZF 23 de ani. Ambiţii de extindere. Sacha Dragic, fondator şi executive chairman al Superbet Group: We are in the game to be global

„Pentru dezvoltare ca ţară, avem nevoie de bunăstare economică, la care ajungem printr-un parteneriat оntre guvern şi mediul privat care să promoveze foarte agresiv România ca destinaţie de business. Prin profesionalizare şi debirocratizarea structurilor statului apropiate mediului economic s-ar putea crea оn România un hub perfect pentru regiune.“

„Pentru dezvoltare ca ţară, avem nevoie de bunăstare economică, la care ajungem printr-un parteneriat оntre guvern şi mediul privat care să promoveze foarte agresiv România ca destinaţie de business. Prin profesionalizare şi debirocratizarea structurilor statului apropiate mediului economic s-ar putea crea оn România un hub perfect pentru regiune.“

Autor: Cristina Roşca

21.11.2021, 00:04 1642

Sacha Dragic este fondator şi executive chairman al Superbet Group, activ pe piaţa de pariuri sportive şi gaming de mai bine de un deceniu. Deşi businessul a fost fondat şi dezvoltat iniţial local, în urmă cu 3-4 ani a început expansiunea internaţională. Acum, grupul are operaţiuni pe mai bine de zece pieţe şi o cifră de afaceri totală de 300 de milioane de euro anul trecut.

„Cu siguranţă, extinderea în afara graniţelor este o mutare câştigătoare. În 2016, când am înţeles că viitorul va fi în online, am direcţionat cea mai mare parte a investiţiilor către tehnologie – sector pe care am pariat peste 120 de milioane de euro în ultimii cinci ani. Tot efortul a fost făcut cu scopul de a scala operaţiunile la nivel internaţional. Acum, cu brandul Superbet pe două pieţe şi cu Lucky 7 pe alte zece, cu Napoleon în Belgia, înţelegem cât de mare potenţial avem în faţă şi cât de multe geografii avem în care ne mai putem scala operaţiuniile.

Dezvoltarea Superbet, din 2009, de la deschiderea primei agenţii, s-a făcut preponderent organic, prin deschiderea de noi unităţi la nivelul întregii ţări, până la aproape 1.000 de agenţii astăzi. Această abordare a ajutat dezvoltarea businessului în online.

În 2017, ca CEO al Superbet şi fiind o fire mai conservatoare, am decis să intrăm tot prin investiţie directă pe piaţa de profil din Polonia.

În 2019, noul CEO, Johnny Hartnett, a experimentat în Polonia şi extinderea prin francizare, cu succes, deci cred că vom replica abordarea şi pe alte pieţe. O altă direcţie – la fel, eu nu eram foarte deschis faţă de ea - a fost decizia lui Johnny de a dezvolta compania prin M&A. Tot el a avut dreptate -  prin achiziţia Lucky 7 în Marea Britanie în 2020 şi a Napoleon Sports & Casino în 2021 – am ajuns în top 10 companii globale de profil mai repede decât m-am aşteptat.

Pentru 2021, estimăm o cifră de afaceri de aproape 700 de milioane de euro, mai mult decât dublu faţă de anul trecut. Dacă în 2019, aproape 99% din business se derula în România, astăzi, după achiziţia Napoleon din vara aceasta, am ajuns la un raport de 60% România, 40% pieţe externe. La final de 2022, mă aştept să inversăm ponderile, astfel că 60% din businessul grupului se va desfăşura în afara ţării.

Pentru expansiune, sunt trei direcţii pe care le combinăm – unu, continuăm dezvoltarea (ca să ne creştem cota de piaţă) în pieţele pe care activăm deja, cum ar fi Polonia şi Belgia; doi, intrăm pe încă două pieţe fie organic, fie prin mici achiziţii şi trei, rămânem deschişi şi atenţi la orice “deal” transformaţional pentru Superbet. Prin Blackstone (unul dintre marile fonduri de investiţii ale lumii – n.red.) ca acţionar minoritar, avem acces mai facil la finanţare. Businessul va ajunge la un nou nivel cel mai probabil în 2023-2024, prin prisma lansărilor la care lucrăm de pe acum. “We are in the game to be global”, altfel spus, viziunea mea pe 10-15 ani este să văd Superbet activ în orice piaţă în care este legal să pariezi. Adică pe lângă ţările europene, să activăm inclusiv în Statele Unite, America Centrală, Africa şi chiar Australia.

Pentru dezvoltare ca ţară, avem nevoie de bunăstare economică, la care ajungem printr-un parteneriat între guvern şi mediul privat, care să promoveze foarte agresiv România ca destinaţie de business. Prin profesionalizare şi debirocratizarea structurilor statului apropiate mediului economic s-ar putea crea în România un hub perfect pentru regiune.

Totodată, antreprenorii din România ar trebui să fie mai deschişi faţă de investitorii care au viziune să creeze lideri regionali în industriile lor şi de la care au ce învăţa, cum a fost cazul nostru cu Blackstone. Când în România vom avea între 6 şi 10 firme private de peste 5 miliarde de euro, impactul acestora se va simţi  în întregul ecosistem de business. Cred cu putere că trebuie creat acest «best in class ecosystem» cu prioritate în business şi care poate deveni apoi model pentru alte domenii.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO